در یک اتفاق بی‌سابقه و خارج از عرف دیپلماتیک رخ داد

درگیری لفظی سفیر امریکا با نتانیاهو بر سر ایران

۱۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۲ کد : ۱۹۰۶۲۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته یدیعوت احرونوت سفیر امریکا در تلاویو در حرکتی بی‌سابقه به اظهارات نتانیاهو علیه ایران واکنش نشان می‌دهد و به او می‌گوید که ادب را رعایت کند و و حد خود را نگه دارد.
درگیری لفظی سفیر امریکا با نتانیاهو بر سر ایران

دیپلماسی ایرانی: همچنان مذاکرات فشرده ای میان مسئولان اسرائیلی و امریکایی بر سر برنامه هسته ای ایران و توجیه حمله به آن در جریان است. در این میان به نظر می رسد که اختلاف های سنگینی میان مسئولان اسرائیلی با یکدیگر از یک سو و با مقام های امریکایی از سوی دیگر به وجود آمده است. به گونه ای که گفته می شود بحران اعتمادسازی عمیقی میان بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به وجود آمده است. نتانیاهو به این باور رسیده است که اوباما در اظهاراتش علیه ایران جدی نیست و به هیچ وجه قصد رویارویی جدی با ایران ندارد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، روزنامه یدیعوت احرونوت در این باره گزارش داد که به رغم این که اسرائیل گزینه حمله نظامی به ایران را همچنان روی میز حفظ کرده است اما اجرای آن همچنان بعید به نظر می رسد. به ویژه این که اکثریت فرماندهان نهادهای امنیتی مثل بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش و تامیر باردو، رئیس موساد و فرماندهان شاخه های دستگاه های امنیت عمومی، شاباک، همگی با انجام حمله نظامی اسرائیل به ایران مخالف هستند و این در حالی است که 9 وزیر مهم کابینه نیز به مخالفت با حمله به ایران تمایل دارند.

در همین رابطه شیمون شیفر، تحلیلگر امور سیاسی در این روزنامه صهیونیستی روز جمعه 31 آگوست نیز نوشت که اخیرا درگیری لفظی شدیدی میان نتانیاهو با دان شاپیرو، سفیر امریکا در اسرائیل بر سر مواضع باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا درباره پرونده هسته ای ایران رخ داده است. شیفر به نقل از منابعی که وی آنها را واقعا آگاه توصیف کرده، گزارش داده است که رویارویی میان این دو که از اصول تعاملات دیپلماتیک فراتر رفته بود، در جریان سفر مایک راجرز، رئیس کمیته امور امنیتی در کنگره امریکا به تلاویو رخ داده است. قصه از این قرار است که راجرز تقاضای ملاقات با نتانیاهو می دهد، بنا به عرف دیپلماتیک سفیر امریکا در تلاویو نیز در این دیدار حاضر می شود. در جریان این دیدار نتانیاهو به شدت از مواضع رئیس جمهوری امریکا و کاخ سفید انتقاد می کند و می گوید که اوباما در حد کفایت با پرونده هسته ای ایران تعامل نمی کند. نتانیاهو همچنین می گوید که باراک اوباما به جای آن که به ایران فشار بیاورد به اسرائیل فشار می آورد که مانع از حمله به تاسیسات هسته ای ایران شود. به گفته یدیعوت احرونوت سفیر امریکا در تلاویو در حرکتی بی سابقه به اظهارات نتانیاهو واکنش نشان می دهد و به او می گوید که ادب را رعایت کند و و حد خود را نگه دارد.

شیفر سپس می نویسد، شاپیرو خود یهودی است و عبری را بسیار خوب و سلیس صحبت می کند.  

وی تاکید می کند، هنگامی که نتانیاهو اظهارات اوباما مبنی بر این که ایالات متحده امریکا خود را ملزم می داند که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود را به صخره می گیرد و می گوید که همه گزینه ها بر روی میز است، جر و بحث های سفیر امریکا و نخست وزیر اسرائیل به اوج خود می رسد و هر کدام دیگری را به اتهام های مختلف متهم می کند و اظهارات شدید اللحنی علیه هم می زنند.

در همین رابطه روزنامه های اسرائیلی و رسانه های عبری اظهارات روز پنج شنبه ژنرال مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش امریکا را به طور گسترده ای پوشش داده اند. وی در سفرش به لندن و در دیدارش با روزنامه نگاران به خبرنگار روزنامه گاردین گفت که امریکا نمی خواهد شریک اسرائیل در حمله به ایران باشد. وی همچنین تاکید کرد که هیچ ضرورتی ندارد که اسرائیل برای حل پرونده هسته ای ایران به تاسیسات هسته ای این کشور حمله نظامی کند و امریکا نمی خواهد در این زمینه شریک اسرائیل باشد. دمبسی این اظهارات را زمانی بیان کرد که اسرائیلی ها پیش بینی کرده بودند که امریکا بر سر جنگ با ایران در نهایت به جبهه اسرائیل خواهد پیوست. دمبسی همچنین هشدار داد که حمله اسرائیل به ایران هر گونه ائتلاف بین المللی علیه ایران را متلاشی خواهد کرد.

این در حالی است که نتانیاهو اعلام کرده که به طور جدی مصمم است که در نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک شرکت کند و سخنرانی شدید اللحنی را علیه ایران انجام دهد. تحلیلگران بر این باورند که این سخنرانی بیش از آن که در واکنش به سیاست های ایران باشد در واکنش به سیاست های امریکا و شخص اوباما در تعامل با ایران است.  

در همین رابطه روزنامه عبری هاآرتص نوشت که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی خود با نتانیاهو پافشاری کرده است که اسرائیل نباید به هیچ وجه به فکر حمله نظامی به ایران بیفتد چرا که تلاش ها برای حل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. به گفته این روزنامه لحن صحبت مرکل تند بوده و خارج از چارچوب همیشگی گفت وگوهای دو طرف بوده است. وی تاکید کرده است که آلمان به طور جدی از خبرهایی که از دفتر نتانیاهو می آید نگران است و از آن می ترسد که حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران امنیت و ثبات کل اروپا را تهدید کند. مرکل تاکید کرده است که مواضع او مواضع کل اتحادیه اروپا است و تلاویو باید این موضوع را کاملا درک کند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائيل و امريكا پرونده هسته اي ايران


نظر شما :