دلایل افزایش قیمت دلار از زبان بهمنی

۰۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۹۱۱۹۴۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در پایان جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از تحقیق و تفحص کاملا استقبال می کنیم چون قبل از حسابرسی دیگران عملکرد خود را محاسبه کردیم.

وی افزود: عملکرد ما در 5 سال گذشته شفاف و بهترین عملکرد در طول تاریخ بوده اما در شرایطی که شمشیر به دست، جبهه ای در برابر ما گشوده شده و می خواهند از پشت به پس گردن ما بزنند، طرح تحقیق و تفحص بی انصافی است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خبر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی قیمت ارز را 500 تومان افزایش داد، اظهار داشت: کمیسیون اصل نود 6 ماه عملکرد ما را بررسی کرد و الان هم کمیسیون های تخصص مجلس می توانستند بدون سروصدا عملکرد ما را بررسی کنند.

بهمنی افزود: اکنون به حد کافی با خارج از کشور مسئله داریم و اینکه در بوق و کرنا کردند که می خواهیم از بانک مرکزی تحقیق و تفحص کنیم، دنیا می گوید مگر چه خبر است؟

وی اضافه کرد: پشت تحقیق و تفحص مسائل و ابهاماتی است که اگر لازم باشد می گویم و این مسائل کاملا هم امنیتی است که حتما باید دیده شود.

«پشت تحقیق و تفحص جنگلی است که اگر روزنه ای باز شود آن را خواهید دید و نهادهای نظارتی حتما باید به موضوع ورود کند»

رئیس کل بانک مرکزی درباره حکم انفصال از خدمت خود که دیوان محاسبات صادر کرده، اظهار داشت: بنده 46 سال سابقه کار دارم و 15 سال است که بازنشسته شدم و حکم رئیس جمهور برای من ورای حکم بازنشستگی من است.

بهمنی افزود: در مورد استعفا هم بنده سرباز امام زمان هستم و کسی که خود را سرباز می داند استعفا نمی دهد و اگر عملکرد او اشکالی دارد باید او را از مسئولیت بردارند.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی تخلفی داشته باید جرم مشخص شود که حالا می گویند جرم من برداشت پول از حساب افراد خاطی است و نگفتند که بخش خصوصی بوده و پول یا برای حساب شخصی ام برداشتم.

«وقتی یک سال است فریاد می زنند ارز را چه کسی برده و از مابه التفاوت آن سود برده ما 80 بازرس فرستادیم و این را بررسی کردیم و 30 هزار میلیارد تومان برداشت و به حساب خزانه واریز کردیم و بقیه را نیز برمی داریم».

رئیس کل بانک مرکزی در مورد تخلفات صورت گرفته توسط کسانی که از حساب آنها پول برداشت شده، توضیح داد: بانک مرکزی به افراد ارز داده اما برخی به جای واردات کالا ارز را در بازار آزاد فروختند که اکنون باید آن را پس بدهند چون بیت المال است.

بهمنی افزود: پس گرفتن بیت المال هزینه دارد و من این هزینه را قبول کردم و خیلی خوشحالم که به خاطر این مورد مؤاخذه قرار گرفتم در حالی که تصور می کردم باید به خاطر این کار تشویق شوم.

وی خاطرنشان کرد: کار ما برای آن بود که نیازی به اقدام قضایی نباشد، مگر اینکه حکم دهند نیازی به برداشت بقیه پول ها از حساب افراد خاطی که رقم آن حدودا 2 هزار میلیارد می شود را برنداریم و اشکالی ندارد که بیت المال را خوردند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دیوان محاسبات بسیار نهاد محترمی است و حکم آن را اجرا می کنیم، اما انتظار ما تشویق به خاطر صیانت از بیت المال بود ولی حالا نمی خواهیم دست ما را بگیرند فقط پای ما را نبندند که بتوانیم حرکت کنیم.

بهمنی افزود: خدای ناکرده وقتی اینگونه مطرح می شود برخی تصور می کنند که ما این پول ها را گرفته و به حساب شخصی خود واریز کرده ایم درحالی که پول بیت المال را به خزانه برگرداندیم.

وی تصریح کرد: اگر این پول را نمی گرفتیم، نمی توانستیم حقوق کارکنان زحمت کش را حتی بپردازیم، اما شما قضاوت کنید که این کار ما درست بود یا نه.

رئیس کل بانک مرکزی متذکر شد: وقتی می گویند باید از بانک مرکزی تحقیق و تفحص شود و رئیس کل بانک مرکزی تخطی کرده این در دنیا حتما اثر می گذارد چون یک کلمه حرف رئیس کل بانک مرکزی در آن طرف دنیا نرخ را 5 درصد جابجا می کند.

بهمنی افزود: اگر قرار است تحقیق و تفحص شود باید بعد از آن که از جبهه خلاص شده و از جنگ برگردیم انجام شود، اما اینکه در مجلس اجازه دفاع هم به ما داده نشود، این درست نیست.

وی ادامه داد: اعتقاد من این است بسیاری از کسانی که به تحقیق و تفحص از بانک مرکزی رای داده اند، مسائل کشور و جریانات را نمی دانند و این مسائل هم امنیتی و غیر قابل بیان است.

بهمنی گفت: قانون می گوید مسائل بانک مرکزی محرمانه است و نباید گفته شود و اگر ما بگوییم که در مقابل دیگران چه سیاستی داریم بلافاصله برای نقشه می ریزد اما برخی تصور می کنند همه مسائل باید گفته شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر اجازه می دادند ما کار خود را انجام دهیم، ارز ما الان کمتر از 2 هزار تومان بود و باید اجازه دهند بانک مرکزی کار خودش را انجام دهد.

بهمنی افزود: بنده 20 تومان 20 تومان تمهیدات به خرج می دهم و ارز را کاهش می دهم، اما ناگهان 2 تا حادثه پیش می آید و قیمت ارز 500 تومان افزایش می یابد و آنها هم وقتی اختلافات و نابسامانی ها  اختلافات داخلی را می بینند حتما قیمت را بالا می برند و خواسته و ناخواسته در جهت اجرا خواست آنها حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: من به همه ملت ایران اطمینان می دهم که در این موضوع تا آخر می ایستم و تمام پول های رفته را پس گرفته و به بیت المال برمی گردانم و خبر نهایی آن را نیز به مردم عزیز خواهم داد.

کلید واژه ها: بانک مرکزی بانک تحقیق و تفحص تحقیق تفحص تحقیق و کل بانک مرکزی و تفحص پول ارز المال حساب بیت عملکرد بیت المال حکم برداشت از بانک ارز را ما را از بانک مرکزی


نظر شما :