مصر در سایه مخالفت اعراب میزبان رئیس جمهور ایران شد

قمار محمد مرسی با تهران و احمدی نژاد

۲۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۱۲۴۸۸ ترجمه برگزیده خاورمیانه
ناظران بر این باورند که تغییرات تاریخی که مرسی را به عنوان نامزد اخوان المسلمین به رئیس جمهوری مصر تبدیل کرد، مانع از آن می شود که روابط دیپلماتیک تهران و قاهره پس از 3 دهه به طور کامل از سرگرفته شود.
قمار  محمد مرسی با تهران و احمدی نژاد

دیپلماسی ایرانی: محمود احمدی نژاد که به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران به مصر سفر کرده، امروز از اهرام ثلاثه دیدار می کند و امیدوار است با مجوز محمد مرسی، همتای مصری اش، به نوار غزه برود. او ظهر روز سه شنبه با استقبال گرم مرسی در فرودگاه قاهره مواجه شد و این در حالی است که برخی در مصر این سفر را با دیده تردید می نگرند.

به گزارش واشینگتن پست، برخی ناظران مصری در خصوص اینکه مرسی سیاستمداری زبده نباشد ابراز نگرانی می کنند و این نگرانی با ورود احمدی نژاد به مصر تشدید شده است. به گمان آنها میزبانی مرسی از احمدی نژاد سرمایه سیاسی رئیس جمهور مصر را به چالش می کشد و این در شرایطی است که وی در حال حاضر سرمایه سیاسی قابل توجهی در اختیار ندارد که بتواند آن را هزینه کند. با گذشته دو هفته از آغاز درگیری های دوباره در مصر، مرسی همچنان نتوانسته بر شکاف ها غلبه کند و بی اعتمادی عمومی و نافرمانی تهدیدی برای اقتصاد و تجربه های دمکراتیک ناشی از انقلاب اخیر به شمار می رود. از زمان روی کار آمدن مرسی در اواسط تابستان، کشور دچار دودستگی سیاسی شده و برخی اقدامات رئیس جمهور تازه کار نیز به عمیق تر شدن اختلافات دامن زده است.

اما سفر احمدی نژاد به مصر این اختلافات را پررنگ تر می کند. برخی چهره های سکولار و لیبرال در مصر، جمهوری اسلامی را با فرمان آیت الله خمینی به یاد می آورند که از مصری ها را برای به پاخاستن علیه دولت انور سادات، ترغیب می کردند. برخی اسلام گرایان مصری نیز ادعا می کنند که به ایران بی اعتمادند و از مرسی می خواهند از ایران به دلیل حمایت از بشار اسد در سوریه انتقاد کند. چرا که به گمان حزب سیاسی سلفی النور، مصر متعهد است از سنی ها حمایت کند. از سوی دیگر نتایج نظرسنجی پیو که به تازگی منتشر شده، این ادعا را مطرح می کند که 76 درصد از مردم مصر نظر مساعدی در مورد ایران ندارند. این در حالی است که بر خلاف انتظاری که از ایالات متحده می رود، تنها 68 درصد از آمریکایی ها چندان به ایران خوش بین نیستند.

مرسی این روزها با یکی از مقامات ایرانی عکس یادگاری می گیرد که تا چند ماه دیگر از صحنه سیاسی ایران کنار می رود. شاید این اقدام برای سیاست خارجی مصر از این جهت مطلوب باشد که قاهره پیشنهاد برقراری روابط دیپلماتیک با ایران را در مقابل دست کشیدن از بشار اسد ارائه کرده است. به این ترتیب در صورت موافقت تهران، گامی اساسی در جهت حل یکی از بحران های منطقه ای برداشته خواهد شد. اما شاید این استراتژی برای مرسی خوب نباشد. هنوز زود است که در مورد کارایی مرسی قضاوت شود، اما عادت وی به برداشتن گام های غلط سیاسی، که میزبانی از احمدی نژاد نیز می تواند یکی از آنها باشد، نشانه ای نگران کننده برای ناظران به شمار می رود که توانایی وی برای ایجاد اتحاد در کشور را زیر سئوال می برند.

از سوی دیگر هرچند احمدی نژاد در مصر اعلام کرده جمهوری اسلامی آماده از سرگیری روابط بدون قید و شرط با قاهره است، تحلیلگران در مورد اینکه در این برهه زمانی امکان از سرگیری روابط دیپلماتیک به طور کامل وجود داشته باشد، ابراز تردید می کنند. به گزارش رویترز، ناظران بر این باورند که تغییرات تاریخی که مرسی را به عنوان نامزد اخوان المسلمین به رئیس جمهوری مصر تبدیل کرد، مانع از آن می شود که روابط دیپلماتیک تهران و قاهره پس از 3 دهه به طور کامل از سرگرفته شود. در این بین بحران سوریه و تمایل مصر برای برقراری روابط نزدیک با اعراب و آمریکا از جمله موانع در راه صمیمانه شدن روابط مصر با ایران است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: چهارشنبه 18 بهمن 1391 / باز انتشار : یکشنبه 22 بهمن 1391

کلید واژه ها: مصر مرسی احمدی نژاد


( ۹ )

نظر شما :