دستور ویژه رییس‌جمهور برای خط لوله صلح

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۴ کد : ۱۹۱۰۶۸۰ سرخط اخبار

معاون وزیر نفت از دستور رییس جمهور برای تسریع در ساخت خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به پاکستان خبر داد و جزییات این دستور را تشریح کرد.

 

جواد اوجی در گفت وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد آخرین تصمیمات تهران و اسلام آباد برای ساخت خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران در خاک پاکستان گفت: رییس جمهور به بخش خصوصی کشور دستور داد در ساخت بخش پاکستانی مسئولیت این خط لوله را بر عهده بگیرند.

 

وی با اعلام این که بخش ایرانی خط لوله "آی.پی" با قرار گرفتن در لیست طرح های مهرماندگار دولت هم اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت دارد، تاکید کرد که طبق برنامه تا نیمه نخست سال92 این خط لوله به نقطه صفر مرزی ایران- پاکستان می رسد.

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از شروع ساخت خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران در خاک پاکستان تا یک ماه آینده خبر داد گفت: ادامه ساخت این خط لوله 48 اینچی در خاک پاکستان توسط پیمانکاران ایرانی انجام می شود.

 

اوجی همچنین از سرمایه گذاری بانک های ایرانی در ساخت خط لوله "آی.پی" خبر داد و گفت: سرمایه گذاری بانک های ایرانی در این طرح در قالب ارائه وام خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ایران و پاکستان در ماه مه 2009 یک بیانیه بین دولتی را برای صادرات گاز ایران به پاکستان امضا کردند. پس از آن شرکت سیستم های گازی دولتی پاکستان و شرکت ملی نفت ایران در پنجم ژوئن 2009 توافقنامه خرید و فروش گاز و ساخت خط لوله انتقال را با اعتبار 7.6 میلیارد دلاری به امضا رساندند.

 

پس از امضای این توافقنامه بررسی جامعی از سوی پاکستان برای ارزیابی جنبه های اقتصادی واردات گاز ایران برای تولید برق صورت گرفت. این بررسی نشان داد که گاز طبیعی وارداتی از ایران حتی با قیمتهای اصلاح شده همچنان ارزانترین و مناسبترین سوخت برای تولید برق است.

 

البته خط لوله " آی. پی" پیش از این قرار بود قسمتی از گاز مورد نیاز هند را هم تامین کند و به همین دلیل هم این خط لوله به «خط لوله صلح» معروف شد، اما با وجود یک دهه مذاکره به دلایل اختلافات پاکستان و هند این موضوع سرانجام منجر به امضاء قرارداد نشد.

 

اختلافات دو کشور هند و پاکستان بر سر حق ترانزیت گاز صادراتی ایران که از داخل خاک پاکستان می گذشت، باعث شد تا مذاکرات به نتیجه نرسد. هند حاضر به پذیرش درخواست پاکستان برای پرداخت حق ترانزیت گاز صادراتی ایران نشد و در مورد محلی که گاز را از ایران دریافت کند نیز با پاکستان به توافق نرسید.

 

از سوی دیگر مخالفت آمریکا با «خط لوله صلح» به عنوان یکی از مهمترین دلایل کندی مذاکرات و مانع توافق نهایی بین سه کشور مطرح بود.

 

اما با توجه به این که گاز صادراتی ایران به پاکستان در تولید 4000 مگاوات برق و ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر در مناطق محروم بلوچستان و سند این کشور کمک خواهد کرد، پاکستان در مقابل فشارها مقاومت کرد و بر همین اساس نخستین مرحله تحویل گاز ایران برای پایان سال 2014 برنامه ریزی شده است و انتظار می رود منابع مالی طرف پاکستانی هم از طریق دولت و هم از طریق بخش خصوصی تامین شود.

 

پاکستان به مدت 25 سال، روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز از ایران دریافت می کند که این میزان می تواند به یک میلیارد فوت مکعب در روز هم افزایش پیدا کند. با پایان دوره قرارداد، درصورت نیاز امکان تمدید قرارداد به مدت پنج سال نیز وجود دارد.

 

گاز صادارتی به پاکستان از میدان گازی پارس جنوبی تامین و به ایالت های جنوبی بلوچستان و سند پاکستان فرستاده می شود.

 

طبق این قرارداد ایران و پاکستان هر کدام مسئول ساخت خط لوله در کشور خود هستند. این خط لوله با طول 1931 کیلومتر از تاسیسات عسلویه شروع می شود و پس از طی 1150 کیلومتر به مرز ایران و پاکستان می رسد.

 

زمان ساخت این پروژه برای چهار سال هدف گذاری شده است و طبق برنامه جریان گاز در این خط لوله تا پایان دسامبر 2014 برقرار خواهد شد.

کلید واژه ها: پاکستان گاز خط لوله گاز صادراتی ایران این خط صادراتی ایران گاز صادراتی ساخت خط لوله صادراتی این خط لوله ساخت خط خاک پاکستان گاز ایران لوله انتقال ساخت خط لوله انتقال خط لوله انتقال قرارداد هند


نظر شما :