نتایج نظرسنجی موسسه زاگبی در مورد ایران هسته ای

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۱۳۶۶۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: موسسه تحقیقاتی زاگبی در واشینگتن که یک مرکز آمریکایی – عربی است با انجام یک نظرسنجی مدعی شده است که کشورهای عرب منطقه خاورمیانه بر این باورند ایران هسته ای امنیت منطقه را تهدید می کند. این نظرسنجی که در 20 کشور عرب مسلمان انجام شده، نشان می دهد که سه چهارم شرکت کنندگان در این نظرسنجی، بحرین ( 78 درصد)، امارات متحده عربی ( 80 درصد)، عمان( 80 درصد)، عربستان سعودی ( 89 درصد)، قطر ( 92 درصد) و کویت ( 97 درصد)،  بر این عقیده اند که خاورمیانه بدون سلاح هسته ای بسیار امن تر خواهد بود.

به گزارش تایمز اسرائیل، در همین حال 86 درصد از مردم آذربایجان، 85 درصد از پاکستانی ها و 82 درصد از ترکیه ای ها نیز می گویند خاورمیانه عاری از سلاج هسته ای امن تر است. البته در این بین اقلیت های شیعه در ترکیه و پاکستان رویکرد دیگری در مورد برنامه های هسته ای ایران دارند. تنها کشورهایی که اعلام کرده اند خاورمیانه با ایران هسته ای امن تر می شود، یمن و لیبی هستند و اقلیت شیه در عربستان( 61 درصد) و ترکیه ( 62 درصد) نیز دیدگاه مشابهی دارد. دو سوم جمعیت شیعه لبنان نیز که در کنترل حزب الله قرار دارد می گیود خاورمیانه با ایران هسته ای امن تر می شود.

در نهایت دو سوم شکرت کنندگان در این نظرسنجی در کشورهای حوزه خلیج فارس  ، کویت ( 98 درصد) و عربستان سعودی ( 97 درصد) با این موضوع موافق هستند که کشورهای عربی باید در مورد برنامه های هسته ای ایران و اهداف آن نگران باشند چرا که این فعالیت ها منطقه را ناامن تر می کند. از سوی دیگر تقریبا تمامی کشورهای شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کرده اند که کشورهای حاشیه خلیج فارس از حق نگرانی در مورد برنامه های هسته ای ایران برخوردار هستند و تنها عراقی ها و لبنانی ها با این دیدگاه مخالف هستند.

 

کلید واژه ها: درصد) ( خاورمیانه نظرسنجی این نظرسنجی امن تر


نظر شما :