لاوروف: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

۱۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۰۸۷۱۰ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه جامعه بین الملل باید اولویت را بر تحقق توافقات ژنو قرار دهد، گفت: هدف غرب از اصرار بر تصویب قطعنامه در مورد سوریه در شورای امنیت وخیم تر کردن اوضاع با هدف سرنگونی رژیم آن است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»،"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات روز یکشنبه خود با "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب و "اخضر ابراهیمی" نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در مسائل سوریه در قاهره، پایتخت مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی اعلام کرد که جامعه بین الملل باید توافقات ژنو در خصوص حل و فصل بحران در سوریه را رعایت کند.

لاوروف گفت: ما بسیار امیدواریم که همه کسانی که در نشست ژنو شرکت کره بودند، بتوانند به توافقات صورت گرفته در این نشست پایبند باشند. ما باید اولویت های خود را مشخص کنیم.

وی در این خصوص افزود: روسیه تنها شرکت کننده ملاقات ژنو است که با همه طرفین مناقشه سوریه کار می کند، ضمن اینکه با جدیت روی دستیابی به توافقات ژنو فعالیت می کند.

وزیر امور خارجه روسیه از همه کسانی که روی طرفین مناقشه سوریه نفوذ دارند خواست تا آنها را وادار به نشستن پای میز مذاکره کنند.

لاوروف گفت: گذشته از این روسیه معتقد است که برای اجرای کامل توافقات ژنو نیازی به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست، بلکه تنها لازم است تا همه با همه طرفین مناقشه سوریه صحبت کرده و آنها را برای انجام گفت وگوهای ملی برای حل مشکلات ترغیب کنند. 

به عقیده وی، قطعنامه ای که شرکای غربی روسیه از آن صحبت می کنند، تنها یک هدف را دنبال می کند و آن وخامت بیشتر اوضاع  است تا به سرنگونی رژیم سیاسی حاکم بر سوریه کمک کند.

لاوروف تاکید کرد: ما هنوز نتوانسته ایم توافقات ژنو را عملی سازیم، هرچند آمریکا، روسیه ، ترکیه و چین اگر بخواهند قدرت چنین کاری را دارند.

کلید واژه ها: روسیه سوریه توافقات ژنو


نظر شما :