احتمال آغاز مذاکرات ترکیه و مخالفان کُرد

۳۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۰۹۳۹۰ سرخط اخبار
با پایان یافتن اعتصاب غذای 67 روزه زندانیان پ.ک.ک امکان از سرگرفتن مذاکره بین حکومت ترکیه و سران پ.ک.ک قوت گرفت.
 
به گزارش کردپرس به نقل از CNNturk برخی اظهارات وزیر دادگستری و سایر مقامات ترکیه و نیز تقاضاهای سران حزب صلح و دموکراسی، در رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه فضایی به وجود آورده است که گویی یک بار دیگر و با پایان یافتن اعتصاب غذای 67 روزه زندانیان پ.ک.ک امکان از سرگرفتن مذاکره بین حکومت ترکیه و سران پ.ک.ک قوت گرفته است.
 
وزیر دادگستری: راه مذاکره بسته نیست
 
سعدالله ارگین وزیر دادگستری ترکیه ضمن ابراز خشنودی و رضایتمندی از پایان یافتن اعتصاب غذای زندانیان پ.ک.ک گفت:" از این که این معضل بدون مرگ زندانیان پایان یافته بسیار خوشحالم. در شرایطی که در این کشور فضای مناسبی برای مذاکره و گفتگو وجود دارد، چرا باید دست به چنین اقدامی بزنیم؟ من مطئنم همه مشکلات را می توان از راه گفتگو حل کرد."
 
آرنچ: از زندانیان ممنونم
 
بلنت آرنچ معاون نخست وزیر و سخنگوی هیات دولت ترکیه به خبرنگاران گفت:" تشکر عمیق خود را از همه زندانیان اعلام می کنم. آنان نشان دادند که نمی خواهند مردم ترکیه را برنجانند و با این اقدام عاقلانه زمینه آن را فراهم آوردند که همه مشکلات در فضای برادری و گفتگو حل شود."
 
3 دیدار مخفیانه با اوجالان
 
رسانه های ترکیه به این موضوع اشاره کردند که عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک برای اقناع زندانیان پ.ک.ک به پایان دادن به اعتصاب غذا، نامه ای به خط خود نوشته و این نامه را به برادرش محمد داده تا تحویل رییس کانون وکلای دیاربکر داده شود.
 
اما تاکید بر این نکته که نامه مزبور حتی پیش از رسیدن محمد به ایمره آلی نوشته شده بود، کنجکاوی رسانه ها را برانگیخت و پیگیری های روزنامه وطن نشان داد که طی مدت اخیر که مساله اعتصاب غذا به داغ ترین موضوع سیاسی ترکیه تبدیل شده، مسئولین سرویس امنیتی میت ترکیه، به نمایندگی از شخص نخست وزیر سه بار با عبدالله اوجالان دیدار کرده اند و در واقع آنان اوجالان را قانع کرده اند که به اعتصاب غذای زندانیان پایان دهد.

کلید واژه ها: ترکیه پ.ک.ک


نظر شما :