جزئیات طرح ایران برای سوریه از زبان صالحی

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۳ کد : ۱۹۱۰۸۳۸ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ایران در جمع سفیران و نمایندگان سیاسی و سازمان های بین المللی مقیم تهران جزییات طرح جامع و کاربردی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران سوریه را تشریح کرد.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی اکبر صالحی در ابتدای این دیدار با تشریح سابقه مواضع، رویکرد و تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه از بدو پیدایش آن، تاکید کرد: جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای بازگشت آرامش به این کشور دریغ نکرده و در این راستا از هر اقدام خیرخواهانه با هدف پایان دادن به خشونت ها و برقراری آرامش در سوریه حمایت کرده و همکاری با کوفی عنان و اخضر ابراهیمی، نمایندگان پیشین و فعلی دبیر کل سازمان ملل متحد و حمایت از ابتکار محمد مرسی، رییس جمهور مصر در تشکیل کمیته چهارجانبه، از جمله این اقدامات است.

 

او با اشاره به شکل گیری دو اردوگاه متفاوت در ارتباط با بحران سوریه، اردوگاه اول را مربوط به کشورها و طرف هایی دانست که بدون توجه به منافع مردم سوریه، با اعزام جنگجو، کمک مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به گروه های مسلح بی مسوولیت، به گسترش بحران، خشونت و نظامی گری در سوریه دامن می زنند و سرمایه های عظیم انسانی و زیرساخت های این کشور را هدف حملات تروریستی قرار می دهند.

 

صالحی ارودگاه دوم را، اردوگاه ضدخشونت و طرفداران حل مسالمت آمیز مشکلات سوریه از طریق گفت وگو و به روش های دمکراتیک معرفی و تاکید کرد: تقابل این دو اردوگاه در بحران سوریه علاوه بر موضوع سوریه، یک امر فرا سوریه یی را نیز شامل می شود که همانا پاسداشت قوانین و میثاق های پذیرفته شده بین المللی و دستاوردهای متمدنانه جامعه بشری است.

 

وزیر امور خارجه با یادآوری این که در قوانین و میثاق های پذیرفته شده بین المللی از جمله منشور سازمان ملل بر حق ملت ها در تعیین سرنوشت خود، دخالت نکردن در امور داخلی کشورها، حل مشکلات از راه های مسالمت آمیز، چرخش دمکراتیک در هیات حاکمه مطابق خواست مردم که از راه های مشروع ابراز می شود و نفی روش های قهری و خشونت آمیز، تأکید شده است، افزود: متأسفانه فضای بین المللی به دلیل رفتارهای غیرمسوولانه، روز به روز در حال حرکت به سمت بی نظم تر شدن و در نتیجه، ناامن تر شدن است. از این رو نتیجه بحران سوریه و چگونگی تعامل جامعه بین المللی با آن می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای بر ایجاد رویه های جدید بین المللی و مدل چگونگی پاسخ جامعه بین المللی به منازعات داخلی در آینده، داشته باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به ابتکارات پیشین ایران برای حل بحران سوریه، از جمله برگزاری نشست نمایندگان سی کشور جهان و برگزاری اولین نشست گفت وگوی ملی و فراگیر سوریه در تهران، به تشریح جزییات طرح شش ماده یی جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه برای دیپلمات های مقیم تهران پرداخت.

 

وزیر امور خارجه ایران در پایان به عکس العمل های مختلف بین المللی به طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از این طرح استقبال کرده و آن را مبنای مناسبی برای حل بحران سوریه ارزیابی کرده اند، هر چند ما آماده ایم پیرامون این طرح در سطوح مختلف بحث و رایزنی کنیم و از هر پیشنهاد و یا انتقاد سازنده نیز استقبال می کنیم.

 

جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه طرح شش ماده یی خود را قبلا به طرف های ذی ربط ارائه داده است که شامل محورهای ذیل است:

 

1 - توقف فوری هرگونه اعمال خشونت آمیز و مسلحانه تحت نظارت سازمان ملل متحد. در این مرحله دولت و کلیه گروه های مسلح مخالف باید بی درنگ به تحرکات نظامی خود به ویژه در مناطق مسکونی پایان دهند و به منظور تثبیت اوضاع و برگشت آرامش، با نماینده سازمان ملل و کمیته تحت نظر وی همکاری کنند.

 

2- پس از توقف درگیری ها باید بلافاصله ارائه کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه در تمام نقاط آسیب دیده با جدیت و بدون تبعیض آغاز شود. برای تضمین این مهم ضروری است تحریم های اقتصادی سوریه برداشته شود و زمینه بازگشت کلیه آوارگان به محل اقامت شان فراهم شود.

 

3- هم زمان با برقراری آرامش، گفت وگوهای ملی فراگیر با حضور نمایندگان طیف ها و گرایش های مختلف اجتماعی، سیاسی و دولت سوریه به منظور تشکیل یک کمیته آشتی ملی با فوریت دنبال شود. این گفت وگوها باید زمینه تشکیل یک دولت انتقالی را که مورد اجماع باشد، فراهم کند. وظیفه اصلی این دولت، برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی برای تشکیل پارلمان جدید، تشکیل مجلس موسسان جهت تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر آن خواهد بود.

 

4- همه افرادی که صرفا به دلیل فعالیت های سیاسی مسالمت آمیز بازداشت شده اند، از هر گروه و فرقه ای که باشند، باید از سوی دولت و گروه های معارض، به سرعت آزاد شوند. به جرائم افرادی که مرتکب جنایت شده اند باید در دادگاه های صالحه به طور عادلانه رسیدگی شود.

 

5- روند اطلاع رسانی نادرست از تحولات سوریه باید هر چه سریع تر متوقف شد. همه رسانه ها و ارباب جرائد باید در فضایی امن، امکان تهیه و ارسال خبر از شرایط میدانی سوریه را داشته باشند و بتوانند دیدگاه های همه مردم این کشور را به دور از غرض ورزی ها و برخوردهای تبعیض آمیز به اطلاع افکار عمومی برسانند.

6- تشکیل کمیته برآورد خسارت و بازسازی، با توجه به خسارات وارده به زیرساخت های کشور سوریه. وظیفه این کمیته ایجاد سازوکارهای مناسب برای جذب و هدایت کمک های خارجی، تعیین اولویت ها برای بازسازی و تعیین چگونگی مشارکت سازمان ها و کشورهای دوست در فرآیند بازسازی خواهد بود.

کلید واژه ها: سوریه بحران بین المللی جمهوری اسلامی کمیته نمایندگان اردوگاه آرامش حل بحران سوریه ایران برای حل ایران برای برای حل بحران سوریه خشونت مسالمت مسالمت آمیز


نظر شما :