لایحه دموکرات‎های آمریکایی برای تعامل دیپلماتیک با ایران

۰۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۴:۲۰ کد : ۱۹۱۳۰۸۶ سرخط اخبار

 دموکرات‎های آمریکایی لایحه‎ای را بر مبنای تعامل دیپلماتیک با ایران بر سر موضوع انرژی هسته‎ یی این کشور، ارائه داده‎اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) براساس گزارش نشریه «هیل» (THE HILL ) که یک نشریه وابسته به کنگره آمریکا است، دموکرات‎های مجلس نمایندگان آمریکا با پیشنهاد این لایحه از دولت این کشور خواسته‎اند تا یک نماینده دیپلماتیک را به ایران اعزام کرده و تلاش کند که این کشور برنامه انرژی هسته‎ یی خود را متوقف کند.

بر اساس گزارش شبکه خبری پرس تی وی، باربارا لی که این لایحه را پیشنهاد داده در همین خصوص اعلام کرد که دولت آمریکا باید به سیاست « تماس برقرار نکردن» با ایران، خاتمه دهد؛ چرا که این سیاست اکنون باعث شده تا از برگزاری هرگونه تماس و مذاکره مستقیم میان واشنگتن و مقامات ایرانی، جلوگیری شود.

لی هفته گذشته طی سخنانی مدعی شده بود: « ابرهای تیره برنامه هسته یی ایران دردسرساز شده‎اند و ما باید از تمامی ابزار دیپلماتیک موجود از جمله تعامل مستقیم و چندجانبه دیپلماتیک استفاده کنیم و برای انجام این کار ما باید از سیاست تماس برقرار نکردن خود دست برداشته و مذاکرات را آغاز کنیم.»

بر اساس خلاصه‎ای از لایحه جدید که از جانب باربارا لی توضیح داده شد، این لایحه خواستار تعیین نماینده‏‎ای جدید برای ایران است که موضوع مذاکرات مستقیم، جامع، دو جانبه و چندجانبه را با دولت این کشور پیگیری کند تا به این ترتیب از وقوع جنگ جلوگیری شود.

این درحالی است که بر اساس مطالب منتشر شده در نشریه هیل، به نظر می‎رسد که لایحه مذکور از حمایت کافی در کنگره برخوردار نشود و آمریکا همچنان به سیاست‎های سخت و تحریم‎های خود علیه ایران ادامه دهد.

آمریکا در حالی به تحریم‎های جمهوری اسلامی ایران ادامه می‎دهد که تعدادی از سیاست‎مداران این کشور نیز با ادامه تحریم‎ها علیه تهران مخالف هستند.

بر اساس این گزارش، افرادی همانند جاستین، آماش نماینده جمهوری خواه از میشیگان، ران پل، نماینده سابق جمهوری‎خواه آمریکا از ایالت تگزاس و دنیس کوسینیچ نماینده دموکرات از اوهایو همگی اعلام کرده‎اند که تحریم‎های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران اساسا واشنگتن را به تدریج در مسیر جنگ با تهران قرار خواهد داد.

آمریکا در حالی صبحت از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده است که هم زمان به تهدید و اعمال تحریم علیه تهران ادامه می‎دهد، سیاستی که خود آشکارا از صادق نبودن واشنگتن در طرح این موضوع حکایت دارد.

حضرت آیت‎اله خامنه‎ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز چندی پیش در بیانات خود به این نکته صراحتا اشاره کردند که طرح موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‎ها نیرنگ و فریبی بیش نیست؛ چرا که آنان در عمل چیزی دیگری را نشان داده و همچنان به خصومت‎ورزی‎‏های دیرینه خود علیه ملت ایران ادامه می‎دهند.

مطابق با بیانات مقام معظم رهبری، آمریکایی‎ها در حالی که از مذاکره دم می‎زنند به سیاست‎های تهدید، تحریم و ارعاب خود علیه ملت ایران نیز ادامه داده که این امر در حقیقت بیانگر چیزی جز سوء نیت آنان نیست.

 

کلید واژه ها: لایحه آمریکا مذاکره دیپلماتیک


نظر شما :