اخوانی‌های سوریه در پاسخ به پیشنهاد مذاکره ایران

ببخشید، اختیار ما دست ترکیه است

۱۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۷۴۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
معاون دبیر کل اخوان المسلمین سوریه گفت که ایران 10 پیشنهاد به آنها برای مذاکراه با هدف پایان دادن به بحران سوریه داده است که اخوانی‌ها همه این پیشنهادها را رد کرده‌اند.
ببخشید، اختیار ما دست ترکیه است

دیپلماسی ایرانی: مدتی است که گفته می شود ایران به دنبال مذاکره با گروه های مخالف سوری و کشاندن آنها به میز مذاکره با حکومت سوریه است تا بدین ترتیب بحران جاری در این کشور را مهار کنند. تهران حتی چندین بار به مخالفان سوری اعلام کرده است که آمادگی دارد برای پایان دادن به بحران جاری در کشورشان وارد عمل شود. برخی از مخالفان از انجام این مذاکرات استقبال کرده اند اما بسیاری نیز این پیشنهاد را رد کرده اند.

به گزارش روزنامه الزمان چاپ لندن، پیش از این نمایندگان ایران در ترکیه تلاش کرده بودند تا با مخالفان نظام اسد از جریان اخوان المسلمین سوریه مذاکره کنند ولی در انجام این کار ناکام ماندند. نمایندگان اخوان می گفتند که باید ایران در ابتدا حمایت خود را از نظام اسد قطع کند و به جمع مخالفان با او بپیوندد سپس با آن وارد مذاکره خواهند شد. حتی نمایندگان ایران در استانبول ترکیه سه بار از طریق واسط های ترک تلاش کردند که با اخوانی های سوریه وارد مذاکره شوند ولی ناکام ماندند.

تا کنون ایران با برخی از مخالفان میانه رو به خصوص مخالفان اسد که با حمله نظامی به سوریه مخالفند دیدار و گفت وگو کرده است که از جمله آنها می توان به هیثم مناع اشاره کرد. هیثم مناع خواهر زاده فاروق الشارع است و سال ها است که در مخالفت با حکومت سوریه در فرانسه به سر می برد. گفته می شود که وی جایگاه ویژه ای نزد اهالی درعا دارد. به گفته منابع آگاه گفته های مناع با طرف های ایرانی تا اندازه ای سودمند بوده است و انتظار می رود که در صورت تداوم مذاکرات راهکار تازه ای برای برون رفت از بحران جاری در سوریه با ابتکار عمل ایران و همکاری چهره هایی نظیر مناع حاصل شود.

ایران همچنین هفته گذشته در نشست مخالفان داخلی اسد که دو روز متوالی در دمشق برگزار شد، شرکت داشت و در کنار روسیه تلاش کرد تا این نشست دریچه ای برای حکومت سوریه برای خروج از این بحران باشد. نشستی که بر حل مسمالمت آمیز و سیاسی بحران به دور از هر گونه دخالت نظامی خارجی تاکید کرد.

در این میان به نظر می رسد که ایران هنوز نتوانسته است، مخالفان اخوانی سوریه را مجاب کند که با آن به مذاکره بنشینند. علی صدر الیدن البیانونی، معاون دبیر کل اخوان المسلمین سوریه اعلام کرد که ایران تلاش کرده با اعضای این جریان دیدارهای رو در رو و مستقیمی داشته باشد. وی همچنین گفت که ایران 10 پیشنهاد به آنها برای مذاکراه با هدف پایان دادن به بحران سوریه داده است که اخوانی ها همه این پیشنهادها را رد کرده اند. البیانونی در حاشیه نشست تجمع اسلامی سوریه با عنوان "تجمع سوری برای اصلاحات" در قاهره همچنین گفت: «ایرانی ها پیشنهادهای خود را تا کنون 10 بار ارائه داده اند، یک بار آن را به صورت شخصی بیان کردند ولی هر بار پیشنهادشان رد شد. ما به آنها گفته ایم تا زمانی که به حمایت از نظام بشار اسد ادامه می دهید و پشتیبانی خود را از وی قطع نکرده اید، نمی توانیم با شما وارد مذاکره شویم.»

این در حالی است که منابع آگاه می گویند که اخوانی ها به طرف ایرانی اطلاع داده اند که اختیار نشستن پشت میز مذاکره با ایران را ندارند چرا که ترک ها مانع آنها از این کار می شوند. گفته می شود برخی از مقام های اخوان المسلمین سوریه از ایرانی ها عذرخواهی کرده اند که علی رغم میل شدید باطنی شان ترکیه به آنها اجازه مذاکره با آنها را نمی دهد و برای همین بهتر است که ایران از کانال ترکیه برای مذاکره با آنها وارد عمل شود.

در همین رابطه روز گذشته رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در کنگره بزرگ حزب عدالت و توسعه که با حضور محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی مصر، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و خیل عظیمی از طرفدارانش برگزار شد، بار دیگر سوریه را مورد شدیدترین انتقادها قرار داد و از ایران، روسیه و چین خواست که حمایت های خود را از حکومت بشار اسد بردارند. به اعتقاد کارشناسان اردوغان با انتخاب مجددش به عنوان دبیر کل حزب عدالت و توسعه و خیزی که برای رسیدن به پست ریاست جمهوری ترکیه برداشته در حقیقت خود را برای پوشیدن ردای "سلطانی" حکومت نوعثمانی ترکیه آماده می کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوريه و تركيه اخوان المسلمين سوريه


نظر شما :