اما و اگر های حضور دو چهره رقیب در اجلاس تهران

عباس می آید، هنیه دعوت نشده

۰۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۰۵۹۷۵ اخبار اصلی غیرمتعهدها در تهران
به گفته فرقانی، هیچ دعوتنامه رسمی از سوی جمهوری اسلامی یا شخص محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور برای اسماعیل هنیه، نخست وزیر مشهور حماس ارسال نشده است. فرقانی تاکید کرده است که تنها رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین یعنی محمود عباس برای شرکت در اجلاس تهران دعوت شده است.
عباس می آید، هنیه دعوت نشده

دیپلماسی ایرانی: درحالی که اخبار چند روز اخیر از دعوت همزمان اسماعیل هنیه نخست وزیر حماس در نوار غزه و محمود عباس، رئیس جمهور تشکیلات خود گردان فلسطین برای شرکت در اجلاس سران غیر متعهد ها در تهران حکایت داشت، سخنگوی شانزدهمین اجلاس غیر متعهدها، خبر دعوت از هنیه را تکذیب کرد. این در حالی است که روز شنبه، رامین مهامانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده بود تهران موظف به دعوت از عمه اعضا است و دفتر اسماعیل هنیه نیز دریافت دعوتنامه رئیس جمهور ایران را تایید کرده بود.

خبرگزاری های ایسنا و مهر در گزارش هایی جداگانه هر یک موضوع تکذیب دعوت هنیه از سوی محمد رضا فرقانی، سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش غیر متعهد ها در تهران را بازتاب داده اند. در این گزارش ها آمده نخست وزیر حماس به اجلاس این هفته غیر متعهد ها در تهران دعوت نشده است. به گفته فرقانی، هیچ دعوتنامه رسمی از سوی جمهوری اسلامی یا شخص محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور برای اسماعیل هنیه، نخست وزیر مشهور حماس ارسال نشده است. فرقانی تاکید کرده است که تنها رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین یعنی محمود عباس برای شرکت در اجلاس تهران دعوت شده است.

این در حالی است که عباس ماه قبل به دنبال دریافت دعوتنامه ایران برای شرکت در اجلاس تهران پاسخ مثبت داده بود اما انتشار خبر دعوت از هنیه، رقیب وی موجب شد برخی تحلیلگران از نارضایتی عباس از این اقدام خبر دهند. حتی برخی نیز ادعا کرده بودند در صورت حضور هنیه در تهران، محمود عباس این اجلاس را بایکوت می کند. البته در بیانیه ای که روز شنبه از سوی سخنگوی هنیه منتشر شد اینگونه اعلام شد که نخست وزیر حماس در روزهای پنجشنبه و جمعه بنا بر دعوت رئیس جمهور ایران در اجلاس تهران شرکت می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عباس بر سر مسائل فلسطین با هنیه و رهبران حماس اختلاف نظر دارد و به همین دلیل حضور همزمان وی در اجلاس تهران برای عباس خوشایند نیست. گفتنی است روابط ایران و حماس نیز اخیرا به دلیل بحران در سوریه و بروز برخی اختلافات دچار تنش بود. چرا که مقامات حماس برخی پایگاه ها و تجهیزات خود را به رغم مخالفت تهران از دمشق به دیگر پایتخت های عربی منتقل کردند. در آن زمان گفته شد حمایت مالی ایران از حماس متوقف شده اما حضور هنیه در بهمن ماه گذشته در تهران نشان داد که این روابط همچنان ادامه دارد.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، اظهارات فرقانی در خصوص دعوت نشدن هنیه این نکته را نشان می دهد که تهران خواستار حضور عباس در اجلاس غیر متعهد ها است. در صورتی که عباس به تهران بیاید این نخستین سفر وی به ایران خواهد بود .

گفتنی است با اعلام خبر دعوت همزمان از هنیه و عباس برخی اینگونه تحلیل کرده بودند که تهران در صدد میانجی گری بین فتح و حماس است . هرچند که عباس به عنوان رهبر فتح اخیرا ادعای تلاش تهران برای دخالت در روابط بین فتح و حماس را مطرح کرده بود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

کلید واژه ها: هنیه عباس حماس غیر متعهد اجلاس تهران غیر متعهد ها


نظر شما :