رقابت ترکیه و فرانسه در جذب مناف طلاس

رفیق سابق اسد برای چه به اردن رفت؟

۱۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۹۰۶۵۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
فرانسه و ترکیه به شدت برای جذب طلاس تلاش می‌کنند و سازمان‌های امنیتی آنها به شدت در این زمینه با یکدیگر به رقابت برخواسته‌اند.
رفیق سابق اسد برای چه به اردن رفت؟

دیپلماسی ایرانی: سفر سریع مناف طلاس، سرهنگ جدا شده از نظام سوریه که از نزدیکان خانواده بشار اسد محسوب می شود، به اردن که تنها یک روز به طول کشید باعث تحریک ترک ها و فرانسوی ها برای جذب وی شده است. به گونه ای که منابع خبری می گویند که این دو کشور به شدت برای جذب طلاس تلاش می کنند و سازمان های امنیتی آنها به شدت در این زمینه با یکدیگر به رقابت برخواسته اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، یک مقام عالی رتبه اردنی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «سرهنگ طلاس به امان سفر کرد و به مدت یک روز در آن اقامت داشت، اما این سفر کوتاه بود و او تنها فعالیت های عادی خود را دنبال کرد و به هیچ وجه سفرش به عنوان یک سفر رسمی محسوب نمی شد با این حال این سفر ابعاد سیاسی، حداقل برای اردن به دنبال داشت.»  

سفر طلاس به اردن به شدت زیر ذره بین نگاه اروپایی ها قرار گرفته است. وی پسر مصطفی طلاس، وزیر دفاع سابق سوریه است که در در طول سالیان گذشته روابط بسیار بدی با اردنی ها داشت. همین مساله سبب شد تا اروپایی ها سفر وی را به دقت زیر نظر داشته باشند.

برای اردنی ها طلاس پدر دوست محسوب نمی شود، به ویژه این که در کتاب مشهور خود که جنجال گسترده ای نیز به پا کرد اصرار داشت که اردن را جنوب سوریه قلمداد کند و در ادبیات خود از اردن به عنوان جزئی از سوریه یاد کند، موضوعی که موجب به وجود آمدن حساسیت های بسیاری نزد اردنی ها شد. با این حال سفر یک روزه طلاس به اردن و رایزنی ها و چانه زنی های 10 ساعته وی با مقام های اردنی را نمی توان به روابط اردن با طلاس پدر ربط داد. دقیقا به دلیل همین بی ربطی است که دولت اردن حاضر شده است که میزبان مناف طلاس در خاک خود شود.

اطلاعاتی که روزنامه القدس العربی به آن دست یافته نشان می دهد که وی چند ساعتی در امان ماند و با برخی از چهره های سوری و شخصیت های اردنی دیدار کرد اما دولت اردن به سفر وی جنبه رسمی نداد چرا که از نگاه امان وی میهمانی عالی رتبه و مهم نیست. جزئیات بیشتری از سفر طلاس به اردن منتشر نشده است و هیچ کدام از مقام های رسمی اردنی نیز تا کنون حاضر نشده اند که درباره این سفر با مطبوعات و رسانه ها سخن بگویند یا مصاحبه کنند، اگر چه امان مدتی است که به یکی از پایگاه های مخالفان نظام اسد تبدیل شده و دیدارهای سیاسی بسیاری میان سوری ها با اردنی ها بر سر اوضاع جاری در سوریه در آن صورت می گیرد. اما این مساله دلیل نمی شود که سفر طلاس به اردن را به معنای دادن پیامی سیاسی به جهتی خارجی قلمداد کنیم. اما با این حال منابع آگاه می گویند که سفر طلاس با حمایت اروپایی ها به خصوص فرانسوی ها صورت گرفته و این اروپایی ها بودند که از طلاس خواستند که به سوریه سفر کند. به همین دلیل روزنامه اردنی عمون در وب سایت خود نوشت که طلاس با یک هواپیمای اختصاصی به اردن سفر کرد و با همان هواپیما این کشور را ترک کرد و احتمال قوی این هواپیما فرانسوی بوده و زیر نظر دولت فرانسه این سفر انجام شده است. با این حال امان تلاش کرد که از اهمیت این سفر بکاهد اگر چه بسیاری بر این باورند که این سفر تا اندازه بسیاری اطلاعات سری در خود نهفته دارد به خصوص که نشست های مشورتی بسیاری در امان میان نخبگان سیاسی و نمایندگان جریان های مختلف سیاسی مسئول در پرونده سوریه در حال انجام است و روز به روز بر تعداد و حجم آنها نیز افزوده می شود.   

با این حال منابع آگاه می گویند که طلاس جوان همچنان اهمیت ویژه ای به اروپایی ها و ترکیه ای ها می دهد و تلاش دارد که توازنی در ارتباط با آنها برقرار کند. یک مقام مسئول اردنی که نخواست نامش فاش شود در این باره به روزنامه القدس العربی گفت: «طلاس به یکی از چهره های مورد نزاع میان ترکیه و فرانسه تبدیل شده است، به گونه ای که هر کدام از دو طرف تلاش می کنند که او را به سمت خود جذب کنند. اما برای ما ابعاد سیاسی باعث شد که میزبان او در اردن باشیم.»

وی تاکید کرد، هم فرانسوی ها و هم ترکیه ای مبالغ کلانی را برای جذب او صرف می کنند تا او به آنها وابسته شود. هر دو طرف یک هدف واحد دارند، طلاس به مهره اصلی آنها تبدیل شده و رهبری جریان مخالف اسد حداقل در بعد نظامی یعنی فرماندهی ارتش آزادیبخش را بر عهده بگیرد. مساله ای که حداقل خود طلاس تا کنون نتوانسته با آن کنار بیاید اگر چه نسبت به آن تردید دارد.

این منبع همچنین گفت: «فرانسوی ها ترجیح دادند که طلاس به اردن بیاید و با اردنی ها و سوری های مقیم در اردن مذاکره کند در حالی که کاملا زیر نظر خود آنها باشد و حتی هواپیمای اختصاصی را نیز با همین هدف در اختیار او قرار دادند.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اردن و سوريه مناف طلاس


( ۱ )

نظر شما :