تلاویو از تحولات عربی سوء استفاده می‌کند

سود کلان شرکت‌های صهیونیستی از بازارهای عربی

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۰۶۹۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
شرکت‌های صهیونیستی در کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، کویت، قطر، اردن و شمال آفریقا فعالیت گسترده‌ای دارند.
سود کلان شرکت‌های صهیونیستی از بازارهای عربی

دیپلماسی ایرانی: شرکت اسرائیلی فارکس، یکی از بزرگ ترین شرکت های بین المللی جهان که مقر آن در تلاویو است، راه هایی برای نفوذ در کشورهای عربی به خصوص کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و شمال آفریقا یافته و تلاش می کند که از فضای جدیدی که در خاورمیانه عربی ایجاد شده است نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، بازارهای عربی یکی از بهترین بازارهای جهان محسوب می شوند که سریع تر از بسیاری از بازارهای دنیا به سوددهی می رسند و به سرعت هزینه های سرمایه گذاری سرمایه گذاران را تامین می کنند. این مساله سبب شده است تا شرکت های اسرائیلی راه های متعددی را برای نفوذ در این بازار پر سود بیابند که شرکت فارکس یکی از مشهورترین و مهم ترین آنها است.

شرکت اسرائیلی فارکس در زمینه های سرمایه گذاری های بین المللی، ارزی، تجارت طلا، معادن سنگ های قیمتی به ویژه طلا و نقره و نفت فعالیت می کند.

این شرکت برای این که بتواند در بازارهای خاورمیانه نفوذ گسترده ای بیابد نمایندگان و کارمندان بسیاری را به استخدام در آورده و تلاش دارد تا از فعالیت ها و نفوذ آنها به خصوص در شبکه های اجتماعی اینترنتی و تلفن های همراه استفاده کرده و به مقاصد اقتصادی و مادی خود در جهان عرب برسد.

در همین راستا این شرکت برای سال جاری استخدام 48 دانشجوی فعال فلسطینی را هدف قرار داده و با تعیین حقوق های بالا، به طور میانگین 2000 تا 4000 دلار، بدون توضیح ماهیت عمل و کارشان تلاش می کند تا از طریق آنها در بازارهای فلسطین نفوذ کند.

به گفته کارمندان این شرکت، فارکس و شرکت های اسرائیلی وابسته به آن با همکاری با برخی شرکت های عربی به طور غیر رسمی در کشورهای عربی نمایندگی دارد و تمامی آن شرکت ها هم به خوبی می دانند که طرف همکاری شان شرکت های اسرائیلی هستند. این شرکت ها به خصوص در کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، کویت، قطر، اردن و شمال آفریقا فعالیت گسترده ای دارند. بنا به گزارش ها این شرکت ها بدون این که به طور مستقیم کاری با نهادهای دولتی داشته باشند یا این که مجبور باشند به اسم شرکت خود افتتاح حساب کنند، فعالیت می کنند و مراوده های مالی خود را بر اساس یک فرمول خاص از طریق بانک های اروپایی انجام می دهند.

بنا به گزارش ها شرکت فارکس فقط در یک همکاری در یکی از کشورهای عربی فقط در یک ماه 30 میلیون دلار درآمد کسب کرده است و این جدای از درآمدهای سری ای است که این شرکت از این کشور عربی از طریق کارمندهای غیر رسمی اش کسب می کند.

شرکت فارکس برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود به شرکت های عربی پیشنهاد داده است که آنها تنها با افتتاح حسابی به ارزش 500 دلار می توانند با آن شرکت وارد همکاری شوند. در بخش داد و ستد پلاتین این شرکت با افتتاح حساب مشترک با شرکت عربی طرف همکاری به ارزش 10 هزار دلار همکاری های خود را با آن شرکت آغاز می کند. همچنین در صورت انجام مراوده های مالی از طریق بانک های اروپایی تا سقف 30 درصد برای شرکت طرف معامله عربی سود خالص در نظر می گیرد. این همکاری ها عموما در بخش ارز، طلا، نقره و نفت صورت می گیرند.

از دیگر نکات جالب در فعالیت های اقتصادی شرکت فارکس این است که اعتبار قراردادهای این شرکت با شرکت های طرف همکاری در کشورهای عربی حداقل سه ماه و حداکثر یک سال است که در صورت توافق دو طرف قابل تمدید هستند به شرطی که دو طرف متعهد شوند که به صورت یک جانبه اقدام به فسخ قرارداد نکنند و هویت شرکت اصلی و مقر حقیقی آن (یعنی شرکت فارکس) افشا نشود. برای این کار شرکت فارکس با ده ها شرکت در لندن با عنوان شرکت های واسطه همکاری مستقیم دارد.

یوسف عواوده، کارشناس امور اقتصادی در این باره می گوید: «آنها بر روی نوع خاصی از سرمایه گذاری که مرتبط با تغییرات نرخ ارزهای خارجی است، کار می کنند. این دادوستد یک ویژگی بسیار مهم دارد و آن این که مالیات ندارد، درآمد آن بسیار بالا است و کمترین هزینه را بر شرکت ها تحمیل می کند.»

وی تاکید می کند، هویت هیچ کدام از شرکت هایی که با شرکت فارکس کار می کنند، مشخص نیست. این مساله سبب شده است تا بسیاری از افراد در جوامع عربی که به دنبال سوددهی سریع هستند، جذب آن شوند.

عواوده همچنین می گوید: «از آن جا که فرهنگ سرمایه گذاری در اقتصاد جامعه عربی جایی ندارد و آموزش های لازم اقتصادی در این زمینه صورت نگرفته است، قوانین رایج در کشورهای سرمایه داری برای نظارت بر سرمایه گذاران نیز در کشورهای عربی وجود ندارد و این مساله سبب شده است تا شرکت های بزرگ جهانی مثل شرکت فارکس تمایل بیشتری برای حضور در این بازارها داشته باشند چرا که هیچ نظارتی بر فعالیت و عملکرد آنها وجود ندارد.» 

کلید واژه ها: شرکت فارکس اعراب و اسرائيل


نظر شما :