امریکایی‌ها در اعتراض به رفتارهای اخیر مرسی:

به جای مصر پول‌ها را به لیبی بدهید

۱۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۰۷۴۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکایی‌های می گویند مصر دیگر لایق دریافت کمک‌های مالی نیست و در وضعیت فعلی لیبی احتیاج بیشتری به این کمک‌ها دارد.
به جای مصر پول‌ها را به لیبی بدهید

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که جمعی از نمایندگان کنگره امریکا هفته گذشته طرحی را به تصویب رساندند که طی آن پروژه توقف کمک های مالی به مصر و پاکستان که راند پول، سناتور جمهوریخواه پیشنهاد داده بود، تایید می شد، میشل توتین، نویسنده و روزنامه نگار امریکایی در یادداشتی که در روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال نوشته است، بر لزوم توقف کمک های مالی امریکا به مصر و دادن آن کمک ها به لیبی تاکید کرد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، این پیشنهادها و کش مکش ها در سایه اعتراض های اخیر بر سر انتشار فیلم موهن علیه پیامبر اکرم (ص) ارائه و صورت گرفته است.

توتین در این یادداشت خود می نویسد که مصر دیگر لایق دریافت کمک های مالی نیست و در وضعیت فعلی لیبی احتیاج بیشتری به این کمک ها دارد چرا که پس از پخش فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص) و واکنش هایی که در کشورهای عربی برانگیخته شد، رئیس جمهوری مصر هیچ تحرک در خور توجهی از خود نشان نداد و حتی حرکتی ضد امریکایی مرتکب شد.

وی در تشریح رفتار محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر که از نگاه وی برای امریکایی ها قابل بخشش نیست، می نویسد، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر از اعزام نیروی پلیس برای حمایت از دیپلمات های امریکایی و مایملک سفارت امریکا در قاهره خودداری کرد و این مساله سبب شد تا تظاهر کنندگان افراطی راحت تر به سفارت امریکا حمله کنند و پرچم القاعده را بر دیوار آن بگذارند. همچنین مرسی با تاخیر حرکت های خشونت آمیز علیه سفارت امریکا در قاهره را محکوم کرد که این مساله نشان از رویکرد ضد امریکایی وی دارد.

این نویسنده امریکایی در ادامه می نویسد: وضعیت سیاسی در مصر تفاوت بسیاری با اوضاع جاری در لیبی دارد. در مصر این اسلام گراها هستند که در انتخابات پیروز شدند و توانستند احزاب سکولار را شکست دهند در حالی که در لیبی شاهد شکست احزاب اسلامی و پیروزی لیبرال ها هستیم. در این صورت امریکا چگونه می تواند به کشوری مثل مصر که اسلام گرایان در آن به قدرت رسیده اند کمک مالی برساند در حالی که به کشوری مثل لیبی که لیبرال ها بر آن حکومت می کنند، هیچ چیز ندهد.

وی در ادامه یادداشت خود به مرگ کریستوفر استیونز، سفیر امریکا در شهر بنغازی در لیبی که در پی حمله به کنسولگری این کشور در آن شهر صورت گرفت، اشاره می کند و می نویسد: اوضاع در لیبی بدتر از جاهای دیگر جهان نیست، مرگ سفیر امریکا که در پی تظاهرات معترضان بر سر انتشار فیلم توهین آمیز به رسول اکرم (ص) حاصل شد، یکی از بدترین اتفاقات علیه امریکا در جهان در سال های اخیر بوده است اما نیروهای امنیتی لیبی هر آن چه در توان داشتند برای مقابله با این اتفاقات انجام دادند و حتی با افراد مسلح درگیر شدند و به کسانی که به کنسولگری امریکا در بنغازی لیبی حمله کرده بودند، برخورد کردند. در حالی که در مصر نیروهای امنیتی مصری هیچ حرکتی برای حمایت از سفارت امریکا در این کشور از خود نشان ندادند و رئیس جمهور نیز با تاخیر حوادث جاری را محکوم کرد تا مشخص شود که وی دوست امریکا نیست.

وی در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: تظاهراتی که پس از حادثه سفارت امریکا در بنغازی توسط مردم لیبی انجام شد که طی آن شهروندان لیبی به خیابان ها آمده و پلاکاردهایی حمل می کردند که در آن از ایالات متحده امریکا و امریکایی ها عذرخواهی می کردند و همچنین تحرکات اخیر علیه سفارت امریکا در شهر بنغازی را محکوم کردند، نشان دادند که مردم لیبی با افراط و افراطی گری مخالفند و خود را دوست ملت امریکا می دانند.

وی در پایان تاکید می کند، مردم لیبی با این حرکت خود نشان دادند که اراذل و اوباش مزدور و افراد تروریست وابسته به جریان های تندرو و بنیادگرا نمایندگان اسلام نیستند و جایی نه در بنغازی بلکه در هیچ جای لیبی ندارند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امريكا و ليبي امريكا و مصر


نظر شما :