ادای سوگند ریاست جمهوری به شکل خصوصی

۰۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۶ کد : ۱۹۱۳۱۰۶ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، روزنامه هایی چون ˈنوئبا پاییسˈ در ونزوئلا و ˈآب ثˈ چاپ اسپانیا به نقل از منابع خود گزارش داده اند که فرم مربوط به سوگند ریاست جمهوری دوره جدید چاوز از سوی اعضای دیوان عالی قضایی ونزوئلا امضا شده و قرار است پس از آن، چاوز نیز این فرم را امضا کند تا ریاست جمهوری او در دوره جدید رسمیت یابد.

چاوز که در انتخابات ریاست جمهوری روز هفتم اکتبر – 16 مهر – به پیروزی رسید، طبق قانون اساسی ونزوئلا باید روز دهم ژانویه – 21 دی – گذشته با حضور در مجلس نمایندگان کشورش برای چهارمین بار به عنوان رییس جمهور سوگند یاد می کرد اما به دلیل اینکه او از روز 11 دسامبر – 21 آذر- در بیمارستانی در کوبا تحت عمل جراحی قرار گرفته و بستری بود، با مجوز مجلس و دیوان عالی قضایی ونزوئلا، مراسم سوگند وی به تعویق افتاد.

اکنون که چاوز به کاراکاس برگشته و در بیمارستان نظامی این شهر بستری است، روزنامه ˈنیو پاییسˈ چاپ ونزوئلا نوشته است: گفته می شود بزودی یک مراسم سوگند خصوصی در بیمارستان ارتش و در مقابل دیوان عالی کشور برای چاوز و با هدف مشروعیت دادن به فعالیتهای دولت برگزار خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، خانم ˈلوییسا استریا مورالسˈ رییس دیوان عالی قضایی ونزوئلا سند سوگند را تنظیم کرده و از 31 عضو دیوان خواسته است آن را امضا کنند.

اما روزنامه ˈآب ثˈ چاپ اسپانیا امروز جمعه به نقل از منابع خود نوشت که سند سوگند چاوز به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا از سوی همه اعضای دیوان عالی قضایی امضا شده است بدون آنکه هیچیک از آنها، او را در اتاقش در بیمارستان نظامی کاراکاس دیده باشند.

بر اساس این گزارش، این سند (فرم) اکنون آماده تحویل به ˈنیکولاس مادوروˈ معاون رییس جمهوری ونزوئلا است تا امضای چاوز را هم برای آن بگیرد.

به نوشته آب ث، این سند زمانی منتشر خواهد شد که هسته دولت در ونزوئلا آن را مناسب تشخیص دهند و شرایط جسمی چاوز بدتر نشده باشد.

چاوز روز دوشنبه گذشته پس از حدود 70 روز بستری بودن در هاوانا پایتخت کوبا به کشورش بازگشت و از همان روز در بیمارستان نظامی کاراکاس بستری است، بدون آنکه از آن زمان عکس یا تصویری از وی منتشر شود یا با مردم یا مقامهای دولتی دیدار داشته باشد.

بنا به گزارشها، در حال حاضر فقط افرادی خاص نظیر اعضای خانواده چاوز، مادورو معاون رییس جمهوری و ˈدیوسدادو کابیوˈ رییس مجلس امکان دیدار با او را دارند به گونه ای که حتی ˈاوو مورالسˈ رییس جمهوری بولیوی که روز چهارشنبه در مسیر سفر به نیوریورک برای چند ساعتی وارد کاراکاس شد، نتوانست با چاوز ملاقات کند.

دولت ونزوئلا در بیانیه ای که بامداد امروز جمعه انتشار یافت، اذعان کرد که عارضه تنفسی رییس جمهوری این کشور که پس از عمل جراحی پیچیده و دشوار سرطان او در کوبا رخ داد، همچنان ادامه دارد .

ˈارنستو وییگاسˈ وزیر اطلاعات و ارتباطات ونزوئلا در بیانیه ای کوتاه که از طریق شبکه ملی رادیو و تلویزیون کشورش پخش شد، گفت: دلیل عارضه تنفسی چاوز ، عوارض عمل جراحی روز 11 دسامبر است و روند بهبود مشکلات تنفسی او مطلوب نیست.

این نخستین اطلاعیه رسمی دولت ونزوئلا در مورد وضعیت سلامتی رییس جمهوری از دوشنبه گذشته است؛ زمانی که پس از 70 روز بستری بودن در هاوانا، او به کاراکاس برگشت و در بیمارستان نظامی ˈکارلوس آروالوˈ در غرب پایتخت بستری شد.

چاوز از خرداد سال گذشته گرفتار بیماری سرطان در ناحیه لگن خاصره است و با وجود آنکه جزییات بیماری او تاکنون فاش نشده، اما او از آن زمان تاکنون چهار بار در کوبا تحت جراحی و درمان قرار گرفته است. برخی منابع می گویند که در هر بار جراحی، تعدادی تومور سرطانی از بدن او خارج شده است.

با این حال، وییگاس شب گذشته در تلویزیون دولتی ونزوئلا گفت که درمان های ویژه برای مبارزه با سرطان، تابحال عوارض جانبی مهمی نداشته است.

او در همین راستا، گروههای مخالف دولت را به دلیل ˈرفتار های غیر انسانی و لحن بی ادبانهˈ آنها نسبت به رییس جمهوری مورد انتقاد قرار داد.

مخالفان دولت ونزوئلا به شیوه های گوناگون می کوشند مردم را از بهبودی چاوز ناامید کرده و با بیان اینکه او قادر به صحبت کردن نیست و پزشکان از نجات او قطع امید کرده اند، بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور اصرار دارند. همچنین با توجه به اینکه از زمان بازگشت چاوز به کاراکاس تصویری از او دیده نشده است، مخالفان می گویند که او باید در برابر مردم ظاهر شود.

از سوی دیگر، ˈ نیکولاس مادوروˈ معاون رییس جمهوری ونزوئلا گفت که چاوز از بازگشت خود به کشور بسیار خوشحال و هیجان زده است و او از این پس توسط کادر پزشکی بیمارستان نظامی ونزوئلا مداوا خواهد شد، اگرچه وضعیتش هنوز ˈپیچیدهˈ است.

وی با ستایش از حضور گسترده مردم در برابر بیمارستان مذکور برای اعلام حمایت و پشتیبانی از رییس جمهوری، رفتار آنها را یک نوع قیام اما ˈقیام عشقˈ توصیف کرد و آن را نشانه علاقه ˈمردم خیرخواه ˈ ونزوئلا نسبت به چاوز و وطن خویش دانست.

مادورو همچنین علت بازگشت بی سر و صدای چاوز به کشورش را ˈمسائل امنیتیˈ بیان کرد و با انتقاد شدید از مخالفان دولت، آنها را افرادی ˈفاسد و نئولیبرالˈ خواند که ˈفاقد احساسات انسانی هستند.ˈ

او که نامزد پیشنهادی چاوز در صورت برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری در ونزوئلا معرفی شده است، بهترین راه مقابله با مخالفان دولت را ˈکار و تقویت انقلابˈ دانست و اظهارداشت: « کسی که بتواند بر نیروهای انقلابی در انتخابات فائق آید، هنوز به دنیا نیامده است.»

کلید واژه ها: ونزوئلا چاوز بیمارستان بستری کاراکاس دیوان سوگند بیمارستان نظامی جراحی ریاست دیوان عالی در بیمارستان ریاست جمهوری سند در بیمارستان نظامی کوبا کشورش عالی قضایی امضا دیوان عالی قضایی بازگشت چاوز به


نظر شما :