اشپیگل در تحلیل مواضع اخیر اردوغان خبر داد:

ارائه طرح هم‌پیمانی تمدن‌ها در سازمان ملل

۳۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۶۹۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اشپیگل اهداف اردوغان از اتخاذ مواضع دو گانه در قبال پخش فیلم موهن به اسلام را از یک سو راضی کردن افکار عمومی داخلی ترکیه دانسته است و از سوی دیگر می نویسد که این رفتار باعث می‌شود تا جایگاه وی به عنوان فردی حامی مسلمانان تقویت شود.
ارائه طرح هم‌پیمانی تمدن‌ها در سازمان ملل

دیپلماسی ایرانی: مجله اشپیگل درباره واکنش رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در برابر فیلم توهین کننده به اسلام که از کشورهای جهان خواست که قوانین و مقررات سخت و عملی ای را برای مقابله با انتشار مظاهر دشمنی با اسلام و اسلام هراسی (اسلاموفوبیا) وضع کنند، نوشت که مواضع وی بیشتر نشان دهنده نقش رهبری یک رئیس جمهوری دولت ترکیه در جهان اسلام است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اردوغان تصمیم گرفت به نام جهان اسلام صحبت کند و پیش بینی می شود که سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری میلادی منعکس کننده خواسته وی برای ارتقای نقش ترکیه در جهان عربی و اسلامی به سطح جهانی باشد.

اشپیگل همچنین می نویسد که اردوغان در خلال صحبتش با خبرنگاران در حین سفرش به بوسنی هرزگوین بیان کرد که از جامعه جهانی می خواهد که قوانین و مقرراتی را وضع کنند که همانند کسانی که نسبت به نژاد سامی و یهودی دشمنی می ورزند، مجازات می شوند، کسانی را که به اسلام و مظاهر آن توهین می کنند و اسلام هراسی یا اسلاموفوبیا را ترویج می کنند نیز مجازات شوند.

نخست وزیر ترکیه همچنین کشورهای غربی از جمله آلمان را متهم کرد که با خودداری از اتخاذ مواضع روشن در برابر کسانی که علیه اسلام دشمنی می ورزند در حقیقت تلاش می کنند تا اسلام هراسی را تقویت کنند.

اشپیگل همچنین به تلاش تازه آنکارا برای مجازات کسانی که به ادیان توهین می کنند با حفظ اصل آزادی بیان و جدا ساختن توهین به ادیان با حق آزادی بیان اشاره می کند و خبر می دهد که اردوغان تصمیم دارد در سازمان ملل تلاش تازه ای برای تصویب قانونی مشابه را آغاز کند و بر این نکته تاکید کند که میان آزادی بیان با توهین به ادیان خط و مرزی وجود دارد. اگر چه اردوغان به خوبی به این موضوع واقف است که ایالات متحده امریکا و دیگر کشورها مطرح شدن این موضوع در سازمان ملل را رد می کنند چرا که بر این باورند که ارائه چنین طرحی باعث خواهد شد تا سازمان ملل بتواند در قوانین آنها دخالت کند اما با این وجود می خواهد طرح خود را پیش ببرد و در عین حال قصد دارد در همین چارچوب طرح هم پیمانی تمدن ها را نیز در سازمان ملل مطرح کند. یعنی مشابه همان چیزی که اکنون ترکیه با اسپانیا دارد.

اشپیگل در تحلیل رفتار نخست وزیر ترکیه در قبال فیلم موهن به پیامبر اسلام (ص) همچنین می نویسد که مواضع اردوغان کاملا متوازن بود، وی از یک سو در بیانه خود این فیلم را محکوم کرد و تصریح کرد که توهین به اسلام هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد و از سوی دیگر خشونت را محکوم کرد و از مسلمانان خواست که به دلیل ساخت این فیلم دست به ناآرامی و خشونت نزنند. در همین چارچوب وی حمله به کنسولگری امریکا در بنغازی را که منجر به کشته شدن سفیر امریکا و در لیبی و سه امریکایی دیگر شد، محکوم کرد و گفت که این کار یک حرکت تروریستی بوده که هیچ ارتباطی با آموزه های اسلامی ندارد. وی همچنین مواضع کاخ سفید نسبت به این موضوع را ایجابی دانست.

این مجله اهداف اردوغان را از اتخاذ چنین مواضعی در حقیقت راضی کردن افکار داخلی ترکیه دانسته است، در عین حالی که باعث می شود تا جایگاه وی به عنوان فردی حامی مسلمانان نیز تقویت شود و از سویی روابط آنکارا با واشنگتن به عنوان یک شریک بین المللی در تعامل با بحران سوریه را نیز تقویت می کند. ترکیه همچنین با اتخاذ این مواضع این گونه وانمود کرده است که می تواند یک شریک بین المللی قابل اعتماد باشد.

اشپیگل همچنین می نویسد که حزب عدالت و توسعه که در حال حاضر در ترکیه دولت را در اختیار دارد بر این باور است که انتشار فیلم توهین کننده به اسلام باعث تقویت تندروهای مسلمان می شود و به ضرر مسلمانان معتدل تمام خواهد شد.

کلید واژه ها: رجب طيب اردوغان تركيه و جهان اسلام


نظر شما :