وزیر گردشگری مصر: لغو روادید برای ایران نخواهیم داشت

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۹۱۳۵۳۶ سرخط اخبار

س از گذشت بیش از 3 دهه، برای نخستین بار هشام زعزوع، وزیر گردشگری مصر، به منظور عقد تفاهم نامه رسمی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، طی روزهای اخیر به تهران، سفر کرد.

در شرایط کنونی که هیچ پرواز مستقیم و منظمی برای تبادل گردشگر بین دو کشور وجود ندارد و از سوی دیگر، تاریخ و تمدن ایران و مصر برای گردشگران، جاذبه دارد، عمل به تعهدات این تفاهم نامه که شامل ایجاد تسهیلات در صدور روادید، برقراری پروازهای چارتر، برپایی تورهای آَشناسازی،برگزاری فستیوال ها و نمایشگاه ها و ... است حائز اهمیت به نظر می رسد.

آنچه می خوانید گفت وگوی خبرنگار جامعه فارس با هشام زعزوع، وزیر گردشگری کشوری است که 12 درصد از درآمد سرانه ملی آن از بخش گردشگری تامین می شود.

فارس: آیا نخستین باری است که به ایران سفر می کنید، اگر این گونه است چه ارزیابی از فرهنگ و تمدن ایران دارید؟

وزیر مصر: اولین بار است که به ایران سفر می کنم، بسیار عالی بوده و جای هیچ تعجبی هم نیست. همه چیز، بسیار خوب و جالب بود چون ایران هم مثل مصر، دارای تمدن است و اصالت و قدمت خاص خود را دارد. اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور، قابل توجه است. مطمئناً ایرانی ها هم نسبت به آثار تمدنی ما همین حس را خواهند داشت.

 

 

تصویر غیرواقعی رسانه ها از ایران

فارس: می توانید مقایسه ای از تصویر واقعی ایران و آنچه به چشم خود دیده اید با آنچه که در رسانه های غربی از ایران به تصویر می کشند، داشته باشید؟

وزیر مصر: این کاملاً طبیعی است که رسانه ها تصویر دیگری از واقعیت را نشان می دهند این موضوع، ممکن است به خاطر دشمنی ها یا به هر دلیل دیگری باشد. ما هیچ وقت، نگاه منفی نسبت به ایران نداشتیم. این یک موضوع طبیعی است که رسانه ها یک چیز از ایران، تبلیغ می کنند اما واقعیت، چیز دیگری است. یک نکته ای را می خواهم اضافه کنم که گپ صمیمانه، پذیرایی و استقبال ایرانی ها در این چند روز، من را به وجد آورد که قدردانی می کنم اما هیچ وقت این مسئله های مهم در رسانه ها منعکس نمی شود. این مسائل، اگرچه ریز است اما خیلی مهم است و مطرح نمی شود.

 

 

با تبادل گردشگر، تصویر واقعی کشورها منتشر می شود

فارس: خود جنابعالی به عنوان وزیر گردشگری، چقدر تلاش خواهید کرد که تصویری واقعی از ایران را در کشورتان ارائه دهید؟

وزیر مصر: من به عنوان وزیر گردشگری مصر، هدف از سفرم به ایران این است که همکاری با دولت ایران در این زمینه را آغاز کنم. اگر تبادل گردشگر بین ایران و مصر صورت بگیرد، خود گردشگران، واقعیت ها را منعکس می کنند و ملت ها خودشان تصویر درست را منتقل و منتشر می کنند.

مصر با هیچ کشوری لغو روادید ندارد

فارس: دولت ایران با طرح موضوع لغو روادید با مصر،حسن نیت خود را نشان داد، آیا قرار نیست کشور مصر هم با ایران، لغو روادید داشته باشد و به این حسن نیت، پاسخ دهد؟

وزیر مصر: تا آنجا که خبر دارم طرف ایرانی، اقداماتی را در این زمینه انجام داده است اما ما هم برای صدور روادید تسهیلاتی را ارائه خواهیم داد تا افراد ویزای راحت تری بگیرند.

فارس: یعنی تنها به ارائه تسهیلات اکتفا خواهید کرد و اصلاً موضوع لغو روادید با ایران را در دستور کار ندارید؟

وزیر مصر: ما تاکنون با هیچ کشوری لغو روادید نداشته ایم یعنی فکر نکنید که فقط با ایران نمی خواهیم لغو روادید داشته باشیم بلکه با هیچ کشوری نداریم. ضمن اینکه ارائه تسهیلات برای ویزا در مورد ایران برای ما پیشرفت خوبی محسوب می شود و اگر مشکلاتی ایجاد نشود مطمئن باشید این موضوع در آینده حل می شود.

اوضاع پروازهای مستقیم

فارس: درباره پروازهای مستقیم و منظم تهران - قاهره چه برنامه ای دارید؟

وزیر مصر: در حال حاضر هیچ پرواز مستقیم و منظمی برای ایران نداریم فقط پروازهای چارتر در مرحله اول برای بخش گردشگری خواهیم داشت که انشاءالله به مرور زمان شامل بحث های تجارت و ... هم خواهد شد.

فارس: با توجه به بازدیدی که از مکان های تاریخی از جمله تخت جمشید و کاخ گلستان داشتید، چه چیزی بیشتر از همه نظر شما را جلب کرد؟

وزیر مصر: تالار آیینه کاخ گلستان برایم بسیار جذاب بود. از دیدن آثار و تمدن ایران بسیار شگفت زده شدم و مشتی از خاک ایران را با خود به یادگار می برم. به قدری تحت تأثیر میهمان نوازی مردم ایران قرار گرفته ام که هیچ احساس غربتی نکرده ام گویی که در خانه خودم بودم.

کلید واژه ها: روادید مصر: مصر لغو روادید گردشگری رسانه تصویر رسانه ها پروازهای


نظر شما :