ابراهیمی کوتاه آمد: اسد در قدرت بماند

۱۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۹۱۲۳۰۸ سرخط اخبار

خبرگزاری فارس: اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب پیشنهاد داده است که بشار اسد در رأس حکومت سوریه باقی بماند و مذاکرات میان نمایند گان حکومت و معارضان ادامه داشته باشد.

به گزارش  روزنامه «الحیات» منابع بلند پایه غربی نزدیک به سازمان ملل تأکید کردند طرح پیشنهادی جدید اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه ارائه شده است.

به گفته این منابع ، ابراهیمی در 29 ژانویه در نشستی پشت درهای بسته طرح جدیدی را مطرح کرده است که در آن پیشنهاد داده که اسد در رأس حکومت سوریه باقی بماند اما نقش سیاسی در انتقال قدرت نداشته باشد و مذاکرات در خارج از سوریه میان هیئتی از حکومت و معارضان برای تشکیل حکومت انتقالی ادامه پیدا کند. سازمان ملل در چند روز آینده محورهای طرح پیشنهادی ابراهیمی را بررسی خواهد کرد.

طرح ابراهیمی شامل 6 بند است و وی معتقد است این طرح می تواند گامی برای آغاز گفت وگوها میان حکومت و معارضان باشد.

بر اساس راهکار پیشنهادی ابراهیمی باید تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه حفظ شود همچنین باید بر این مسأله تأکید شود که هدف از طرح انتقال قدرت در سوریه در واقع برخورداری مردم این کشور از حق مشروع کرامت و حقوق بشر است.

در این طرح همچنین بر این مسأله تأکید شده است که یکی از اساسی ترین عناصر پیشبرد طرح سیاسی در سوریه ایجاد حکومتی انتقالی با قدرت اجرایی کامل است که باید پیش از گرد هم آمدن گروه های مختلف سوریه برای تشکیل حکومت انتقالی روشن شود.

ابراهیمی تأکید کرده است که گفت وگوها باید میان گروهی از معارضان و هیئتی مدنی-نظامی به نمایندگی از حکومت صورت گیرد که نماینده کامل هر دو گروه باشند و توانایی رسیدن به نتیجه در مدت زمان مشخصی را داشته باشند.

این در حالی است که دوشنبه گذشته شاهد نشست گروهی از معارضان سوری با حضور بیش از 300 چهره عربی، خارجی و سوری در ژنو سوئیس بود و نشست بین المللی مشابهی نیز در پاریس با هدف حمایت از ائتلاف ملی مخالفان خارج نشین سوریه برگزار شد.

کلید واژه ها: سوریه حکومت ابراهیمی معارضان


نظر شما :