ایران با مذاکره قبل از سال 2013 موافقت نکرد

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۱۰۸۱۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در میانه این تلاش ها همه طرف ها باید سعی کنند تا به یک راه حل دیپلماتیک برسند زیرا جنگ مطمئنا ویرانگر خواهد بود. هرچند تلاش هایی برای انجام این مذاکرات صورت گرفته اما مقامات ایالات متحده مدعی شده اند در این مورد تردید دارند که آیا رهبران ایران به راستی خواهان رسیدن به توافق در پرونده هسته ای خود هستند.
در این میان مقامات ایرانی پیام های مختلفی را ارسال می کنند. آمریکا و متحدانش در 1+5 (روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان) خواستار انجام مذاکرات در ماه جاری بودند اما ایران با تاریخ انجام آن موافقت نکرد. بنابراین تا ماه ژانویه خبری از انجام این مذاکرات نخواهد بود. ابهام دیگر در این رابطه آن است که هنوز معلوم نیست که آیا آمریکا و متحدانش در زمان مذاکرات پیشنهادهای جدی به ایران ارائه خواهند کرد یا خیر.
در آخرین دور مذاکرات که در مسکو برگزار شد ایران با خواسته 1+5 مبنی بر متوقف کردن غنی سازی 20 درصدی مخالفت کرد. علاوه بر این غرب خواهان خروج اورانیوم غنی شده تا سطح 20 درصد از ایران و تعطیل شدن سایت فردو است.
اما ایران در مقابل قبول این خواسته ها خواهان آن است که محدودیت های اعمال شده علیه صادرات نفت این کشور، بانک ها و دیگر فعالیت های اقتصادی آن سبک تر شوند.
به نوشته نیویورک تایمز، پیشنهادهای ارائه شده از سوی 1+5 به ایران برای توقف غنی سازی 20 درصد اورانیوم یک استراتژی ضعیف برای حل پرونده هسته ای این کشور بوده است.
برهمین اساس، هم اکنون برخی از کارشناسان به غرب پیشنهاد می دهند که مرزهای خود برای رسیدن به توافق با ایران را بالاتر ببرند و پیشنهادهای بهتری به تهران داده و امکان لغو برخی تحریم ها وکاهش فشار دیپلماتیک بر ایران را فراهم کنند تا تهران به خواسته های غرب توجه کند.
در همین رابطه مقامات آمریکایی اعلام کرده اند زمانی که مذاکرات آغاز شود کشورهای 1+5 نسخه تعدیل شده ای از پیشنهادهای خود را که شامل برخی از معافیت ها از تحریم های موجود به شرط برداشته شدن گام های بیشتر از سوی تهران برای حل پرونده هسته ای است، به جمهوری اسلامی ارائه می دهند.
به گفته این مقامات، قدرت های اصلی حتی حاضرند اگر ایران علاقه خود را به مذاکرات به طور جدی نشان بدهد آنها درباره افزایش این معافیت ها به بحث بنشینند.
هر چند مذاکره با کشورهای 1+5 مهم است اما ایران و آمریکا نیازمند آن هستند تا به طور مستقیم با یکدیگر به گفت وگو بنشینند. در ماه اکتبر روز نامه نیویورک تایمز از توافق دو کشور برای انجام مذاکرات رو در رو گزارش داده بود اما امکان رسیدن به توافق در این رابطه هنوز حاصل نشده است.

کلید واژه ها: مذاکرات توافق پیشنهادهای


نظر شما :