واکنش آمریکا به پیروزی هوگو چاوز

۱۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۹۰۷۷۴۲ سرخط اخبار
ایرنا نوشت:
 
همزمان با پیروزی هوگوچاوز در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که یکشنبه (دیروز) برگزار شد و با وجود اینکه نتیجه اعلام شده نیز مورد تایید کامل انریکه کاپریلس نامزد مورد حمایت غرب نیزقرار گرفت، نخستین نشانه های خشم آمریکا با ادعای تقلب و تخلف در رای گیری، آشکار شد.
 
ˈایلینا راس لهتیننˈ رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنشی خشم آلود به انتخاب مجدد چاوز به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا، بدون ارائه هیچ دلیلی، وی را به تقلب و تخلف در انتخابات متهم کرد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی ضمن ابراز ناخرسندی شدید از نتیجه انتخابات ونزوئلا، در چارچوب ادعاهای تکراری واشنگتن علیه کشورهای مستقل، چاوز را به ممانعت از دسترسی ناظران بین المللی و ایجاد تغییر در روند انتخابات، کنترل نظام قضایی، آزار و اذیت روزنامه نگاران و سوء استفاده از قدرت برای تغییر آرا به نفع خود با هدف باقی ماندن بر قدرت متهم کرد.
 
خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: چاوز با ایجاد روابط نزدیک با ایران و سوریه، اکنون به قدرت مهم چپگرا در آمریکای لاتین تبدیل شده است.
 
کاپریلس که رقابتی سخت را برای حذف چاوز 58 ساله از سمت ریاست جمهوری انجام داده است، در نخستین واکنش رسما با تبریک به چاوز، گفت: نتیجه انتخابات را به رسمیت می شناسم و به رای و تصمیم مردم که برای من مقدس است، احترام می گذارم.
 
چاوز که از سال 1999 قدرت را در دست گرفته با رای مردم تا سال 2019 رییس جمهوری ونزوئلا خواهد بود.

کلید واژه ها: چاوز قدرت ونزوئلا


نظر شما :