با تغییر موضع جامعه جهانی

بشار اسد پیروز می‌شود؟

۱۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۰۷۷۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
عربستان و قطر کار مسلح کردن جریان‌های سوری مخالف اسد با سلاح‌های سنگین را متوقف کرده‌اند و این مساله احتمالا باعث خواهد شد تا درگیری در سوریه به مصلحت آنها پایان نیابد.
بشار اسد پیروز می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: با گذشت نزدیک به 19 ماه از بحران سوریه کشورهایی نظیر ترکیه، قطر و عربستان که بی محابا وارد میدان شده بودند و به حمایت از مخالفان اسد برخواسته بودند، به نظر می رسد که سیاست های خود را در قبال سوریه عوض کرده اند. به ویژه ترکیه که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بیش از اندازه خود را درگیر بحران سوریه کرده و یک تنه در برابر اسد ایستاده بود.

این در حالی است که مسئولان امریکایی و مقام های مختلف اذعان دارند که سیاست ایالات متحده امریکا در قبال سوریه نیز تغییر کرده و دولت اوباما قصد دارد سیاست دیگری را در قبال سوریه اتخاذ کند. به ویژه که از یک سو به روشنی می بیند که روسیه و چین و ایران با قدرت پشت اسد ایستاده اند و از سوی دیگر، جریان های اسلام گرای تندرو نیز دائما در حال قدرت گرفتن هستند و این احتمال وجود دارد که سوریه را تبدیل به لانه خود علیه غرب کنند.

به گزارش روزنامه السفیر، چاپ لبنان، در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که عربستان و قطر کار مسلح کردن جریان های سوری مخالف اسد با سلاح های سنگین را متوقف کرده اند و این مساله احتمالا باعث خواهد شد تا درگیری در سوریه به مصلحت آنها پایان نیابد.

این بدان معنا است که جریان های مخالف اسد که تا پیش از این از ادوات نظامی سنگین مثل دوشکا، آرپیچی، خمپاره و حتی تانک برخوردار شده بودند، ضعیف شده و ارتش سوریه که همه گونه تسلیحات سنگینی را در اختیار دارد، از قدرت خود استفاده کرده و کار سرکوب آنها را آسان تر و سریع تر پیش ببرد.

در عین حال برخی منابع خبری گزارش می دهند که اسد ظرف هفته های گذشته توانسته پیروزی های میدانی قابل توجهی را در سرکوب شورشیان به دست آورد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که قطر و عربستان پس از آن که دیدند امریکا از ارسال سلاح به مخالفان اسد خودداری می کند و تمایل ندارد که آنها را مسلح کند، کار ارسال سلاح به آنها را متوقف کرده اند. امریکایی ها به صراحت می گویند از این که احتمال دارد سلاح به دست نیروهای اسلام گرای افراطی بیفتد از دادن اسلحه به مخالفان اسد خودداری می کنند به ویژه که به اطلاعاتی دست یافته اند که نشان می دهد اسلام گرایان تندرو و اعضای القاعده در صف مخالفان اسد نفوذ کرده اند و بخشی از نیروهای پراکنده ارتش آزادیبخش را به استخدام خود در آورده اند.

مسئولان عربستانی و قطری به این روزنامه امریکایی گفته اند که امیدوارند بتوانند ایالات متحده را قانع کنند که آنها نیز مانع رسیدن آرپیجی و دیگر سلاح های سنگین به دست تروریست ها می شوند و امریکا می تواند از این بابت مطمئن باشد.

امریکایی ها بارها خورده گرفته اند که قطر و عربستان بی محابا سلاح به سوریه می فرستند بدون توجه به این نکته که این سلاح ها به دست نیروهای افراطی و بنیادگرایان القاعده افتاده است.

یک مقام مسئول عربی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ما تلاش می کنیم که هر گونه راهی که مانع رسیدن این سلاح ها به دست افراد تروریست شود را بیابیم تا اعتماد و اطمینان امریکایی ها را به خود جلب کنیم.»

با این حال نیویورک تایمز می نویسد، بعید به نظر می رسد که حتی با اتخاذ این تدابیر امریکا، حداقل تا آینده نزدیک، به حمایت از ارسال اسلحه به مخالفان برخیزد و بپذیرد که به آنها سلاح دهد.

خالد العطیه، وزیر دولت قطر در امور خارجی در این باره به روزنامه نیویورک تایمز می گوید: «ما می توانیم به شورشیان مسلسل ندهیم اما نمی توانیم مانع رسیدن ارتش وفادار به نظام حاکم بر سوریه به مسلسل شویم. ما از دستیابی گروه های مسلح مخالف اسد به سلاح های سنگین حمایت می کنیم اما مادامی که ایالات متحده امریکا و به خصوص سازمان ملل از این کار ما حمایت نمی کنند، نمی توانیم کاری از پیش ببریم.» آ»

 

عربستان و قطر چندین ماه است که به مخالفان اسد سلاح سبک و پول می دهند، اما ایالات متحده امریکا تمایل چندانی به حمایت تسلیحاتی از آنها ندارد و روز به روز نیز نسبت به حمایت تسلیحاتی از آنها بی میل تر می شود. برخی از کارشناسان نزدیک بودن انتخابات امریکا را عامل این تصمیم می دانند اما بسیاری نیز می گویند حتی پس از انتخابات امریکا نیز واشنگتن اقدام به این کار نخواهد کرد.  

نیروهای مسلح مخالف اسد در مرز سوریه – ترکیه می گویند که مسئولیت انتقال سلاح ها از عربستان به آنها را عقاب صقر، نماینده پارلمان لبنان از جریان 14 مارس بر عهده دارد. یکی از فرماندهان مخالفان که خود را میسره معرفی کرد در این باره می گوید که سلاح هایی که به دست آنها می رسد چندان زیاد نیست، آنها هر چند هفته یک بار سلاح هایی را از صقر تحویل می گیرند.

میسره همچنین می گوید که عربستان سعودی بیشتر تمایل دارد که به جریان های مخالفی سلاح بدهد که کمتر متدین و مذهبی باشند در حالی که قطر بیشتر سلاح های خود را به گروه های اخوان المسلمین می رساند. اما گروه های شورشی با تغییر نام و هویت خود تلاش می کنند که به سلاح ها و اموال عربستانی ها و قطری ها دست یابند بدون آن که آنها بفهمند.

این در حالی است که منابع بسیاری حتی برخی چهره های مخالف اسد، این روزها خبر می دهند که غربی ها به این نتیجه رسیده اند که بهتر است تا سال 2013 و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه منتظر بمانند و اجازه دهند وضعیت به همین ترتیب ادامه یابد تا در آن موقع ملت سوریه خود سرنوشت خود را تعیین کند تا بدین ترتیب هزینه های دخالت یک جانبه در سوریه نیز متحمل آنها نشود. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوريه و تركيه تركيه و امريكا عربستان و سوريه


نظر شما :