ماجرای چک مظاهری در آلمان چه بود؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۵ کد : ۱۹۱۲۴۴۲ سرخط اخبار

عصر ایران نوشت:

خبری که چند روز پیش مبنی بر بازداشت یک شهروند ایرانی در فرودگاه دوسلدروف آلمان منتشر شد ، با مشخص شدن فرد حامل این چک ، جالب تر شد ، چه آن که این فرد ، کسی جز طهماست مظاهری ، وزیر اسبق اقتصاد و رئیس کل پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی نبود.

مظاهری هر چند بعد از رسانه ای شدن این خبر ، آن را تکذیب کرد ولی نامه ای که شرکت "کیسون" ، مجری طرح خانه سازی ایران در ونزوئلا به سایت تخصصی معماری نیوز ارسال کرده ، نشان می دهد که ماجرا ، واقعیت دارد و چنین دردسری برای مظاهری و شرکت کیسون رخ داده است.

در نامه کیسون امده است:  «روش کار این شرکت برای اجرای پروژه خانه سازی در ونزوئلا،  این است که پیش پرداخت و صورت وضعیت های دریافتی از دولت ونزوئلا (کارفرما) به حساب شرکت کیسون (مجری پروژه) در کشور ونزوئلا واریز می شود و بنا به نیاز مصرف و با توجه به برنامه و پیشرفت کار پروژه،  هر چند وقت یک بار متناسب با نیاز کارگاه، وجه مورد نیاز کارگاه از حساب فوق الذکر به مدیران مقیم در ونزوئلا پرداخت می شود تا به حساب تنخواه کارگاه واریز و برای هزینه های طرح هفده هزار واحد مسکونی مصرف شود.
 
از آنجا که صاحبان امضاهای مجاز این حساب در مرکز شرکت در تهران مستقر هستند، چک ها در تهران به امضا می رسد و در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی و قوانین جاری در ونزوئلا و ایران به نام مدیران شرکت در ونزوئلا صادر می گردد.
 
کیسوناین چک نیز مشابه سایر موارد در خارج از ونزوئلا قابل استفاده نیست و امکان نقد کردن یا وصول یا مصرف و یا تبدیل به ارز دیگری را ندارد.
 
با توجه به توضیحات فوق؛ این چک، چه به لحاظ مالکیت وجه و چه به لحاظ موارد مصرف آن، ارتباطی به آقای دکتر طهماسب مظاهری نداشته و ایشان، نه ذینفع چک هستند و نه صاحب حساب؛ و مصرف وجه چک نیز توسط یا با نظر ایشان انجام نمی شود.
 
وجه چک، وجوه حاصل از اجرای قرارداد مسکونی است و منشا ایرانی ندارد. در این مورد با توجه به این که ایشان برنامه سفر شخصی به ونزوئلا داشتند، از ایشان به عنوان فرد امین و معتمد درخواست شد تا برای تحویل چک به مدیر شرکت در ونزوئلا، شرکت کیسون را مساعدت کنند.»

همچنین معماری نیوز به نقل از  دکتر علینقی مشایخی، عضو هیات مدیره شرکت کیسون نوشت:  شرکت کسیون پروژه های بزرگی در ونزوئلا دارد و برای جابجایی پول بین حسابهای این شرکت در ونزوئلا، به دلیل این که صاحبان امضا در ایران بوده اند، چکی صادر شد و با توجه به اینکه آقای مظاهری به ونزوئلا می رفت، از ایشان خواهش کردیم زحمت انتقال این چک را بکشند. بنابراین اصولا موضوع  جابجایی پول نبوده است و چک از حساب مادر شرکت کیسون در ونزوئلا در وجه حساب مجری پروژه که آن هم در خود شرکت است، صادر شده و قرار نبوده است پول از ونزوئلا خارج شود که نقض قوانین اروپا باشد.
 
مشایخی ادامه داد: مساله پیش آمده برای آقای مظاهری هم ظرف چند ساعت حل شد و ایشان دستگیر نگردید.
 
وی در مورد جریمه احتمالی یک میلیون یورویی گفت: در این باره هم در حال مذاکره هستیم تا موضوع را برای طرف آلمانی توضیح دهیم و مشخص شود موضوع جابجایی پول نبوده است، بلکه این چک داخلی ونزوئلا بوده و در خارج از ونزوئلا حکم یک نامه را دارد، نه جابجایی پول که قوانین اروپا نقض شود.

کلید واژه ها: ونزوئلا چک کیسون حساب پول مظاهری مصرف شرکت کیسون پروژه قوانین این چک جابجایی پول


نظر شما :