نقد القدس العربی به سخنرانی بان کی مون در تهران

آقای دبیر کل ما را هم دریابید

۱۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۰۶۲۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه غیرمتعهدها در تهران
امیدواریم که آقای بان کی مون از مظلومیت‌های اجحاف‌آمیزی که علیه ملت فلسطین رفته نیز در سفر آینده خود به تلاویو بگوید.
آقای دبیر کل ما را هم دریابید

دیپلماسی ایرانی: مقام های اسرائیلی هنگامی که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به توصیه های آنها توجه نکرد و به ایران سفر کرد، به شدت از این کار او انتقاد کردند و از این که توصیه های تلاویو یا بهتر است بگوییم اوامر تلاویو را اجابت نکرد و حاضر به حضور در نشست شورای عدم تعهد در تهران شد، بسیار گلایه کردند. اما این انتقادها زمانی که دبیر کل سازمان ملل شخصا از اسرائیل دفاع کرد و به کشور میزبان تاخت، فروکش کرد و اسرائیلی ها از مواضع سابق خود بازگشتند.  

بان کی مون در جلسه افتتاحیه نشست عدم تعهد در تهران به شدت به ایران و رئیس جمهوری این کشور به دلیل تهدیداتی که متوجه اسرائیل می کند، تاخت و گفت: «به شدت هر گونه تهدیدی که خواستار نابودی یکی از اعضای سازمان ملل شود و حقایق تاریخی روشنی مثل کوره های آدم سوزی هولوکاست را نفی می کند، رد می کنیم.»

اظهارات دبیر کل سازمان ملل در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران بود که وجود کوره های آدم سوزی یهودی ها توسط نازی ها را رد کرده بود و در سخنرانی خود در نشست عدم تعهد نیز اسرائیل را به "غده سرطانی" تشبیه کرده بود. کما این که احمدی نژاد در سال 2005 نیز خواستار محو اسرائیل از روی نقشه شده بود.

این دفاع که به نظر می رسد بیش از آن که واقعی باشد برای راضی کردن اسرائیل بود، احتمالا برای رفع حملات تلاویو علیه دبیر کل سازمان ملل بر سر مشارکتش در این نشست. به ویژه که به نظر می رسد که این حمله بدون اطلاع قبلی بوده و فی البداهه علیه ایران ایراد شده است. اظهارات اسرائیلی ها به خوبی نشان داد که از اظهارات بان کی مون تا چه اندازه خشنود شده اند. اولین واکنش رسمی را دانی ایالون، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل بیان کرد و گفت که دبیر کل سازمان ملل پیام محکمی را به ایران داد. گویی که دبیر کل سازمان ملل برای انجام ماموریتی از سوی اسرائیلی ها به ایران سفر کرده بود.

مشکل این است که بان کی مون احساس نیاز نمی کند که به تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل مراجعه کند. شاید وی این حقایق را نمی داند که تا چه اندازه اسرائیل علیه اعراب و سرزمین های عربی اشغال شده جنگ افروزی کرده و چه جنایت هایی طی 65 سال گذشته مرتکب شده است. از آقای دبیر کل انتظار می رفت که به جای ایراد چنین سخنرانی یک جانبه ای یک سخنرانی متوازن ایراد می کرد و از جنایت های اسرائیل نیز سخنی به میان می آورد.

اگر اسرائیل برای خود حق قائل است و مایل است اظهاراتی مثل اظهارات دبیر کل سازمان ملل را بشنود، ملت عربی فلسطین نیز همین حق را دارند و حتی می توان گفت حق آنها بسیار قوی تر از حق اسرائیلی ها است چرا که آنها صاحب سرزمین، تاریخ و جغرافیا هستند و جای بسی تاسف است که دبیر کل سازمان ملل متحد چنین دفاعی حتی یک چهارم این دفاع را از حق فلسطینی ها نمی کند و اهمیتی به آنها نمی دهد.

ما امیدواریم که آقای بان کی مون از مظلومیت های اجحاف آمیزی که علیه ملت فلسطین رفته نیز در سفر آینده خود به تلاویو بگوید و در قلب مقر حکومت یا پارلمان این رژیم صحبتی در این زمینه به میان آورد. از وی انتظار می رود که شجاعت به خرج دهد و جنایت های جنگی اسرائیل علیه ملت فلسطین و دشمن تراشی های این رژیم علیه نوار غزه و استفاده از سلاح های شیمیایی در طول این جنگ را محکوم کند و خواستار رفع فوری محاصره غزه شود.  

باز هم جای تاسف است که هیئت های دیپلماتیک مختلفی که در نشست عدم تعهد در تهران شرکت کردند، قضیه فلسطین را به فراموشی سپردند و در سخنرانی های خود به رغم نیازهای بسیار به دفاع از آرمان فلسطین از کنار آن به سرعت و به سادگی گذشتند.

منبع: سرمقاله القدس العربی

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جنبش عدم تعهد


نظر شما :