اردوغان هفته آینده به غزه می رود

۰۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۰۹۶۸۳ سرخط اخبار

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرد هفته آینده به غزه سفر خواهد کرد.
این دیدار نخست وزیر ترکیه از غزه در فاصله چند روز پس از آتش بس میان اسراییل و حماس صورت می گیرد و این آتش بس همچنان شکننده به شمار می رود.

اردوغان همچنین درباره سفر پنجم دسامبر خالد مشغل به غزه گفت احتمال دارد وی مشعل را در سفر به غزه همراهی کند. وی این اظهارات را هنگام بازگشت از مادرید به آنکارا در هواپیما به خبرنگاران گفت.

اردوغان گفت روز گذشته با رئیس دفتر سیاسی حماس گفتگو کرده است و مشعل وی را برای دیدار از غزه دعوت کرده و گفته است آماده پذیرایی از اردوغان است.
اردوغان پیش از این دوبار قرار بود به غزه سفر کند با این حال به دلایل مختلف نتوانست این سفرها را انجام دهد. وی همچنین قرار بود در طول سفر اخیر خود به مصر از غزه نیز دیدار کند اما پس از حمله اسراییل به غزه از سفر به این منطقه منصرف شد.

اسراییل چهاردهم نوامبر عملیات حمله به غزه را آغاز کرد و بیش از هزار و پانصد حمله هوایی به این منطقه صورت داد. این حمله هشت روز بعد با میانجیگری مصر و دستیابی به آتش بس پایان یافت.
در طول این حمله احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه به همراه چندین وزیر کشورهای عربی برای نشان دادن همبستگی با مردم غزه به این منطقه سفر کرد.
مناسبات میان اسراییل و ترکیه در سال دو هزار و ده میلادی پس از حمله نیروهای اسراییلی به یک کشتی ترکیه که عازم غزه بود تیره شده است. در این حمله نه تبعه ترکیه کشته شدند.
این کشتی در واقع بخشی از کاروان کشتیهای امدادرسان به غزه بود. اسراییل از پیش هشدار داده بود به علت محاصره غزه اجازه نخواهد داد این کشتیها به غزه نزدیک شوند.

کلید واژه ها: به غزه ترکیه اسراییل


نظر شما :