انگلیس همچنان قدرت استعماری است

۱۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۱۱۱۴۰ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آرژانتین از انگلیس خواست تا جزایر مالویناس را به این کشور پس بدهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کریستینا فرناندز در نامه ای که از وی در گاردین چاپ شده از دیوید کامرون می خواهد تا به قطعنامه 1965 سازمان ملل متحد که در آن بر "گفتگو برای پیدا کردن یک راه حل" تاکید شده، پایبند باشد.

در این نامه آمده است: اهالی جزایر مالویناس به زور و برای "تمرین توازن قدرت در دوران استعمار" در قرن 19 یعنی 180 سال قبل و در 3 ژانویه 1833 از آرژانتین جدا شده اند.

فرناندز در این نامه خواستار پایان استعمار این جزایر از سوی بریتانیا و باز شدن باب گفتگوها درباره این مناطق شده است.

فرناندز در نامه خود همچنین اشغال این جزیره را که 8 هزار و 700 مایل از خاک بریتانیا فاصله دارد، محکوم کرده است.

رئیس جمهوری آرژانتین در بخش دیگری از نامه خود آورده است: نه تنها رهبران منطقه آمریکای لاتین بلکه اکثریت مردم و دولتهای در سراسر جهان ادعای آرژانتین بر این جزایر را قبول دارند و استعمار گری را رد می کنند.

این نامه در حالی است که ماه گذشته تنش ها بین دو کشور به خاطر نامگذاری بخشی از قطب جنوب به نام "سرزمین ملکه الیزابت" بیشتر شد.

جزایر مالویناس یا فالکلند مورد اختلاف بریتانیا و آرژانتین است اما پس از جنگی 7 روزه که در سال 1982 بین دو کشور در گرفت این جزایر به بریتانیا تعلق پیدا کرد اما آرژانتین آن را بخشی از خاک خود می داند.

اختلافات بین دو کشور از سال 2010 از زمانی که انگلیس اقدام به اکتشاف نفت در اطراف این جزایر کرد و چند ماه پیش از آن هم  کشتی های نظامی خود را به این سوی این منطقه گسیل داشت افزایش پیدا کرده است.
 
در همین رابطه در پی تنشهای ماههای اخیر بین دولتهای آرژانتین و انگلیس بر سر تملک جزایر مالویناس، دولت محلی اعلام کرده که برای روشن شدن سرنوشت این منطقه همه پرسی برقرار می کند.
 
بر این اساس، ساکنان این مناطق در همه پرسی که در نیمه نخست سال 2013 برگزار خواهد شد تعیین خواهند کرد که این جزایر به انگلیس و یا به آرژانتین بپیوندد.
 
مسئولان محلی مدعی هستند با این اقدام به تنشهایی که طی چند دهه اخیر بین آرژانتین و انگلیس درگرفته و جنگی خونین را نیز در سال 1982 به دنبال داشته، پایان دهند. 
 
این در حالی است که تلاش برگزار کنندگان این همه پرسی بر الحاق جزایر مالویناس (به ادعای انگلیسی ها فالکلند) به مستعمرات انگلیس است.

کلید واژه ها: آرژانتین انگلیس مالویناس


( ۲ )

نظر شما :