پیانیست اسرائیلی: به دنبال کنسرت‌هایی در تهران هستم!

۲۷ دی ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۲ کد : ۱۹۱۱۶۳۹ سرخط اخبار

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری المنار، قرار است در هفته جاری «دانیل بارنبوییم» مشهور به «سوناتا» پیانیست و رهبر ارکستر اسرائیلی در «جشنواره موسیقی و گفت وگوی دوحه» که تا مارس(نیمه اسفند) در پایتخت قطر برگزار می شود، حاضر شود.

اما حضور این پیانیست صهیونیست موجب انتقاد شدید قطری ها و مردم در کشورهای جنوبی خلیج فارس شده است و از همگان خواسته اند تا با گوجه و تخم مرغ گندیده از او استقبال کنند.

این پیانیست اسرائیلی در سال 1942 در بوینس آیرس به دنیا آمد و در سال 1952 با پدرش که اصالتا روس بود به فلسطین مهاجرت کرد و از سال 1957 یعنی در 15 سالگی گروهی موسیقایی را در حیفا رهبری کرد.

* ازدواج او با توهین به احساسات فلسطینی ها همراه شد

وی اکنون در برلین زندگی می کند اما مرکز گروه ارکستر او که شامل 103 نوازنده اسپانیایی، عرب و اسرائیلی است در شهر اشبیلیه اسپانیا قرار دارد و همه آنها دارای پاسپورت های اسپانیایی هستند که به نام این کشور نیز در این جشنواره قطری حضور پیدا کردند.

معلومات موجود درباره این پیانیست صهیونیستی نشان می دهد که او نسبتا صهیونیستی معتدل است اما هنگامی که در سال 1967 با ژاکلین دوبریه ویولن زن انگلیسی ازدواج کرد تنها سه روز پس از اشغال بیت المقدس در آن سال وارد این شهر شد و جشن عروسی خود را در توهین به احساسات فلسطینی ها در کنار «دیوار براق» برپا کرد.

* پیانیست اسرائیلی: به دنبال کنسرت هایی در بیروت و غزه و حتی در تهران هستم.

وی از کسانی است که برای همزیستی اسرائیلی ها و اعراب تلاش کرده است، به ویژه هنگامی که در نیمه سال 2008 در پاریس کنسرتی را در پاریس برگزار کرد و در پایان با گستاخی تمام گفت: به دنبال کنسرت هایی در بیروت و غزه و حتی در تهران هستم.

بارنبوییم البته بارها به قطر سفر کرده است که از جمله حضور او در مراسم «دوحه پایتخت فرهنگی جهان عرب» در سال 2010 است و پس از آن در سال گذشته میلادی برای «جشنواره موسیقی و گفت وگوی دوحه» دعوت شد که البته مسئولان قطری جشنواره را لغو کرده و امسال در حال برگزاری آن هستند.

البته شاید توجیه مسئولان قطری برای دعوت از این پیانیست اسرائیلی همکاری وی در سال 1999 در گروه ارکستری به نام «دیوان» با ادوارد سعید موزیسین مشهور فلسطینی است؛ ارکستری که نام «ارکستر دیوان شرقی ـ غربی» بر آن گذاشته شد.

* مردم قطر: دولت با مواضعش درباره فلسطین عزیز شد اما امروز این ننگ را به بار آورده است

 

بنابر این گزارش، بیشتر کسانی که از حضور این موزیسین اسرائیلی در قطر عصبانی هستند مردم قطر و همچنین اندکی از مردم کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند که آن را ننگ و موسیقی او را موسیقی ننگ و موسیقی تطبیع(همزیستی) می خوانند.

یکی از این افراد ماجد الانصاری پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی دانشگاه قطر است که می گوید: دولت قطر با مواضعش درباره فلسطین و غزه نزد ما عزیز شد اما امروز این ننگ را برای ما به بار آورده است.

همچنین یک جریان توئیتری گسترده نیز علیه این موزیسین اسرائیلی به راه افتاده است و بسیاری با انتقاد از دعوت دولت قطر برای حضور او در دوحه با بیان سخنانی چون «او بر زخم های ما می نوازد»، «از او با تخم مرغ و گوجه استقبال کنید» نوشته اند: او در حالی به قطر می آید که هنوز نمایشگاه ناجی العلی هنرمند فلسطینی که به دست اسرائیلی ها کشته شد در دوحه برپاست.

کلید واژه ها: قطر پیانیست موسیقی قطری ننگ


نظر شما :