اروپایی ها به خاطر ایران تنبیه می شوند

۰۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۱۳۰۶۲ سرخط اخبار

جلس سنای آمریکا دیروز لایحه ای را تدوین کرده است که بر اسا آن فشار بر بانک مرکزی اروپا برای ممانعت از دسترسی ایران به سیستم Target2 این بانک، افزایش میابد. بر اساس این لایحه مووسات و بانکهای اروپایی که به نقل وانتقال با ایران از طریق این سیستم بپردازند مورد تحریم واقع خواهند شد. این در حالی است که در آستانه مذاکرات هسته ای قرار داریم و تحریم جدید نشان از ان دارد که هدف آمریکا از این مذاکرات آزمایش فشاری است که بریا کوتاه آمدن ایران وارد کرده است!

مجلس سنای آمریکا آماده تدوین قانون جدید در تحریم علیه ایران است که بر اساس آن فشار بر سیستم بانک مرکزی اروپا برای پرداخت های بانکی فرامرزی بیشتر خواهد شد. این لایحه بخشی از یک بسته تحریمی جدید است که هدف آن فشار بیشتر بر بانک مرکزی اروپا برای ممانعت از پرداخت های برون مرزی شرکت ها و بانک های ایرانی است که مشمول نقل و انتقال یورو می شود.

در واقع هدف اصلی این لایحه که قرار است هفته بعد به سنا برود، بستن مفرها و راه های فرار ایران در تحریم های قبلی است که از 18 ماه گذشته تا کنون اجرایی شده است. تحریم های سابق هرچند در کاهش شدید نقل و انتقال دلار و درآمد دلاری نفت ایران موثر بوده است، اما در رابطه با سایر ارزها چندان موفقیتی نداشته است.

فایننشیال تایمز نوشته است که تحریم های اقتصادی علیه ایران از معدود مواردی است که در این روزها که کنگره آمریکا به شدت در گیر مسائل حزبی و مخالفت های دو حزب است، مورد توافق و حمایت هر دو حزب قرار گرفته است. اما با تمرکز تحریم های جدید بر بانک مرکزی اروپا، کنگره آمریکا این ریسک را مرتکب می شود که همکاری نزدیک اتحادیه اروپا را که بنیاد و اساس موفقیت آمریکا در تحریم ها بوده است را از دست بدهد.

مقامات کنگره آمریکا در این رابطه گفته اند که این لایحه تحریمی جدید در صدد است که مؤسسات مالی را که اقدام به انجام نقل و انتقالات Target2 (سیستم نقل و انتقال سریع السیر پرداخت یکپارچه اتوماتیک فرا اروپایی) می کنند که در آن مؤسسات و بانک های ایرانی منتفع می شود، مورد مجازات و تحریم قرار دهند.

یکی از مقامات کنگره که خود از بانیان این طرح بوده است، اشاره کرده است که: فشار تحریم بر بانک مرکزی اروپا بدون شک یک قدم مهم و حساس است، اما این راهی برای آن است که بانک مرکزی اروپا مطمئن شود که ایرانیان از سیستم پرداخت آن سوء استفاده نمی کنند.

این در حالی است که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که پیش از این خود را با تحریم ها علیه ایران وفق داده است. مقامات این بانک اعلام کرده اند: بانک مرکزی اروپا اطمینان حاصل می کند که هیچ نقل و انتقال غیر قانونی از طریق سیستم Target2 صورت نپذیرد، اما هرگونه تحریمی در این رابطه در صلاحیت تایید اتحادیه اروپا است و نه بانک مرکزی اروپا.

بانک هایی که از سیستم Target2 استفاده می کنند بایستی حداقل یک شعبه در منطقه اقتصادی اروپا داشته باشند و در نتیجه تابع قوانین اتحادیه اروپا بوده که شامل ممنوعیت انجام نقل و انتقالات مالی با لیست مشخصی از ایرانیان و شرکت های ایرانی می شود.

مارک دوبویتز که طراح اغلب تحریم های آمریکا علیه ایران است گفته: بانک ها و نهادهای ایرانی حساب های متراکمی به یورو در بانک های خارج از کشور دارند. در حالی که برخی تصور می کنند این حساب ها مسدود و بلوکه شده است، اما راه هایی وجود دارد که ایران این حجم از ارز یورو را تبدیل به سایر ازهای محلی کند که سیستم Target2 یکی از این راه ها است.

وی گفته: شرکت های ایرانی برای دوباره کنترل کردن حساب های ارزی خود به یورو دست به کار شده اند و قصد تبدیل آن ها را به ارزهای محلی دارند که برای تجارت با آسیا مورد استفاده قرار دهند. این فرصت وجود دارد که اکنون و به سرعت برای ممانعت از دست رسی آن ها به منابع یورویی دست به کار شویم.

در همین حال برخی از سناتورهای آمریکایی حتی قائل به افزایش فشارها و بیشتر کردن تمرکز بر اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا برای تحت فشار قرار دادن ایران هستند. برخی از آن ها اعلام کرده اند که به شرطی در مذاکرات آینده با اتحادیه اروپا بر سر قرار داد دوجانبه تجاری حمایت خواهند کرد که بانک مرکزی اروپا تعهد بیشتری را در قبال ممانعت از استفاده ایرانیان از سیستم Target2 قبول کند.

به گزارش تابناک این در حالی است که دیروز بانک مرکزی ایران از طرح جدید ارزی خبر داده بود که بر اساس آن و در جلسه ای که روز سه شنبه با وارد کنندگان برگزار شده بود به دستور رئیس کل بانک مرکزی، قرا شده هفته آینده مقدار مناسب و زیادی از یورو و یوآن چین در مرکز مبادلات ارزی تزریق شود تا این مرکز بتواند به تقاضای تمام واردکنندگانی که در نوبت انتظار دریافت ارز هستند، پاسخ دهد.

یک مقام مسئول در این رابطه گفته بود: از اوایل هفته آینده امکان تبدیل ارز دارندگان یورو، دلار و روبل و تبدیل آن به یوآن چین با سهولت در مرکز مبادلات ارزی فراهم خواهد شد. وی اظهار داشت: مرکز مبادلات ارزی و بانک مرکزی متعهد شدند تا ارز مورد نیاز متقاضیان را به یورو، یوآن چین به میزان کافی تأمین کنند.

گویا این گونه به نظر می رسد که آمریکا و سنای این کشور هم قدم با ایران در تفکر پیرامون دور زدن تحریم ها دست به کار شده و قصد آن را دارد که تمامی راه های تبدیل ارزی و نقل و انتقال آن به کشور را محدود کند. طرح یک چنین لایحه ای از سوی سنای آمریکا برای فشار بر بانک مرکزی اروپا که مستقیماً در تقابل با منافع تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، نشان از آن دارد که ایالات متحده آمریکا سخت مشغول کار است که فشار تحریم بر کشور را افزایش دهد و از این ابزار برای بهره برداری در مذاکرات استفاده نماید. این نشان از آن دارد که در آستانه انجام مذاکرات جدید هسته ای، آمرکیا نیت خود را از این مذاکرات به وضوح بیان میکند.

همچنین طرح این لایحه و رسانه ای شدن آن تنها یک روز پس از جلسه بانک مرکزی با وارد کنندگان، قابل توجه است، زیرا به ظاهر دقیقاً این لایحه تحریمی جدید همان موردی را هدف گرفته که بانک مرکزی ایران برای تسهیل واردات بر آن تمرکز کرده است.

کلید واژه ها: بانک اروپا بانک مرکزی تحریم آمریکا مرکزی اروپا بانک مرکزی اروپا لایحه نقل و یورو مذاکرات اتحادیه اروپا ارزی دارد که target2 اتحادیه نقل و انتقال سیستم target2 و انتقال بر بانک بر بانک مرکزی بر بانک مرکزی اروپا و بانک تحریمی ممانعت از اروپا برای مرکزی اروپا برای کنگره که بانک مرکزی که بانک سنای ممانعت بانک مرکزی اروپا برای ارز


( ۱ )

نظر شما :