گزارش ایسنا از روز نخست مذاکرات آلماتی 2

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۴ کد : ۱۹۱۴۵۸۵ سرخط اخبار

 

دوردوم مذاکرات ایران و 1+5 پایان یافت.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به آلماتی، دو طرف توافق کردند تا ادامه گفت وگوها فردا(شنبه) ادامه یابد.

 

مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به 1+5 در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود 5 ساعت به طول انجامید.

 

دور اول روز نخست مذاکرات ایران و 1+5 صبح امروز (جمعه) 16 فروردین ماه ساعت 10:30 دقیقه به وقت آلماتی در هتل ریکسوس شهر آلماتی قزاقستان آغاز شد .

دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در روز نخست، ساعت 4 و 45 دقیقه عصر امروز به وقت آلماتی آغاز شد.

بر اساس توافق دو طرف این مذاکرات عصر امروز (جمعه) از سر گرفته شد.

 

 

مهدی صفری به هیات مذاکره کننده ایران در آلماتی پیوست

 

 

به گزارش ایسنا به قزاقستان، در این دور از مذاکرات مهدی صفری به هیات مذاکره کننده پیوست.

سعید جلیلی رییس هیات مذاکره کننده، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، مهدی صفری، سفیر ایران در چین، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، رسول موحدیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس اعضای تیم مذاکره کننده ایران را تشکیل می دهند.

وی نمایندگی ایران در مذاکرات خزر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اروپا از نقاط برجسته کارنامه صفری در دوران فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک وی است.

نمایندگان هیات های کشورهای 1+5 هم بدون تغییر در مذاکرات آلماتی حاضر می شوند.

وندی شرمن، نماینده آمریکا، سایمون گس، نماینده انگلیس، ما ژائوشو، نماینده چین، سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه، ژاک اودیبر، نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در این مذاکرات است.

 

 

سخنگوی اشتون:1+5 حرف جدیدی ندارد/ادامه گفت وگوها به محتوای مذاکرات امروز بستگی دارد

 

 

مایکل مان در جمع خبرنگاران حاضر در محل استقرار رسانه ها در هتل اینترکنتیننتال با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما منتظر شنیدن نظرات و پاسخ ایران به پیشنهادهایی که در مذاکرات قبلی به ایران ارایه کردیم، هستیم.

 

وی گفت که قرار نیست حرف جدیدی از سوی 1+5 در این مذاکرات مطرح شود.

 

سخنگوی اشتون در ادامه تکرار مواضع غرب درباره ایران گفت که ما می خواهیم ایران برنامه اعتمادسازی را دنبال کند و به اثبات کند که برنامه هسته یی اش به سمت و سویی نمی رود که ابعاد نظامی داشته باشد.

 

مان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا 1+5 از سوی اسراییل تحت فشار است یا نه؟ گفت که من اینجا درباره مواضع اتحادیه اروپا و 3+3 (آمریکا، روسیه، چین + انگلیس، فرانسه و آلمان) صحبت می کنم.

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که اگر ایران آن چه مدنظر شماست را امروز پاسخ ندهد مذاکرات فردا ادامه می یابد؟ گفت: ادامه مذاکرات و زمان آن به محتوای مذاکرات بستگی دارد. ما بر روی این که مذاکرات دو روزه باشد از قبل توافق کردیم اما این مساله اجباری نیست. اگر مسایل بحث شود ممکن است یک روزه مذاکرات تمام شود.

 

سخنگوی اشتون درباره تهدیدات اخیر کره شمالی و احتمال این که این مساله بر روی موضوع ایران تاثیر بگذارد، گفت: مساله کره تمرکز ما را بر روی موضوع ایران از بین نمی برد این دو، موضوع های جدا از هم هستند و مواضع اتحادیه اروپا درباره کره شمالی اعلام شده است.

دور نخست مذاکرات ایران و 1+5 پیش از ظهر امروز پایان یافت

هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 برای صرف ناهار و استراحت میز مذاکره را ترک کردند.

 

حضور جلیلی در نماز جمعه آلماتی

 

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از پایان دور نخست مذاکرات برای شرکت در نماز جمعه آلماتی راهی مسجد جامع این شهر شد.

 

 

باقری خبر داد: پیشنهاد های مشخص ایران برای آغاز دور جدید همکاری ها

 

 

یک عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت: در نشست صبح مذاکرات، ایران پیشنهادهای مشخص خود برای آغاز دور جدیدی از همکاری های ایران و 1+5 را به طرف مقابل ارایه کرد.

علی باقری، معاون سعید جلیلی در جمع خبرنگاران گفت: همان طور که از قبل توافق شده بود ایران و نمایندگان شش کشور گفت وگوهای خود را در آلماتی آغاز کردند. جمهوری اسلامی ایران چندماه قبل طرح جامعی را برای شکل گیری همکاری میان هفت کشور به طرف مقابل ارایه کرد. امروز نیز در نشست صبح دکتر جلیلی پیشنهادهای مشخص ایران را برای آغاز دور جدیدی از همکاری های 1+5 با ایران به طرف مقابل ارایه کردند. این پیشنهادها در چارچوب طرح کلی ایران در مسکو تنظیم شده بود که ارایه شد.

باقری گفت: در این جلسه طرف ایرانی بر لحاظ کردن سه عنصر آغاز، ابعاد و سرانجام روند گفت وگوها تاکید کرد.

معاون مذاکره کننده ایران با 1+5 اظهار کرد: ایران بر این باور است آن چه به عنوان گام اعتماد ساز از آن یاد می شود، یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید با هم توافق کنند که انجام دهند، بخشی از راه حل جامع است، نه چیزی غیر از راه حل جامع یا در کنار آن. بر این اساس پیشنهادی که امروز صبح دکتر جلیلی به 1+5 ارایه کردند چارچوب مشخصی را ارایه کرد و طبیعی است گفت وگوها امروز یا در صورت نیاز فردا ادامه می یابد تا دو طرف دیدگاه هایشان را تبادل کنند تا بستر

جدیدی از همکاری ها شکل گیرد.

 

 

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به همراه هیات مذاکره کننده موضوع هسته یی ایران صبح روز پنج شنبه وارد آلماتی شده و در فرودگاه آلماتی مورد استقبال مقامات وزارت امورخارجه قزاقستان قرار گرفت.

 

 

 

 

تهدیدهای مشترک از عوامل لزوم تقویت مناسبات میان کشورهاست

 

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سفر خود به قزاقستان روز گذشته (پنج شنبه) با کوژام کوژاروف، دبیر شورای عالی امنیت ملی قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد.

وی در دیدار با همتای قزاق خود با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگ های مشترک میان دو کشور تاکید کرد که پیشنهاد ایران برای تعیین آلماتی به عنوان محل مذاکرات ناشی از نگاه به جایگاه ویژه و ارزنده قزاقستان است.

 

جلیلی نقش دو کشور را در مناسبات منطقه ای و بین المللی مهم و موثر دانست و افزود: ظرفیت های مشترک دو طرف با گسترش همکاری های فی مابین در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی بیش از گذشته فعال خواهد شد.

 

دبیر شواری عالی امنیت ملی کشورمان هم چنین وجود نگاه مشترک، منافع مشترک و وجود تهدیدهای مشترک را سه عامل مهم برای لزوم تقویت مناسبات میان ایران و قزاقستان دانست.

 

در این دیدار کوژام کوژاروف، دبیر شورای عالی امنیت ملی قزاقستان نیز ضمن آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره کننده و مردم ایران بر دیدگاه های مشترک میان دو کشور تاکید کرد و خواستار گسترش روابط دو جانبه در زمینه های مختلف شد.

 

 

هشدار مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 به غرب: از سی و چهار سال گذشته درس بگیرید/راه مذاکرات با پذیرش حقوق ملت ایران باز می شود

 

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سخنرانی روز گذشته خود در دانشگاه فارابی قزاقستان با طرح این پرسش که «چرا باید گفت وگوها درباره مسایل بین المللی یا در نیویرورک یا ژنو و وین باشد؛ پایتخت هایی که مناسبات غلط را بر دنبا حاکم کرده اند؟» افزود: اگر به سابقه تمدتی نگاه کنیم آلماتی بر همه این شهرها تقدم دارد. بر همین مبنا می گوییم استانبول و بغداد و آلماتی هم باید جاهایی باشند که درباره مسایل بین المللی در آن ها مذاکره شود.

وی گفت: آمریکا نمی تواند امروز مدعی امنیت هسته یی در استفاده از انرژی هسته یی باشد. امروز دفاع ایران از حقوق ملتش و استفاده از انرژی هسته یی دفاع از حقوق همه است. مردم ما سی و چهار سال پیش در برابر این انحصار ایستادند، علیه یک نظام دیکتاتوری که بعد از جنگ دوم جهانی توسط همین قدرت ها با کودتا به حکومت رسیده بود ملت ما قیام کرد.

وی ادامه داد: همین کشورهایی که امروز ادعای حقوق بشر دارند تا روز آخر از دیکتاتور حمایت کردند و کسانی که ادعای دموکراسی دارند از روز سرنگونی دیکتاتور با تمام توان به مقابله با انقلاب پرداختند، وقتی نتوانستند آن دیکتاتور را حفظ کنند دیکتاتور دیگری به نام صدام را تقویت کردند تا علیه ایران وارد جنگ شود و حتی اعتراف کردند که ظرفیت های صدام در جنگ علیه ایران را آن ها در اختیارش گذاشتند و هشت سال جنگ را به مردم ما به خاطر این که می خواستیم آزاد باشیم تحمیل کردند، اما موفق نشدند و بدترین تحریم های اقتصادی را علیه ملت ما اعمال کردند؛ از تحریم قطعات هواپیمای مسافربری تا دارو .

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: ما در این سال ها فقط مقاومت نکردیم بلکه یک پیشرفت چشمگیر هم داشتیم؛ این که در مقابل این انحصار می توان مقاومت کرد و پیشرفت داشت. بنا به گزارش غرب در 2012 ایران بالاترین رشد را داشته است. این ها که قطعه هواپیما را علیه ما تحریم کردند، دیدند که ایران توانست ماهواره به همراه موجود زنده به هوا پرتاب کند و با وجود همه این فشارها امرزو هفدهمین اقتصاد جهان هستیم.

مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 گفت: امروز در آلماتی و در این دانشگاه به آن ها (غرب)هشدار می دهم که از سی و چهار سال گذشته درس بگیرند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند. در این دور گفت وگوها جامعه جهانی و مردم قزاقستان شاهد رفتار آن ها هستند. آن ها بار دیگر در معرض این آزمون بزرگ هستند که آیا می خواهند باز هم حقوق ملت ها را انکار کنند یا آن را بپذیرند؟ مذاکرات فردا(جمعه) با یک کلمه می تواند راه خود را به خوبی باز کند؛ آن هم پذیرش حقوق ملت ایران به ویزه حق غنی سازی ایران است. این حقی است که در ان پی تی بر آن تصریح شده است. وی ابراز امیدواری کرد که فصل بهار و شهر آلماتی آن ها(غرب) را به این نتیجه برساند که در سال جدید فصل جدیدی هم در این موضوع (مساله هسته یی)ایجاد شود.

 

 

دیدار جلیلی با وزیر امور خارجه قزاقستان

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ظهر روز پنجشنبه در با دیدار با ادریسف، وزیر امور خارجه قزاقستان با اشاره به این که «برخی قدرت ها بقای خود را در عدم پیشرفت دیگر ملت ها می بینند» تاکید کرد: فشار ها و تحریم ها نمی تواند اراده و عزم ملت ایران را برای استقلال، توسعه و پیشرفت تهدید کند.

 

وی افزود: ظرفیت های مختلف ایران و قزاقستان مکمل یکدیگر است و می تواند بستر مناسبی را برای تثبیت امنیت منطقه ای و رفاه و پیشرفت ملت های منطقه فراهم آورد.

 

وی با تشکر از میزبانی گرم و صمیمانه دولت و ملت قزاقستان برای میزبانی دور دوم گفت وگو ها در آلماتی تصریح کرد: توسعه کمی وکیفی تروریسم و مواد مخدر در افغانستان نشانگر عدم خواست و یا عدم توانایی برخی قدرت ها از جمله آمریکا برای مقابله با این گونه پدید ه های ضدامنیتی در منطقه است که در هر دو صورت آن ها نمی توانند طرف های قابل اتکا و اعتمادی باشند.

 

ادریسف وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در این دیدار گفت: ملت و دولت قزاقستان از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاری دومین دور گفت وگو ها در آلماتی سپاسگزا ری می کند.

 

وی تاکید کرد: قزاقستان با اذعان به جایگاه و اهمیت ایران در منطقه بر توسه همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران اهتمام دارد.

 

اخبار جدید مربوط به مذاکرات آلماتی 2 در روز نخست، به این خبر اضافه می شود.

کلید واژه ها: مذاکرات آلماتی قزاقستان امنیت مذاکره عالی امنیت امنیت ملی مذاکره کننده عالی امنیت ملی شورای عالی امنیت ملی شورای عالی امنیت جلیلی و 1+5 ایران و 1+5 ملی کشورمان وگوها صبح گفت وگوها نماینده امنیت ملی کشورمان عالی امنیت ملی کشورمان دبیر شورای عالی امنیت مذاکره کننده ایران کننده ایران در آلماتی مذاکرات ایران مذاکرات ایران و 1+5 جدیدی هسته یی توافق یی دیدار مذاکرات ایران و جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه روز نخست مناسبات تحریم هیات مذاکره کننده هیات مذاکره دیکتاتور صفری


نظر شما :