باز هم انتخابات در ایتالیا

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۱۳۶۱۱ سرخط اخبار

 با اولتیماتوم پی یر لوییجی برسانی، رهبر جناح چپ میانه به بپه گریلو، رهبر جنبش پنج ستاره ایتالیا مبنی بر اینکه یا از دولت جدید حمایت کند و یا به انتخابات بازگردد؛ ایتالیا برای خروج از بن بست سیاسی سریعتر به سوی انتخابات دیگر پیش می رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در انتخابات چند روز پیش که طی آن جنبش بپه گریلو آرای بیشتری را نسبت به دیگر احزاب کسب کرد هیچ گروهی نتوانست در پارلمان به اکثریت دست پیدا کند. این مساله موجب شد که ائتلاف با احزاب رقیب تنها راه خروج از بحران باشد.

پی یر لوییجی برسانی ، رهبر جناح چپ میانه در مصاحبه ای تلویزیونی بر مخالفت خود نسبت به دو گزینه مطرح شده یعنی یک دولت تکنوکرات دیگر نظیر دولت درحال کناره گیری فعلی به رهبری ماریو مونتی و یا ائتلاف با حزب راست میانه سیلویو برلوسکنی تاکید کرد.

بدین ترتیب تنها یک احتمال برای اجتناب از انتخابات جدید وجود دارد و آن حمایت گریلو از جناح چپ میانه خواهد بود که اکثریت را در مجلس سفلی در دست دارد اما از حمایت کافی در مجلس سنا برخوردار نیست.

برسانی خاطرنشان ساخت: اکنون گریلو باید بگوید که چه می خواهد در غیر این صورت همه ما از جمله او باید به خانه هایمان برگردیم.

گریلو بارها خاطرنشان کرده که جنبش وی به هیچ دولت متعلق به احزاب رسمی رای اعتماد نمی دهد. اگرچه می تواند حامی قوانین فردی باشد.

ویتو کریمی، رهبر جدید این جنبش در مجلس سنا روز دوشنبه طی نشستی در شهر رم گفت: ما پیش از این چند بار گفته ایم که به هیچ دولتی از احزاب سیاسی رای اعتماد نخواهیم داد.

وی عنوان داشت که احزاب می توانند به بررسی حمایت از یک دولت تکنوکرات نظیر دولت در حال کناره گیری به رهبری ماریو مونتی بپردازند.

گریلو چند روز پیش طی سخنانی خطاب به جنبش خود که تنها حزب تکی بوده که بیشترین آراء را در انتخابات کسب کرده برسانی را یک مرده سخنگو خواند.

اولتیماتوم برسانی علیه گریلو احتمالا موثر نخواهد بود و تاکتیک های برسانی نیز ظاهرا با مخالفت برخی از رهبران حزب دموکراتیک وی رو به رو خواهد شد.

جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا که مسئول خروج از بحران جدید شده اظهار داشته که خواهان اجتناب از انتخابات است.

وی گفت که به لحاظ قانون اساسی مجاز به انحلال پارلمان نیست زیرا حکم وی در 15 مه تمام می شود.

پارلمان ایتالیا باید پیش از آن یک رئیس جمهور جدید را انتخاب کند. اما با وجود آنکه انتخابات به لحاظ نظریه ای می تواند تا ماه ژوئن برگزار شود اما به طول انجامیدن مذاکرات برای اجتناب از انتخابات جدید احتمالا تاریخ را تا پاییز عقب خواهد انداخت.

با وجود این یک انتخابات دیگر می تواند همان بن بستی را در پی داشته باشد که انتخابات اخیر در پی داشت مگر آنکه قانون انتخابات تغییر کند.

یک نظرسنجی نشان داده که یک چهارم از رای دهندگان ایتالیایی حامی یک انتخابات جدید به عنوان راه حلی برای بن بست فعلی هستند و نیمی از آنها پیش بینی کردند که در عرض شش ماه انتخابات برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: برسانی گریلو رهبر رهبر میانه ایتالیا


نظر شما :