عراقچی:امیدواریم پاسخ اشتون سازنده باشد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۱۶۱۶۶ سرخط اخبار

 سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات اخیر مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته یی کشورمان و اینکه فشارهای بیشتری به ایران مطرح شود را دلسرد کننده خواند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا، سید عباس عراقچی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در اولین نشست خود با خبرنگاران خاطرنشان کرد: در 3 ماه گذشته دو دور مذاکرات بسیار جدی و محتوایی و دقیق با گروه کشورهای موسوم به 1+5 داشتیم که به آلماتی 1 و 2 موسوم شده است. در این دوره از مذاکرات پیشنهادات دقیقی از سوی دو طرف مطرح شد. 1+5 در آلماتی پیشنهادات قبلی خود را به صورت ابلاغ شده ارائه کردند که بر خلاف پیشنهادهای گذشته نافی حقوق ملت ایران نبود . بنابراین از طرف ما مورد استقبال واقع شد و آن پیشنهادات را در قالب پیشنهادات ایران که در اجلاس مسکو ارائه شده بود ارزیابی کردیم و پاسخ خود را در آلماتی 2 همراه با ایده ها و پیشنهادهایی که می توانست برای ارائه مذاکرات راهگشا باشد و برای رسیدن به روند پیشرفت در مذاکرات هسته یی و حل و فصل این موضوع ارائه دادیم.

عراقچی اضافه کرد: معتقدیم هرگونه پیشرفتی در مذاکرات هسته یی و حل و فصل آن باید مبتنی بر گام های متقابل به صورت هم زمان متقابل و هم سنخ باشد و پیشنهاداتی که در آلماتی 2 ارائه کردیم در این مسیر موثر است. پیشنهادات ما بسیار سازنده ، متوازن و متعادل بود و انتظار داشته و داریم که با برخورد مثبت و مساعد طرف مقابل مواجه شود.

وی افزود: متاسفانه در آلماتی 2 نمایندگان 1+5 آلمانی ورود به جزئیات و بررسی آن را نداشتند و یا ظاهرا از اختیارات لازم برخوردار نبودند. قرار شد به پایتختهای خود مراجعه کنند و بررسی بیشتری داشته باشند و خانم اشتون نتایج آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: اینکه مشورت های آنها تاکنون طول کشیده است از یک دید خوشبینانه می تواند مثبت باشد . امیدواریم پاسخ خانم اشتون در ملاقات دو جانبه ای که فردا قرار است با آقای جلیلی در استانبول داشته باشد سازنده باشد. ما منتظر هستیم پاسخ ایشان را بشنویم و امیدواریم برخورد سازنده ای با پیشنهادات ایران شده باشد.

وی در مورد اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اعمال فشار بیشتر به ایران گفت: این اظهارات دلسرد کننده است و نشان دهنده آمادگی نداشتن و درک درست نداشتن از موقعیت توسط کسانی است که مدعی این فشارها هستند. تجربه ثابت کرده که فشارهای بیشتر و تهدیدهای مختلف هرگز چاره گشا نبوده و بخشی از راه حل مشکل نیست؛ بلکه مذاکرات هدفمند و با حسن نیت تنها راهی است که می تواند به راه حل برسد. سیاست فشار هرگز جواب نداده و نخواهد داد.

عراقچی درباره اظهارات مطرح شده درباره نیروگاه بوشهر از سوی آمانو پس از زلزله های نواحی جنوب کشورمان گفت: توافقات پادمانی با آژانس درباره ی نیروگاه بوشهر داریم و در چارچوب این توافقات همه گونه با آژانس همکاری داشته و داریم و خواهیم داشت بنابراین آنچه درباره ی ایمنی نیروگاه بوشهر در چارچوب موافقت نامه پادمانی در حیطه وظایف آژانس و آقای آمانو قرار می گیرد را برایش آمادگی داریم.

وی ادامه داد : نیروگاه هسته یی بوشهر پس از زلزله اخیر آزمایش بسیار خوبی را از جهت این که تمام استانداردهای ایمنی را درباره این نیروگاه اجرا کرده ایم پس داد. برای همه استانداردها تاییدیه آژانس وجود دارد و خوشبختانه در عمل هم نیروگاه آزمایش خود را در امتحان واقعی پس داد و ما را از ایمنی کامل این نیروگاه مطمئن کرد. اگر آژانس در چارچوب وظایف پادمانی خود باید در این راستا کاری انجام دهد ما نیز در همان چارچوب آمادگی همکاری داریم.

کلید واژه ها: نیروگاه پیشنهادات مذاکرات آلماتی چارچوب هسته یی در آلماتی درباره یی 2 بوشهر


نظر شما :