دعوت محمدخاتمی از هیئت امریکایی

۰۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۲ کد : ۱۹۰۸۵۳۰ سرخط اخبار
جوان آنلاین نوشت:
 
یک منبع ایرانی نزدیک به دولت امریکا فاش کرد که محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در ابتدای کار دولت خود از یک هیئت از دانشمندان هسته ای امریکا دعوت کرد که از برنامه هسته ای ایران تحقیق کنند، ولی پنتاگون از سفر این هیئت به ایران ممانعت و آن را وتو کرد. لازم به یاد آوری است، بر نامه هسته ای ایران به شکل فعلی آن، از سال ۲۰۰۱ به بعد در مرکز توجه غربی ها قرار گرفته است. 
 
دکتر بهراد نخعی یک کارشناس هسته ای که خودش این سفر را سازماندهی کرده در گفت و گو با اینترپرس سرویس (IPS) برای اولین بار فاش کرد که وزارت دفاع امریکا در سال ۱۹۹۸ دعوت دولت تازه کار محمد خاتمی از کارشناسان هسته ای برجسته امریکا برای سفر به ایران برای تحقیق درباره بر نامه هسته ای ایران را وتو کرده است. به گفته نخعی، خاتمی این کار را برای بهبود مناسبات ایران با امریکا انجام داده بود.
 
نخعی که یک ایرانی مقیم امریکاست و دکترای خود را هم از دانشگاه تنسی گرفته در شرح این ماجرا می گوید که هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در اواخر فوریه ۱۹۹۸ به او اطلاع داده اند که محمد خاتمی رئیس جمهور وقت و غلامرضا آقازاده رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران از او خواسته اند که جمعی از دانشمندان هسته ای امریکا را برای سفر به ایران و تحقیق در باره بر نامه هسته ای آن، گرد هم بیاورد.
 
به گفته نخعی، این درخواست همزمان با گفت وگوی معروف خاتمی با کریستین امانپور، خبرنگار سی ان ان ابراز شد،
 
گفت و گویی که خاتمی در آن بر «فروریختن دیوار بی اعتمادی بین ایران و امریکا» تأکید کرده بود. نخعی می گوید که از نمایندگی ایران در سازمان ملل خواسته که بگویند این هیئت باید چند نفر باشند و نمایندگی به او گفته که «شما خودتان تصمیم بگیرید» و «ما ویزا صادر می کنیم». حتی نمایندگی سازمان ملل گفته که هیچ محدودیتی در بازدید وجود ندارد ولی در نهایت پنتاگون با این درخواست امریکا موافقت نکرده است.

کلید واژه ها: امریکا خاتمی نخعی نمایندگی


نظر شما :