نگرانی واشنگتن از رفع تحریم‌های بانکی ایران

۰۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۱۴۳۱۰ سرخط اخبار

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا با درخواست از اتحادیه اروپا برای یافتن سریع راهی که به قضات اروپایی مجوز بررسی اسناد اطلاعاتی محرمانه بدهد، گفت: دولت آمریکا نگران است که ایران با دادخواهی در دادگاه های اروپایی بتواند تحریم های علیه خود را تضعیف کند.

دادگاه عمومی اروپا در ماه ژانویه به دولت های اروپایی اعلام کرد دارایی های بانک ملت و بانک صادرات ایران را از توقیف خارج کنند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا و آمریکا، از تحریم های بانکی ایران به عنوان بخش تعیین کننده ای از تلاش های خود برای اعمال فشار اقتصادی به تهران یاد می کنند، از این رو حکم دادگاه اروپایی مبنی اینکه دولت های اتحادیه اروپا نتوانسته اند شواهد کافی برای اثبات همکاری این بانک ها در برنامه هسته ای ایران ارائه دهند، اثر تلاش ها برای تحریم این کشور را از بین می برد.

این مقام آمریکایی افزود: ما به خوبی از این مشکل آگاه هستیم و با نگرانی به این مسئله نکاه می کنیم.

اتحادیه اروپا مدعی است که در مورد ارتباط این بانک ها با برنامه هسته ای ایران، شواهدی در دست دارد که به علت محرمانه بودن نمی تواند در اختیار قضات اروپایی قرار دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: سیاست گذاران آمریکایی در واشنگتن با دولت ها و نهادهای اروپایی در مورد این مسئله مذاکره و بحث کرده اند و خواستار یافتن راه حل های قانونی برای قرار دادن اسناد محرمانه در اختیار قضات اروپایی شده اند.

وی توضیح داد: ما امیدواریم که اتحادیه اروپا با بررسی قوانین خود و اعمال تغییرات احتمالی بتواند قوانین تحریمی محکم تری تصویب کند تا در دادگاه با چالش مواجه نشود.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: مشکل ترین سوال این است که آیا اتحادیه اروپا می تواند راهی بیابد تا اطلاعات طبقه بندی شده را با اطمینان از اینکه این اطلاعات محرمانه بماند، در اختیار دادگاه ها قرار دهد.

وی افزود: ما وظیفه خود را به خوبی انجام می دهیم و معتقدیم که اتحادیه اروپا نیازمند تمرکز فوری بر روی این موضوع است.

دولت های اروپایی در هفته جاری در مورد تقاضای استیناف برای حکم رفع تحریم بانک های ملت و صادرات ایران تصمیم گیری خواهند کرد.

ایران بیش از 30 پرونده در دادگاه عمومی اروپا در حال بررسی دارد که شکایت بانک مرکزی ایران و شرکت ملی نفت ایران از این موارد است.

همچنین آمریکا اتحادیه اروپا را برای قطع استفاده ایران از سیستم مبادلات بانکی تارگت2 این اتحادیه تحت فشار قرار داده و خواستار توقف انجام مبادلات تجاری ایران با یورو شده است.

کلید واژه ها: اروپا اروپایی اتحادیه اتحادیه اروپا بانک دادگاه آمریکا محرمانه تحریم


نظر شما :