گزارش کامل نشست خبری جلیلی پس از مذاکرات آلماتی

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۱۳۳۵۹ سرخط اخبار

 دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از پایان مذاکرات آلماتی در قزاقستان در نشستی خبری گفت: دور بعدی مذاکرات میان ایران و 1+5 ، در تاریخ 16 و 17 فروردین ماه در روزهای جمعه و شنبه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به آلماتی، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته یی در پایان دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی قزاقستان در نشست خبری خود که ظهر امروز چهارشنبه برگزار شد، از دولت دوست قزاقستان به دلیل میزبانی مناسب از اجلاس تشکر و قدردانی کرد.

دبیر شورای امنیت ملی کشورمان گفت: تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم

وی گفت: برای ملت قزاقستان آرزوی موفقیت داریم و از آقای رییس جمهور نظربایف به خاطر توجه ویژه به این گفت وگوها تشکر ویژه داریم.

جلیلی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران 9 ماه پیش در مسکو طرح جامعی برای گفت وگوها ارائه کرد این طرح پنج محور برای همکاری داشت و اصول و اهداف گفت وگوها را تعیین کرده بود قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود. روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به این پیشنهاد ایران پیشنهاداتی را ارائه کرده که این پیشنهادات ناظر بر برخی پیشنهادهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: برخی نکاتی که در این پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در قبل مطرح می شد واقع بینانه تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه های ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی می کنیم؛ اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

16 و 17 فروردین دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: 1+5 پیشنهاد کرده است که برای شش ماه آینده گام های ملموس اعتمادسازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد.

جلیلی در ادامه نشست خبری خود گفت: تاکید جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و هم زمان بودن گام ها بود.

وی ادامه داد: این پیشنهادات نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی باشد. در این مبنا قرار شد جلسه کارشناسی در تاریخ 28 اسفند در شهر استانبول برگزار شود و در تاریخ 16 و 17 فروردین ماه جلسه سیاسی میان ایران با 1+5 مجددا در آلماتی برگزار شود. این گفت وگوها را گامی مثبت می دانیم که می تواند با رویکرد سازنده و برداشته شدن گام های متقابل تکمیل شود.

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پیشرفت های فنی ایران در برنامه هسته یی و روند مذاکرات در آینده گفت: تمام فعالیت های هسته یی ایران در چارچوب معاهده ان پی تی آژانس بین المللی خواهد بود همچنان که بوده است. مسلما در این زمینه ظرفیت های خوب علمی که در کشور وجود دارد پیشرفت های خوبی را در زمینه های هسته یی برای ما رقم زده است. ما امروز در زمینه های مختلف با اتکا به ظرفیت های بومی و داخلی توانسته ایم در زمینه انرژی صلح آمیز هسته یی گام های مهمی برداریم.

نزدیک شدن دیدگاه های 1+5 به ایران را مثبت تلقی می کنیم

جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مذاکرات و دنبال کردن مسیر تحریم در کنار آن با بیان اینکه ایران همواره از گفت وگوها استقبال کرده، افزود: همواره گفته ایم آنچه که می تواند برای موفقیت همکاری ها مفید باشد می تواند در این گفت وگوها دنبال شود و تنها راه آن این است که با یک راهبرد مشخص و صریح طرفین وارد گفت وگو شوند.

مذاکره کننده ارشد ایران اضافه کرد: آنچه که می تواند یک راهبرد صحیح باشد این است که گفت وگو برای همکاری باشد راهبردهایی مانند اینکه بخواهند از ابزار فشار برای پیشرفت و موفقیت های گفت وگوها استفاده کنند حتما بی نتیجه و جواب خواهد بود ما این را به صراحت گفته ایم و در همین گفت وگوها هم تاکید کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله نشست مسکو تا نشست آلماتی و در 9 ماه گذشته این نگاه ایران خود را بیشتر نشان داد و واقعیتش را همه افکار عمومی جهان مشاهده کرده اند. کسانی که مدعی بودند تحریم های فلج کننده را بر ملت ما تحمیل کرده اند در این هشت ماه بیشترین فشارها را به زعم خود علیه ملت ما اعمال کردند. شاهدیم این فشارها و رفتارها نه تنها برای آنها نتیجه ای نداشته بلکه اراده ما را در ادامه مسیرمان محکم تر کرده است بنابراین بهترین راه تصحیح این راهبرد و ورود به مسیر جدید است.

جلیلی تاکید کرد: در این دور از گفت وگو ها شاهد بودیم با وجود رفتارهایی که در هشت ماه گذشته داشته اند آنها بودند که در نشست قزاقستان سعی کردند به دیدگاه های ما نزدیک شوند که ما این رفتار را مثبت تلقی می کنیم اگر این نشانه تغییر راهبرد باشد و اینکه بخواهند واقع بینانه و بر مبنای راهبرد صحیح گفت وگوها را دنبال کنند تا همکاری ها شکل گیرد می تواند نقطه عطف باشد.

رفتارهای خصمانه با ملت ایران کنار گذاشته شود

جلیلی در خصوص ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر توقف غنی سازی 20 درصدی از سوی ایران، گفت: یکی از بحث هایی که مطرح شد این است که هر پیشنهادی که مطرح می شود چه برای شفاف سازی و چه برای اعتمادسازی، باید بر مبنای پذیرفته شدن حقوق جمهوری اسلامی ایران، حقوق هسته یی جمهوری اسلامی از جمله حق غنی سازی اورانیوم باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: در این چارچوب موضوعات می تواند مورد گفت وگو قرار بگیرد. ما در مسکو هم پیشنهاد دادیم. یکی از محورهای پیشنهادی ما در مسکو این بوده است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا گام هایی را برای همکاری بردارد. یکی از گام های همکاری این بحث است که سه سال پیش در ژنو 2 مطرح کردیم که برای راکتور اتمی تهران احتیاج به سوخت 20 درصد داریم، در آن زمان نداشتیم، اعلام کردیم که حاضریم برای همکاری این سوخت را دریافت کنیم. متاسفانه آنها پاسخ مناسب را ندادند و خود ما این سوخت را تولید کردیم.

جلیلی تصریح کرد: لذا تولید سوخت 20 درصد برای تامین نیازهای جمهوری اسلامی ایران حق مسلم ماست که طبق ان .پی .تی این حق به ما داده شده است که این کار را انجام دهیم. اینکه ما برای تامین نیازهای خود این برنامه را داشته باشیم اما در یک برنامه همکاری با آنها باشیم این می تواند در گفت وگوها مورد بحث قرار گیرد اما در یک نگاه اعتمادساز باید اعتماد ملت ایران هم جلب شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین بحث هایی که در جلب اعتماد ملت ایران وجود دارد این است که رفتارهایی که خصمانه است و مقابله با ملت ایران است باید کنار گذاشته شود.

1+5به این نتیجه رسید که رویکردش را تغییر دهد

دبیر شورای عالی امنیت کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحریم های اعمالی علیه ایران گفت: با توجه به روندی که در طول هشت ماه گذشته ما شاهد بوده ایم خود آنها اذعان داشته اند هر آنچه که در امکانشان بوده علیه مردم ما به کار برده اند. مقاومت مردم برای آنها نیز قابل توجه است. در هشت ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران موفقیت های بسیاری زیادی داشته است.

جلیلی در ادامه نشست خبری خود در آلماتی با اشاره به برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران در شهریورماه افزود: تهران در شهریورماه کانون یک تمرکز و جلسه ای بین المللی بود که بیش از 120 کشور جهان در آن حضور پیدا کردند و حقوقی که در موضوع هسته یی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست جنبش غیرمتعهدها دنبال می کند به اتفاق مورد تایید و پیشیبانی آنها قرار گرفت. در واقع حقوق جمهوری اسلامی در موضوع هسته یی ایران از پیشیبانی اکثریت قاطع جامعه بین المللی برخوردار است.

مذاکره کننده ارشد هسته یی ایران خاطر نشان کرد: همچنین ایران در زمینه های علمی و اقتصادی پیشرفت هایی داشته است. در سال 2012 خود آنها اعلام کردند که ما بالاترین رشد علمی را داشته ایم و در سال گذشته نیز توانستیم صادرات غیرنفتی و تولیدات صنعتی را رشد دهیم.

وی در ادامه گفت: همچنین در سال گذشته شاخص بورس ایران 62 درصد رشد داشته است و همه این مسائل نشان می دهد حتی در زمینه اقتصادی فشارهایی که آنها بیان می کنند نتیجه ای برای آنها نداشته است.

جلیلی با اشاره به برگزاری پرشکوه راهپیمایی 22 بهمن توسط ملت ایران در سراسر کشور خاطر نشان کرد: در کمتر از یک ماه گذشته در 22 بهمن ماه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم ایران با نشاط تر از گذشته و محکم تر از حقوق خود حمایت کردند. مجموع این مسائل شرایطی جدیدی را باید برای آنها نشان دهد که به راهبرد جدید فکر کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که واکنش شما به بسته ای که تحریم ها را از بان کها و تجارت طلا برمی دارد چیست؟ گفت: اگر ارزیابی از روند هشت ماه گذشته داشته باشند و همچنین از اینکه آنها از فشارهای اعمالی علیه ایران نتوانستند نتیجه مورد نظر را حاصل کنند که برعکس شد و باعث شد مردم ما از لحاط سیاسی پرنشاط تر باشند و فعالیتهای موفق تری در زمینه اقتصادی داشته باشند را نیز ارزیابی کنند، اگر آنها واقع بنیانه نگاه کنند به آنها کمک خواهد کرد که در راهبرد صحیح حرکت کنند..

وی ادامه داد: امروز در پیشنهاداتی که آنها ارائه کردند این پیشنهادات واقع بینانه تر و منطقی تر به نظر می رسید من فکر می کنم این نشان می دهد امروز بعد از این همه فشارها آنها هستند که به این نتیجه رسید ه اند که رویکرد خود را تغییر دهند.

در مذاکرات درخواست تعطیلی فردو مطرح نشد

جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این که غرب خواسته است غنی سازی اورانیوم در ایران کاهش یابد و یا برخی از سایت های هسته یی بسته شوند نیز گفت: ما برای همکاری ها همان طور که در مسکو مطرح کردیم دیدگاه های خود را گفته ایم آنها در نشست قزاقستان به پیشنهاد ما در مسکو نزدیک تر شدند.

وی در ادامه نشست خبری اش در آلماتی افزود: ما غنی سازی خود را بسته به نیازمان ادامه می دهیم چه 5 درصد و چه 20 درصد، اما موضوع همکاری و در این زمینه که بررسی کنیم همکاری ها به چه صورت باشد، آنها امروز پس از 8 ماه به این نتیجه رسیدند که باید گام های واقع بینانه تری را برای نزدیک شدن به ایران تعریف کنند.

خبرنگاری پرسید آیا این امکان وجود دارد که ایران سایت فردو را تعطیل کند، که جلیلی گفت : سایت فردو یک سایت قانونی و کاملا شناخته شده برای آژانس است. زیر نظر آژانس کار می کند. آژانس فعالیت های آن را بررسی می کند و کاملا طبق ضوابط آژانس فعالیت هایش را انجام می دهد و بسته شدن آن هیچ توجیهی ندارد. این درخواست را آنها هم نداشتند.

وی درباره انجام گفت وگوهای همزمان ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: آنچه که در تعاملات ایران با آژانس وجود دارد این است که ایران به عنوان یک عضو ان پی تی و آژانس شاید فعالترین و بیشترین همکاری ها را با آژانس داشته که این یک ادعای صرف نیست و شواهد آن وجود دارد. ما در چارچوب ان پی تی و آژانس بیشترین همکاری ها را داشته ایم چون از رفتار خودمان مطمئن هستیم و مشکلی با شفاف سازی نداریم اما اگر این همکاری ها بخواهد فراتر از این بحث ها باشد طبیعتا ایران برای خود چارچوب هایی دارد.

جلیلی تاکید کرد: حتما باید در چارچوب همکاری این گفت وگو ها شکل گیرد این بحثی است که ما هم در گفت وگوها با آژانس مطرح کردیم و هم درمذاکرات با 1+5 .

1+5 هزینه دیگران را نپردازند

سعید جلیلی در ادامه نشست خبری اش با خبرنگاران در آلماتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رژیم صهیونیستی که خود دارنده سلاح هسته یی است اعلام کرده که در تماس نزدیک با 1+5 است شما چه توصیه ای به 1+5 دارید، گفت: توصیه ای که ما به 1+5 داریم این است که آنها هزینه دیگران را نپردازند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم آنچه که امروز ما در چارچوب گفت وگوها برای همکاری دنبال می کنیم برخی می خواهند با هزینه برخی کشورهای 1+5 و مجموعه آنها اهداف خود را دنبال کنند. شما می دانید که رژیم صهیونیستی امروز خود اولین متهم در بحث سلاح هسته یی است باید جامعه جهانی یک عزم جدی برای رسیدگی به سلاحهای رژیم صهیونیستی داشته باشد، اما نکته مهم این است که این رژیم علی رغم این اتهامی که متوجه آن است که فراتر از اتهام هم است و امروز به اذعان خود آنها به این سلاح دسترسی دارند، باید به جامعه جهانی پاسخ دهند و جامعه ی جهانی نیز باید عزم جدی داشته باشد و هم مجامع بین المللی و هم آژانس انرژی اتمی برای خلع سلاح این رژیم و جلوگیری از اشاعه این سلاح ها. آنها باید بررسی کنند که چه کسی این سلاح ها را در اختیار آنها قرار داده است علاوه بر آن جامعه جهانی باید توجه داشته باشد که رژیم صهیونیستی نخواهد برای اهداف نامشروع خود از بقیه هزینه کند این توصیه ما به آنها است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما گفتید پیشرفتهایی حاصل شده و از طرفی هم به تحریم ها اشاره کردید و گفتید که بی اثر است، به نظر شما راه حل های بهتر چه می تواند باشد و آیا در بحث پیشرفت فکر می کنید که در مذاکراتی که طی این چند ماه انجام شده و یا مذاکرات آتی این پیشرفت به چه صورت است، بیان کرد: آنها به هر حال در این 8 ماه به این نکته توجه پیدا کردند که باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند این مساله خود مثبت است. یکی از بحث های مهم در بحث اعتماد سازی این است که آنها باید متقابلا رفتارهایی داشته باشند که اعتماد ملت ما را جلب کند. تحریم ها یکی از این بحث ها است. البته آنها اشاره ای به این بحث داشتند.

وی ادامه داد: نکته ای که در این میان وجود دارد این است که این گامها را چگونه می خواهیم برداریم. ما معتقدیم ما آمادگی داریم و این مساله را نیز در گفت و گوها بیان کردیم که آنچه باید در این مسیری که دنبال می کنیم برداشته شود می تواند گامهای بلند باشد. اما می توانیم از گامهای کوچک هم شروع کنیم. آنها در این بحث گامهایی را اشاره داشتند و ما گفتیم که این گامها باید متوازن باشند. یعنی اگر رفع تحریم هایی که ما می گوییم باید انجام شود تا اعتماد ملت ایران جلب شود؛ اگر چه نفس ورود آنها به این مسیر رفع تحریم ها گام مثبتی است اما باید با یک توازن جدی همراه باشد.

جلیلی گفت: در بحث کارشناسی هم قرار شد بر این مساله بحث شود که مشخص شود این گامها چگونه می تواند متوازن باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که همانطور که می دانید همزمان با مذاکرات پیشرفت هایی در سوریه حاصل شده و دشمنان سوری و ترورسیت ها عقب نشینی کردند. تاثیر این تحول ها بر پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات آلماتی را تا چه اندازه می دانید؟ بیان کرد: همانطور که می دانید در گفت و گوهای استانبول، بغداد و مسکو یکی از پیشنهادهای ما این بود که در کنار بحث های هسته یی بحثهای غیرهسته یی نیز مطرح شود از جمله این که همکاری و گفت وگو برای همکاری برای مسائل منطقه ای مطرح شود که یکی از پیشنهادها بحث سوریه و بحرین بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در گفت و گوهای استانبول این مساله را مطرح کردیم که مسیری که برخی کشورها و برخی قدرت ها در سوریه دنبال می کنند یک مسیر غیر دموکراتیک و غلط است و مسیری است که مجال را برای فعالیت های تروریستی فراهم می کند و اینها مورد پذیرش جامعه جهانی نیست.

جلیلی گفت: این دیدگاه هایی که ما به صراحت بیان کردیم متاسفانه در رفتار دیدیم که برخی همان مسیر را دنبال کردند. یعنی رفتارهایی را داشتند همانند حمایت از ترویست ها، کشتار مردم بی گناه و انفجارهایی که انجام می شد و ارسال سلاح که همه اینها خلاف آن مسیر صحیح بود و پاسخ صحیحی برای حتی مطالبات مردم سوریه و نظام سوریه نبود.

وی تاکید کرد: ما از اول برای سوریه گفتیم که راه حل سوریه یک کلمه بیشتر نیست و آن دموکراسی است. همه باید به ساز و کارهای دموکراسی تن بدهند و زمینه را فراهم کنند تا خود مردم سوریه در یک ساز و کار داخلی در یک انتخابات آنچه را که می خواهند انتخاب کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: متاسفانه برخی خلاف این مسیر را رفتند و همانطور که گفتم از تروریست ها حمایت کردند و به ارسال سلاح پرداختند . امروز خود آنها به این نتیجه رسیدند که این مسیر غلط بوده است. یعنی واقعیت میدان در سوریه نشان داد نظری که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بیان کرد یک نظر درست بوده است و امروز واقعیت میدان و صحنه سوریه هم این را به آنها نشان داده است.

غنی سازی را حق خود می دانیم

مذاکره کننده ارشد هسته یی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه جزئیات پیشنهاد ایران به 1+5 در آلماتی چه بود و آیا این پیشنهاد مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت؟ گفت: پیشنهاد ایران در مسکو بیان شده بود که رسانه ای شد و بر روی اینترنت نیز قرار گرفت، شامل پنج محور بود که مهم ترین محور آن این است که حق غنی سازی اورانیوم ایران به عنوان یک حق قانونی باید مورد احترام قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود، همچنان که ما مخالفت خود را با سلاح های کشتار جمعی به جد بیان می کنیم.

جلیلی در ادامه نشست خبری اش در آلماتی، اضافه کرد: همچنین پیشنهادهایی برای همکاری های متقابل در زمینه های اعتمادسازی و شفاف سازی و همکاری های متعارف هسته یی و همچنین همکاری های منطقه ای بیان کردیم. نکته مثبت آنها در هشت ماه گذشته که موضوع را بررسی کردند این بود که یک گام به پیشنهادهای ایران نزدیک شدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: آنها سعی کردند به پیشنهادهای ایران نزدیک شوند که این نگاه واقع بیانه است که آن را مثبت تلقی می کنیم.

وی توضیح داد: پیشنهادی که ارائه دادیم همان مجموعه پیشنهادات مسکو بود و اینکه چگونه می شود این پیشنهادات را اجرایی کرد. جدید بودن پیشنهادات ما این بود که درباره سازوکار اجرایی شدن آنها هم پیشنهادهایی ارائه کرده ایم.

خبرنگار دیگری پرسید شما تاکید کردید که ایران حق غنی سازی اورانیوم را دارد آیا راجع به درصد غنی سازی اورانیوم نیز با توجه به مجموع شرایط تحریم ها علیه ایران نیز صحبت هایی شد، آیا زمان این نیست که ایران سازشی با جامعه جهانی انجام دهد؟

جلیلی پاسخ داد: حق غنی سازی، حق پذیرفته شده و شناخته شده برای همه اعضای ان .پی .تی است. ما نیز این را حق خود می دانیم. ما این حق را برای نیازهای خود اعمال می کنیم، ما هر آنچه که نیاز داشته باشیم انجام خواهیم داد چه پنج درصد و چه بیست درصد زیرا این نیاز ما است که باید آن را دنبال کنیم و برطرف نماییم.

مذاکره کننده ارشد هسته یی ایران ادامه داد: زمانی که اورانیوم غنی شده بیست درصد را نداشتیم به همه دنیا آن را از طریق آژانس و حتی 1+5 اعلام کردیم زیرا آنچه که برای ما مهم بود این بود که بتوانیم سوخت 20 درصد را برای مصارف دارویی داشته باشیم اما آنها این سوخت را به ما ندادند و ما آن را تامین کردیم و آن را حق خود می دانستیم و امروز نیز حق خود می دانیم که این غنی سازی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اعمال این حق ما که چگونه آن را دنبال کنیم مبتنی بر نیازهای ما است. مادامی که نیازهایی داشته باشیم این حق را اعمال می کنیم و در این چارچوب غنی سازی انجام می شود.

جلیلی درباره واکنش غرب به تصمیم غنی سازی ایران نیز گفت: در این دوره از مذاکرات واکنش ها واقع بینانه تر بود. آنها سعی کرده بودند به دیدگاه های ما نزدیک شوند اما همان طور که در بیانیه ایران نیز مطرح شده است این واکنش هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد اما در همین حد نیز گام مثبتی بوده است که آنها پیشنهادهایی برای شناخته شدن حق ما داشتند و یا اینکه پیشنهادهای آنها نافی حق ما نباشد و از سوی دیگر گام هایی برای رفع نگرانی های ما از جمله رفع تحریم ها بردارند.

مذاکره کننده ارشد هسته یی ایران در پایان گفت: این اقدامات از جانب ما یک گام مثبت تلقی می شود اما در حد خودش.

کلید واژه ها: یی هسته یی حق جمهوری اسلامی وگوها گفت وگوها آلماتی غنی سازی مذاکرات تحریم سوریه جمهوری اسلامی ایران امنیت سلاح شورای عالی امنیت عالی امنیت ملی کشورمان امنیت ملی کشورمان امنیت ملی مسکو برای همکاری عالی امنیت ملی کشورمان شورای عالی امنیت ملی نتیجه مثبت عالی امنیت ملی جامعه در آلماتی قزاقستان راهبرد چارچوب همکاری ها ملت ایران


نظر شما :