گروگان های ایرانی را نکشید

۱۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۰۷۶۹۶ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: درحالی که فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در تازه ترین تصاویر ویدئویی که از وی منتشر شده مدعی شده در صورت عدم آزادی زندانیان وابسته به این گروه توسط دولت بشار اسد، اقدام به اعدام 48 ایرانی گروگان گرفته شده می کند، قطر به عنوان یکی از بزرگترین حامیان معارضان در سوریه از آنها خواست برای کشتن گروگان ها اقدام نکنند.

اتوبوس حامل 48 ایرانی دو ماه قبل توسط گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه ربوده شد و از آن پس ادعا هایی در مورد استفاده از گروگان ها به عنوان سپر انسانی و حتی کشته شدن سه نفر از آنها مطرح شده که هیچگاه مورد تایید قرار نگرفت.

شیخ حامد بن جاسم، نخست وزیر قطر پس از گفت و گوی تلفنی شنبه شب وزیر امور خارجه ایران با وی ، این درخواست را مطرح کرد. قطر به عنوان یکی از حامیان گروه های مخالف در سوریه شناخته می شود که روابط نزدیکی با آنها دارد و از دو ماه قبل نیز دستگاه دیپلماسی ایران رایزنی به منظور آزادی گروگان ها را به قطر و ترکیه آغاز کرده بود.

شیخ حامد به تلویزیون الجزیره گفت: به عنوان یک سیاست کلی در قطر ما کشتن زندانیان را نمی پذیریم. همچنین خواستار درگیری بیشتر در سوریه نیستیم. ما آگاه هستیم که هر یک از طرف ها درخواست های خود را دارند اما یک اصل مقدماتی این است که زندانیان کشته نشوند.

این در حالی است که فرمانده معارضان در سوریه به دولت ایران و سوریه 48 ساعت زمان داده بود تا برای زندانیان وابسته به این گروه اقدام کنند.

ارتش آزاد سوریه ادعا می کند که ایرانیان ربوده شده عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند اما ایران این ادعا را رد کرده و می گوید آنها تنها زایرانی بودند که قصد زیارت از اماکن مقدس سوریه را داشتند. البته علی اکبر  صالحی وزیر امور خارجه ایران در سفر مرداد ماه به ترکیه برای رایزنی در زمینه آزادی این گروگان ها اعلام کرده بود که برخی از آنها پرسنل بازنشسته سپاه هستند.

 

کلید واژه ها: سوریه گروگان قطر زندانیان گروگان ها


نظر شما :