مهمان‌پرست:آژانس در نگهداری اطلاعات بیشتر دقت کند

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۱۰۲۳۳ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه گفت: روابط ایران با گروه های حماس و جهاد در بهترین شکل خود قرار دارد و حرف هایی که رسانه های غربی به آن دامن می زنند به خاطر مشکلاتی است که در حمله به غزه پیدا کردند و نمی توانند پیروزی مردم فلسطین را تحمل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رامین مهمان پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت مردم فلسطین در مقابله با جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و حمایت از این مبارزات و در کنار مردم فلسطین بودن از سیاست های اصولی ایران بوده است و روابط ما با حماس و دیگر گروه های جهاد در بهترین شکل خود قرار دارد.

مهمان پرست در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مذاکرات روز پنج شنبه 23 آذرماه با آژانس مطالعات ادعایی مورد بحث قرار می گیرد و آیا آژانس تضمین می کند که پاسخ های ایران به بیرون درز نکند؟ گفت: طبیعی است مسوولان آژانس که اطلاعات محرمانه کشورهای عضو را نگهداری می کنند نسبت به حفظ آنها تعهد و مسوولیت داشته باشند و نمایندگان کشور ما در آژانس بر مبنای تعهدات این نهاد بین المللی خواستار درز نکردن اطلاعات کشورشان هستند.

وی گفت: امیدواریم در نگهداری اسناد و اطلاعات ایران دقت بیشتری شود. پیش از این افشای برخی اطلاعات موجب ترور دانشمندان ما شد و این مساله می تواند پای مسوولان آژانس را در درز این اطلاعات باز کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هیلاری کلینتون در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما اعلام کرده حاضر به گفت وگوی دوجانبه با ایران هستند، نظر ایران در این رابطه چیست؟ به این پاسخ اکتفا کرد «درباره اظهارات خانم کلینتون و مذاکرات میان ایران با آمریکا قبلا به اندازه کافی نظرمان را اعلام کرده ایم».

مهمان پرست در پاسخ به پرسش یک خبرنگار کویتی مبنی بر اینکه رسانه های خارجی خبر از نقص های فنی بزرگ در نیروگاه اتمی بوشهر می دهند که ممکن است دمای نیروگاه را بالا ببرد با تکذیب این ادعا از سوی رسانه های غربی اظهار کرد: اصولا تبلیغاتی که توسط برخی رسانه های غربی در منطقه درباره نیروگاه بوشهر دنبال می شود و شاید منشا اصلی آن مواضع کشورهای غربی و طراحی رژیم صهیونیستی باشد ایجاد نگرانی در بین مردم منطقه نسبت به فعالیتهای هسته یی ایران است.

او اضافه کرد: نیروگاه بوشهر در بالاترین سطح ایمنی طراحی شده است و مساله ایمنی برای مردم ما بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: اگر استفاده از تاسیسات هسته یی و نیروگاه های اتمی این نگرانی ها را ایجاد می کرد طبیعی بود کشورهای عربی به دنبال چنین تاسیسات و فعالیتهایی نروند. معتقدم این تبلیغات بی اساس و برای ایجاد نگرانی براساس طراحی جریان آمریکایی - صهیونیستی در منطقه شکل می گیرد.

وی گفت: اگر کشورهای عربی هم به این جریان دامن بزنند همان خط و جریان را دنبال می کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه هم چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این که یکی از گروه های تجزیه طلب به رهبری یکی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان اظهاراتی را علیه ایران مطرح می کنند، سفارت ایران پاسخی به این مساله داده است؟ پاسخ وزارت خارجه به این مساله چیست؟ گفت: فعالیت های مشکوکی توسط برخی از جریان ها در منطقه صورت می گیرد تا روابط کشورهای منطقه را مخدوش کنند. ما تصمیم جدی برای توسعه همکاری های کشورهای منطقه و کشورهای هم سو از جمله جمهوری آذربایجان داریم. همواره به مسوولان مربوطه این توصیه را داشته ایم که با کمک یکدیگر مانع فعالیت جریان های بدخواه نسبت به روابط دو کشور باشند.

مهمان پرست افزود: درباره نشست این گروه تجزیه طلب در آذربایجان نیز اعتراض شدید خود را از طریق سفارت مان در باکو اعلام کردیم. سفارت ایران که نماینده کشور ما است مساله را مطرح کرده است.

وی هم چنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر همکاری آذربایجان و اسراییل درباره استفاده از پهپادها علیه ایران نیز گفت: این اظهارنظرها تا زمانی می تواند موثر واقع شود که سیستم دفاعی ما امکان مقابله با آن را نداشته باشد و این پهپادها بتوانند از سیستم دفاعی کشور ما عبور کنند. با توجه به اقتدار کامل دفاعی کشور ما در حفاظت از مرزهای کشورمان، هر جریان و کشوری که قصد سوء استفاده داشته باشد با قاطعیت پاسخ خود را خواهد گرفت و طرح این مسائل در رسانه ها و اخبار در این رابطه بدون این که منبع درستی داشته باشند می تواند هم سو شدن با تبلیغات جریان های بدخواه نسبت به دو کشور را به همراه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم چنین درباره اظهارات یک عضو آمریکایی مذاکره کننده با ایران در نشست 1+5 درباره ارائه فرصت تاریخی به ایران ضمن پذیرش حق غنی سازی کشورمان نیز گفت: یکی از اعضای آمریکایی عضو مذاکره کننده با کشورهای 1+5 اظهاراتی را مطرح کرده است که حق ایران درباره غنی سازی پذیرفته شود، اگر چنین اظهاراتی مطرح شده باشد نشان می دهد آن ها در حال نزدیک شدن به واقعیات هستند، اگر واقعا می خواهند بحث به نتیجه مناسبی برسد باید حقوق کشورها را رعایت کنند و به آن ها احترام بگذارند. این مساله ای است که مورد تایید اکثریت کشورهای جهان است و جامعه جهانی از این رویکرد حمایت می کند.

مهمان پرست با بیان این که کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بارها از فعالیت های هسته یی ایران حمایت کرده اند، اضافه کرد: آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی نیز باید به حقوق ملت ما در این باره احترام بگذارند.

وی هم چنین در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به سفارت ایران در دانمارک نیز گفت: این یک فضاسازی رسانه یی است. ممکن است افراد محدودی در برخی از کشورها قصد داشته باشند برای بزرگ نمایی خودشان و هم سو شدن با جریان صهیونیستی پس از تحرکاتی که در خاورمیانه بود اقداماتی را دنبال کنند. البته اخباری که در رابطه با دانمارک منتشر شده خبر دقیقی نبود. چند نفری از پناهندگان اعتراضی داشتند که ممکن است در هر کشوری توسط اتباع آن موارد جزیی پیش آید که اصلا قابل توجه نیست. حرکت رسانه های غربی در جهت بزرگ نمایی این مسائل است و هر موردی هم که اتفاق بیفتد توسط نمایندگی های سیاسی ایران اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دیپلمات ها مصونیت دارند و کشورها باید به رعایت مصونیت اماکن دیپلماتیک توجه کنند.
 

کلید واژه ها: رسانه غربی نیروگاه پرست آذربایجان یی رسانه های غربی وزارت خارجه


نظر شما :