سازمان امنیت نظامی رژیم اسرائیل پیش بینی کرد:

2013 سال جنگ و خشونت در خاورمیانه

۱۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۰۷۶۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
بحران هسته‌ای ایران، جنگ در سوریه، جنگ قدرت در مصر و احتمال بروز جنگی گسترده‌تر در ابعاد جهان عرب چهار پرونده‌ای هستند که می‌توانند درگیری‌های ثانوی را در منطقه موجب شده و خاورمیانه را به آتش بکشند.
 2013 سال جنگ و خشونت در خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: روزنامه هاآرتص در شماره روز جمعه 5 اکتبر خود به گزارش اخیر سازمان امنیت نظامی اسرائیل اشاره کرده و نوشته است که به اعتقاد این سازمان سال 2013 سال انفجار «درگیری های متراکم» باشد. بنا به این گزارش خاورمیانه در این سال به مرز آتش خواهد رسید که چهار پرونده اساس اصلی آن خواهند بود.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، هاآرتص در ادامه درباره این چهار پرونده می نویسد، بحران هسته ای ایران، جنگ در سوریه، جنگ قدرت در مصر و احتمال بروز جنگی گسترده تر در ابعاد جهان عرب چهار پرونده ای هستند که می توانند درگیری های ثانوی را در منطقه موجب شده و خاورمیانه را به آتش بکشند. هر کدام از این پرونده ها همچنین به تنهایی می توانند به سرعت تبدیل به جنگ حکومت های کهنه با حکومت های جدید و جنگ رادیکال ها با معتدلان شوند و نزاع در خاورمیانه را گسترش دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر آن به هیچ وجه روشن نیست که وضعیت در کرانه باختری و نوار غزه چگونه خواهد بود و این آرامش نسبی که اکنون بر آن جا حاکم است و چند سال است که ادامه داشته، همچنان در آینده ادامه خواهد داشت یا خیر.

سازمان امنیت نظامی اسرائیل درباره جنگ در سوریه نیز می نویسد، جنگ در سوریه نمونه ای از وضعیت جاری در منطقه است، قبلا انتظار می رفت که نظام بشار اسد به سرعت فرو بپاشد اما دو طرف منازعه تا کنون توانسته اند که تعادل را برقرار کنند و این مساله باعث شده است که تا کنون دستاوردی حاصل نشود به رغم این که شدت خشونت ها روز به روز افزایش می یابند.

در حالی که دستگاه های امنیتی غربی همچنان اصرار دارند که سقوط نظام اسد حتمی است، اما برخی سناریوهای موجود حاکی از آن است که نظام اسد به این زودی ها سقوط نمی کند و سوریه به تدریج به سمت غرق شدن در ناآرامی ها پیش می رود.

هاآرتص درباره نگرش اسرائیل نسبت به تحولات جاری در سوریه از نگاه سازمان امنیت نظامی این رژیم نیز می نویسد: اسرائیل بر این باور است که وضعیت فعلی در سوریه به نفع مصالح آن است، اگر چه به این موضوع به صراحت و علنا اعتراف نمی کند. با این حال ارتش اسرائیل همچنان از این نگران است که ارتش سوریه ناگهان به بلندی های اشغال شده جولان حمله کند. اگر چه اسرائیل برآورد نمی کند که ارتش سوریه بتواند یک حمله کلاسیک انجام دهد چرا که زمان کافی در اختیار ندارد که بتواند خود را بازسازی کند. به موازات آن بی ثباتی در سوریه باعث می شود تا ارتش اشغالگر اسرائیلی خود را به نوعی دیگر در آمادگی نظامی نگه دارد. در همین راستا سازمان امنیت اسرائیل شاخه های امنیتی خود را نیز در سوریه فعال کرده است، از ترس این که مبادا تحولات جاری در این کشور از چشمان آن دور بماند و باعث شود تا مشکلات تازه ای برای این رژیم رقم بخورد. به خصوص که اسرائیل نگرانی شدیدی دارد که سلاح های شیمیایی موجود در سوریه به دست حزب الله یا جریان های مخالف سنی مرتبط با القاعده بیفتد. برای همین اسرائیل موشک های دور برد خود به علاوه موشک های زمین به دریا و سامانه های موشک های پیشرفته ضد هوایی خود را آماده نگه داشته است.

از سوی دیگر هاآراتص به ادعای آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیلی اشاره می کند و می نویسد که تلاویو پیش بینی می کند که ایران نیز تا قبل از انتخابات سال 2013 ریاست جمهوری خود شاهد تحولاتی باشد.   

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اعراب و اسرائيل ايران و اسرائيل سوريه و اسرائيل


( ۱ )

نظر شما :