در صورت انتخاب مجدد اوباما

چه کسی جانشین کلینتون می‌شود؟

۱۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۰۷۴۶۳ اخبار اصلی آمریکا
سوزان رایس که دموکرات‌ها از وی به عنوان زن آهنین وزارت امور خارجه در مقابل همتای سابقش در حزب جمهوریخواه در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، کاندولیزا رایس، یاد می‌کنند، خیال رسیدن به پست وزارت امور خارجه امریکا، در صورت انتخاب مجدد باراک اوباما را در سر دارد.
چه کسی جانشین کلینتون می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: از لحاظ اسم و رنگ پوست شبیه وزیر امور خارجه سابق امریکا، کاندولیزا رایس است. کسی که مامور اجرای طرح های جورج بوش پسر در جنگ عراق و آماده سازی منطقه برای رسیدن به طرح خاورمیانه بزرگ بر اساس مبادی گسترش آموزش و استقرار قواعد دموکراتیک، مطابق با دستور العمل امریکایی ها بود. سوزان رایس نیز همین راه را با دستورالعملی مشابه اما خاص باراک اوباما می پیماید. سوزان رایس راه خود را از سازمان ملل آغاز کرده است. جایی که به عنوان سفیر کشورش در آن فعالیت می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مصری محیط، رایس که این روزها ابزارهای فشار دیپلماسی امریکا در منطقه را به دست گرفته، کسی است که توانسته اهداف نظامی ایالات متحده را در لیبی با کمترین هزینه از طریق هم پیمانان نظامی امریکا در ناتو تامین کند، قذافی، دشمن قدیم امریکا را سرنگون کند و جای پای امریکا را در لیبی مستحکم کند. حالا این زن که دموکرات ها از وی به عنوان زن آهنین وزارت امور خارجه در مقابل همتای سابقش در حزب جمهوریخواه در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، کاندولیزا رایس، یاد می کنند، خیال رسیدن به پست وزارت امور خارجه امریکا، در صورت انتخاب مجدد باراک اوباما را در سر دارد.

رایس همچنین مغز متفکر توافق نامه ها و تفاهم نامه های کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در شورای امنیت بود که توانست راه دخالت نظامی در لیبی در کم ترین زمان ممکن را هموار کند. همچنین گفته می شود که وی اکنون نیز در حال تهیه سناریویی مشابه برای دخالت نظامی در سوریه است. به همین منظور بر اساس گزارش های وی 50 نفر از کارکشته ترین اعضای سی آی ای، در این زمینه فعالیت می کنند و به طور مرتب گزارش میدانی از وضعیت جاری مخالفان سوریه ارائه می دهند. گزارش های ابتدایی آنها است که می گوید باید برای حل بحران سوریه هر چه سریع تر نسخه دخالت نظامی پیچید.  

سوزان رایس که این روزها برای نجات مردم بی گناه سوریه در سازمان ملل و نشست های شورای امنیت سینه چاک می کند، نسبت به فعالیت های تسلیحاتی و تروریستی مخالفان اسد در سوریه بی اعتنا است و قصد دارد به توصیه جاسوس های سی آی ای پروژه مسلح ساختن مخالفان اسد را کلید بزند.

وی در گذشته و در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال 1993 مسئول دیپلماتیک امور افریقا در کاخ سفید بود. یعنی زمانی که نسل کشی و قتل عام گسترده رواندا رقم خورد. در آن موقع وی تنها کسی بود که توانست کاخ سفید را قانع کند که باید در رواندا دخالت نظامی شود تا جلوی فاجعه انسانی که 800 هزار نفر قربانی داشت، گرفته شود. اگر چه تلاش های وی دیرهنگام بود و نتیجه لازم را به دنبال نداشت و شکستی را برای سیاست خارجی وقت کاخ سفید رقم زد.

 رایس در ابتدای سال جاری میلادی به همراه همسر و دو پسرش به رواندا سفر کرد و از محل یادبود کشتار جمعی این کشور بازدید کرد. به گزارش شبکه خبری ای بی سی امریکا وی در این جا نیز بار دیگر بر لزوم دخالت نظامی در سوریه تاکید کرد و مدعی شد که نباید اجازه داد که هزینه هایی که امریکا در رواندا متحمل شد این بار در سوریه متحمل شود.

رایس نقش فعالی در پرونده های پیچیده و پشت پرده داشته است. وی همواره در نشست های مقام های عالی رتبه شورای امنیت حاضر بوده است و نقش پیش برنده سیاست های ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا را ایفا کرده است. مساله ای که باعث شده است تا بسیاری به این نتیجه برسند که وی به احتمال بسیار زیاد در دور بعدی ریاست جمهوری اوباما، جانشین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا خواهد شد. به ویژه که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه فعلی این کشور نیز صحبت از کنار رفتنش از این پست در صورت انتخاب مجدد باراک اوباما زده است و پیش بینی می شود که خود را برای ریاست جمهوری پس از اوباما آماده کند. اگر چه همسرش بیل کلینتون در اظهارات اخیر خود از نیات همسرش ابراز بی اطلاعی کرده است.

دیپلمات های آگاه در وزارت امور خارجه امریکا و همچنین دیپلمات های خارجی موجود در سازمان ملل بر این اعتقادند که سوزان رایس بیش از همه شانس رسیدن به پست وزارت امور خارجه امریکا را دارد و وی از هم اکنون خود را برای این سمت آماده کرده است. 

 تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه امريكا انتخابات امريكا سوزان رايس


نظر شما :