مهمان پرست: ارجاع پرونده به شورای امنیت اشتباه است

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۱۲۶۸۷ سرخط اخبار

 سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اینکه در صورت به توافق نرسیدن ایران و آژانس در روز 25 بهمن احتمال ارجاع پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد گفت: این روشی اشتباه است که تاکنون از سوی برخی کشورها دنبال شده و اساس این حرکت غیرمنطقی و غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جلسه هفتگی اش با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره خبر خبرگزاری فرانسه که در آن پرونده هسته یی ایران تهدید به ارجاع دوباره از شورای حکام به شورای امنیت در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و آژانس در 25 بهمن شده است گفت: بحث مذاکرات ایران و آژانس چارچوب کاملا روشن و شفافی دارد و مذاکرات بر پایه ای فنی و براساس ان پی تی است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین همکاری و بازدید از تاسیسات هسته یی را از سوی آژانس داشته و تمام فعالیت ها و مواد هسته یی اش تحت نظارت آژانس است و گزارش های منظم از این فعالیت ها به اطلاع آژانس می رسد.

مهمان پرست تصریح کرد: چشم انداز رسیدن به توافق میان ایران و آژانس روشن است؛ کافی است براساس ان پی تی حقوق ایران در بحث هسته یی به رسمیت شناخته شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اینکه موضوع هسته یی ایران در شورای حکام بخواهد به اقدامات جدید منجر شود روش اشتباهی است که متاسفانه تا الان دنبال کرده اند؛ اساس این حرکت غیرمنطقی و غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در گذشته یک بار به همه ابهامات آژانس پاسخ داده است گفت: قرار بر این بود که بعد از رفع ابهامات میان ایران و آژانس پرونده هسته یی ایران به حالت عادی و طبیعی اش برگردد و اگر این اتفاق صورت نگرفت مقصر اصلی مسوولان آژانس بودند که به خاطر صرفا ادعای مسوولان آمریکایی این روند را ادامه دادند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های هسته یی ایران براساس حقوق مشروع اش صورت می گیرد و به عنوان عضو متعهد آژانس آمادگی دارد تا به هر ابهام و ادعا مبتنی بر نگرانی از فعالیت هسته یی ایران در آینده را در چارچوب مورد توافق پاسخ دهد.

مهمان پرست در ادامه درباره سفر رییس جمهور به مصر تصریح کرد: سفر رییس جمهور در راستای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی سفری حساس و مفید ارزیابی می شود. ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها وظیفه دارد برای حل مشکلات منطقه ای پیش قدم شود؛ علاوه بر این موضوع فلسطین و سوریه در دستور کار این اجلاس بود و ایران پیگیری هایی را در این رابطه داشته است و اقداماتی را نیز صورت داده است.

وی اضافه کرد: همچنین رایزنی بین سران عضو سازمان همکاری اسلامی برای حل مشکلات منطقه ای ضروری است. جدایی از حضور هیات ایران در بالاترین سطح موضوع همکاری ها بین ایران و مصر بسیار حائز اهمیت است؛ ایران و مصر دو کشور قدرتمند هستند و می تواند ارتقای همکاری ها بین آنها به ایجاد امنیت و ثبات در منطقه کمک کند. گسترش همکاری ها به نفع کشورهای منطقه نیز خواهد بود و ما به طور کلی دستاوردهای این سفر را مثبت ارزیابی می کنیم.

کلید واژه ها: یی هسته یی هسته یی ایران ایران و آژانس یی ایران


نظر شما :