ماجرای آزادی زائران از زبان مهمان‌پرست

۲۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۹۱۱۵۱۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «رامین مهمان پرست» در گفت وگو با شبکه العالم، در خصوص آزادی زائران ایرانی از دست گروه های مسلح در سوریه گفت: با کمک سوریه و کشورهای منطقه تلاش زیادی انجام شد تا این افراد که به هدف زیارت به سوریه رفته بودند آزاد شوند و به آغوش خانواده هایشان برگردند.

آزادی زائران ارتباطی به گفت وگوها برای حل بحران ندارد

وی افزود: ما این اتفاق  را در جهت مقابله با یک روش نادرست و غیرانسانی، موضوع همکاری بین ایران و سوریه و کشورهای منطقه میدانیم، و شاید این اقدام به تلاشها برای حل بحران سوریه و گفت وگوهایی که اکنون درحال انجام است به هیچ وجه ارتباطی نداشته باشد.

مهمان پرست تأکید کرد: ربودن انسانهای بیگناه برای اعمال فشار سیاسی به نظام روش غیر انسانی است؛ و باید به کمک سایر کشورها از اینگونه اقدامات جلوگیری کنیم.

درگیری ها جان مردم سوریه و اتباع را به خطر می اندازد

مهمان پرست با تأکید بر ضرورت دفاع از حقوق مردم سوریه و جلوگیری از صدمه دیدن مردم بیگناه این کشور، اظهار داشت: مامعتقدیم درگیری ها باید متوقف شود زیرا افزایش درگیری ها و خشونت ها جان مردم را به خطر می اندازد، و صدمات بیشتری را به مردم سوریه یا اتباع سایرکشورها که درسوریه هستند، وارد می کند.

احترام به حقوق مردم سوریه با برگزاری انتخابات عادلانه

مهمان پرست ادامه داد: باید به آرای مردم سوریه احترام بگذاریم تا سرنوشت خود را خودشان معین کنند؛ بنابراین بهترین شاخص برای احترام به حقوق ملت سوریه، یک انتخابات عادلانه و در شرایط مناسب است؛ که هرجریانی را که بخواهند بتوانند برای آینده انتخاب کنند.

وی تأکید کرد: همه کشورها موظفند شرایطی را فراهم کنند که مردم سوریه در یک انتخابات عادلانه بتوانند نظر خود را بدهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: باید جلوی مداخله خارجی را بگیریم و زمینه را برای گفت وگوهای ملی فراهم کنیم و به هیچ کشوری اجازه ندهیم به جای ملت سوریه تصمیم بگیرد؛ راهکار حل مشکلات سوریه، سیاسی است و باید در این زمینه همه کمک کنند.

آزادی زائران ایرانی گام مثبتی بود

مهمان پرست خاطرنشان کرد: شاید بتوانیم آزادی زائران ربوده شده ایرانی در مقابل آزادی تعدادی از افراد دیگر را در جهت راه حل پیشنهادی بشار اسد یک گام مثبت ارزیابی کنیم.

مهمان پرست اظهار داشت: اسد اعلام کرد یکی از موضوعاتی که برای راه حل سیاسی در دستور کار قراردارد، عفو عمومی و آزادی زندانیانی است که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نشده، و از آن جایی که تعداد آزاد شدگان از جانب دولت سوریه در همین چارچوب تلقی می شدند؛ این اقدام گامی مثبت از سوی بشار اسد برای ایجاد فضایی مناسب جهت اجرای طرح پیشنهادی است.

گروگانگیری نشانه مشروعیت مخالفان نیست

وی ادامه داد: گروگانگیری افراد بیگناه نشان دهنده حقانیت و مشروعیت یک جریان مخالف نیست، واتفاقا نشان دهنده آن است که اگر چنین جریان هایی بخواهند حاکم شوند حاضرند به هرروشی دست بزنند؛ و همین امر در ذهن مردم به عنوان یک نکته منفی باقی خواهد ماند.

مهمان پرست گفت: آزادی 48 زائر ایرانی در برابر تعدادی از زندانیان به سیاست دولت سوریه برمی گردد؛ بشار از این فرصت برای پیشبرد راه حل بحران سوریه استفاده، و سعی کرد با این همکاری فضای لازم برای اجرای طرح سیاسی وی فراهم شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه تأکید کرد: این اقدام فرصتی ایجاد کرد که بتوانیم به سمت راه حل سیاسی بشار اسد حرکت کنیم.

ارتباط برخی کشورهای خارجی با گروه های مسلح

مهمان پرست درخصوص نقش قطر و ترکیه در آزادی زائران ایرانی، اظهار داشت: ماهم شنیدیم که در میان آزاد شدگان چند نفر از اتباع ترکیه یا اتباع برخی کشورهای دیگر غیر سوری حضور داشتند. این که کشورهای مختلف کمک کردند تا 48 زائر ایرانی از دست ربایندگان آزاد شوند به ارتباط این کشورها با برخی گروه های مسلح در داخل و خارج از سوریه باز می گردد.

مهمان پرست  تأکید کرد: بعضی از کشورهای منطقه بر گروه های مسلح نفوذ دارند و این راهم پنهان نکرده و اعلام می کنند که به آنها سلاح می دهند.

نقش دولت سوریه در آزادی زائران پررنگ تر بود

مهمان پرست گفت: در آزاد شدن زائران ایرانی نقش دولت سوریه از همه پررنگ تر بود؛ سوریه با آزاد کردن تعداد قابل توجهی از زندانیان توانست برای باز کردن فضای مناسب در داخل سوریه و همچنین آزادی زائران قدم موثری بردارد.

وی ادامه داد: در کنار این مساله کشورهای دیگری با این گروهها مرتبط بودند؛ توصیه ما همیشه بر این  است که باید از این ارتباط و نفوذ برای توقف درگیری ها و ایجاد ثبات و آرامش در سوریه استفاده کرد.

مهمان پرست هشدار داد: تلاش برای تشدید و گسترش درگیری های مسلحانه که جان مردم را به خطر می اندازد و زمینه دخالت بیگانگان را فراهم می کند؛ با ادعای حمایت از حقوق مردم و ادعای دموکراسی در سوریه کاملا در تضاد است.

کلید واژه ها: سوریه پرست زائران مردم سوریه سیاسی آزادی زائران دولت سوریه اتباع راه حل زائران ایرانی


نظر شما :