مخالفت دمشق با تعیین پیش شرط مذاکرات

۰۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۶ کد : ۱۹۰۵۸۰۵ سرخط اخبار

مخالفت معاون نخست وزیر سوریه با تعیین پیش شرط برای آغاز مذاکرات و نیز عملیات ارتش سوریه در مناطق و شهرهای این کشور برای مقابله با گروهک های تروریستی از مهم ترین اخبار در عرصه سیاسی و امنیتی سوریه به شمار می رود.
به گزارش فارس، مهمترین تحولات در عرصه سیاسی سوریه طی روز گذشته را می توان در سفر هیئت سوری به روسیه برای انجام مذاکره ملاحظه کرد.

اظهارات معاون نخست وزیر سوریه

«قدری جمیل»، معاون نخست وزیر سوریه پس از پایان مذاکراتش با مقامات روسی با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دمشق هیچ گونه پیش شرطی برای آغاز مذاکرات را قبول ندارد و این که کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پیش شرط آغاز مذاکرات باشد از سوی دولت سوریه مردود است.

وی درخصوص احتمال کناره گیری اسد از قدرت نیز گفت: هیچ چیزی بر روی میز مذاکره غیرقابل بحث نیست و می توان این امر را نیز با طرف های مذاکره کننده مورد بحث و بررسی قرار داد. اما اینکه مسئله کناره گیری را به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات بدانیم در واقع دادن رای به عدم آغاز مذاکرات است، چون سوریه آن را قبول نمی پذیرد.

رد هرگونه دخالت نظامی

قدری جمیل با اشاره به درخواست برخی گروهک ها و کشورهای مرتبط با مسئله سوریه برای دخالت نظامی در این کشور گفت: دخالت نظامی مستقیم در سوریه غیرممکن است، چون طرف هایی که به این موضوع فکر می کنند، بی تردید با چالش بسیاری در سوریه روبه رو خواهند شد.

وی در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا گفت که سخنان اوباما درباره اقدام علیه سوریه تنها خوراک رسانه هاست. غرب تنها به دنبال بهانه ای برای دخالت در سوریه است و همانند عراق که با اتهامی بی پایه و اساس درباره سلاح های کشتار جمعی هدف حملات قرار گرفت، سلاح های شیمایی سوریه نیز بهانه قرار داده شده است. دخالت نظامی مستقیم در سوریه غیرممکن است، هرکسی که در این باره فکر کند، باید به مواجهه ای گسترده تر از مرزهای سوریه نیز فکر کند.

تکذیب حضور ماهر اسد در روسیه

معاون نخست وزیر سوریه اخبار منتشر شده مبنی بر حضور ماهر اسد، برادر رئیس جمهوری سوریه و فرمانده لشگر چهارم ویژه سوریه در مسکو برای مداوا را تکذیب کرد. پیشتر برخی منابع نزدیک به مخالفان سوری مدعی شده بودند که ماهر اسد در حمله اخیر دمشق زخمی شده و برای مداوا به مسکو رفته است.

جمیل در ادامه گفت: در مذاکرات خود با مقامات روسی چگونگی حل و فصل وضعیت موجود در کشور را بررسی کردیم و دو طرف تاکید کردند که هرچه سریع تر باید خشونت ها در سوریه متوقف شود.

واکنش آمریکا

« ویکتوریا نولاند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان گفت که "نکته تازه ای در سخنان جمیل" نمی بیند.

هم زمان در پی هشدارهای آمریکا درباره حمله به سوریه در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی، دولت روسیه درباره چنین دخالت هایی هشدار داد، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در این باره گفت که نباید هیچ گونه دخالت خارجی در سوریه صورت گیرد. روز دوشنبه باراک اوباما هشدار داده بود، استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی سوریه "خط قرمزی" آمریکا است.

در عرصه میدانی

در عرصه میدانی نیز آخرین تغییر و تحولات جاری در این عرصه تاکید می کنند که عملیات پاکسازی مناطق و شهرهای مختلف سوریه توسط ارتش این کشور همچنان ادامه دارد.

دمشق

در دمشق روز گذشته شاهد انفجار یک خودرو بمب گذاری شده در نزدیکی یکی از مراکز ایست و بازرسی منطقه «المزه» در ساعت 4 بامداد بود که در اثر آن دو نفر کشته و 4 نفر زخمی شدند.

همچنین مناطق «جوبر»، «داریا»، «المعضمیة» در دمشق نیز شاهد درگیری ارتش سوریه با گروهک های تروریستی بود که در نتیجه درگیری های رخ داده شماری از تروریست های مسلح توسط نیروهای ارتش سوریه کشته و زخمی شدند.

ریف دمشق

در «ریف دمشق» نیز ارتش سوریه در مناطق «خان الشیح» و «ببیلا» و «الدحادیل» و «جسرین» و بوستان های «حرستا» و «قطنا» و «القدم» و «الغوطة» و «الهامة» و «جدیدة عرطوز» با گروهک های مسلح تروریستی درگیر بود.

در حلب نیز ارتش سوریه در مناطق «السکری» و «الجمیله» و «مساکن هنان» و « بستان الباشا» عملیات هایی را به اجرا گذاشتند که کشته و زخمی شدن شماری از تروریست ها و فرار شماری دیگر از آنها را به دنبال داشت.

حمص

در حمص منابع آگاه تاکید کردند که نیروهای مرزی موفق شدند، مانع نفوذ تروریست های مسلح از منطقه «تلکلخ» به خاک سوریه شوند.

ادلب

در ادلب نیز نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، تروریست هایی را به قتل برسانند که تلاش داشتد، از خاک ترکیه وارد خاک سوریه از دو منطقه «حارم» و «الخزان» شوند و با شماری از تروریست ها در منطقه «معرة النعمان» درگیر شده و شماری از آنها را به قتل رساندند.

کلید واژه ها: سوریه ارتش سوریه بشار اسد


نظر شما :