کارشکنی سوئیس در برگزاری نشست سوریه

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۹۱۲۰۸۴ سرخط اخبار

کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که نشستی که 9 بهمن ماه در ژنو با عنوان معارضین سوری برگزار می شود با نشست تهران متفاوت بود اما به طرح 6 ماده ای جمهوری اسلامی ایران نزدیک است.

صادق الحسینی ، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری اجلاس معارضین سوریه در ژنو و همچنین اجلاسی با حضور معارضین مسلح در فرانسه ، گفت: جلسه ای که روز دوشنبه 9 بهمن ماه در ژنو برگزار می شود ، جدای از نشستی است که آبان ماه در تهران برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه جلسه معارضین در ژنو به رهبری و هماهنگی «هیثم مناع» رئیس هیأت های تلفیق برگزار می شود، اظهار داشت: مناع در گذشته به تهران آمده و با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات های خوبی داشته و نقاط مشترک زیادی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

الحسینی ادامه داد: اما به هر حال در  اجلاس ژنو مانند اجلاس تهران گروه های مختلف سوری اعم از عشایر، و سایر معارضین حضور ندارند. قرار بود این گروه ها نیز به نشست ژنو ملحق شوند اما متأسفانه بعضی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و سوئیس از این اقدام جلوگیری کردند.

وی با تأکید بر اینکه سوئیس اجازه ورود بیش از 600 سوری را به کشورش نداده است، خاطرنشان کرد: سوئیس به عنوان کشور میزبان این اجلاس با این کار قصد کارشکنی و جلوگیری از به نتیجه رسیدن این نشست را داشته است.

این کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه تعداد زیادی از معارضین به خشونت اعتقادی ندارند و شرط و شروطی برای مذاکره نمی گذارند، گفت: امیدواریم با همه کارشکنی ها و سنگ اندازی ها در راه ائتلاف وسیع اپوزسیون سوریه که به دنبال گفتگو و راه حل ملی هستند، این اپوزسیون و اجلاس در ژنو موفق باشند.

الحسینی در ادامه درباره اجلاسی که به صورت همزمان با میزبانی پاریس برگزار خواهد شد، تصریح کرد: قطر، عربستان و ترکیه از این اپوزسیون حمایت می کنند و متأسفانه به دنبال جنگ افروزی و شرط و شروط برای نظام مقاوم و حکومت مردمی سوریه هستند.

وی تأکید کرد: این عده با دخالت خارجی به دنبال براندازی و عملا کودتا در سوریه هستند که می خواهند از راه دخالت ها ، خشونت و کارهای تروریستی ارتش و مردم و حکومت سوریه را در یک جنگ فرسایشی طولانی قرار دهند تا به اهداف خود برسند.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: این دو نظر متفاوت و متضاد هستند. نشست ژنو هرچند که با طرح بشار اسد مخالفت جدی دارد، نزدیک به طرح 6 ماده ای جمهوری اسلامی ایران است و راه حل سیاسی و گفتگوی ملی را انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: جبهه دیگر در فرانسه ساخته اجنبی، آمریکا و انگلیس است و با پول قطر حیات خود را ادامه می دهد و به دنبال کودتا و جنگ افروزی در داخل سوریه است که این موضوع می تواند کل منطقه را به آتش بکشد.

کلید واژه ها: ژنو سوریه معارضین در ژنو خاورمیانه اجلاس


نظر شما :