آغاز به کار اولین اجلاس دی 8 در کیش

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۱۳۸۱۳ سرخط اخبار

اولین نشست اجلاس دی 8 با رویکرد ˈتجارت کود بخش خصوصیˈ در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست نمایندگان هشت کشور عضو (ایران، مصر، بنگلادش، اندونزی، ترکیه، نیجریه، مالزی و پاکستان) تلاش خواهند کرد تا تجارت کود کشاورزی را میان کشورهای عضو این گروه با ایجاد کنسرسیوم دنبال کنند.

دبیر برگزاری اجلاس دی هشت در ایران با تاکید بر نقش حیاتی کود در بخش کشاورزی افزود: کود در زمینه کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و توسعه کشاورزی بدون توسعه صنعت کود عملا غیر ممکن می باشد.

ˈناصر دارابیˈ تصریح کرد: سال گذشته ایران میزبان این گروه در حوزه امنیت غذایی بود و در همان جلسه پایه های اصلی بر گزاری این نشست با رویکرد کود پی ریزی شد.

به گفته وی، به خاطر اهمیت کود در بخش کشاورزی اعضای گروه دی هشت تصمیم گرفتند در این حوزه ابتدا کار گروهی را تشکیل دهند و در ادامه مقدمات انجام یک کنسرسیوم رافراهم کنند.

دارابی یادآور شد: این کنسرسیوم قرار است بعد از شکل گیری، تجارت میان هشت کشور را مدیریت کند.

دبیر برگزاری اجلاس دی هشت با بیان اینکه هدف ایران از برگزاری این اجلاس واگذاری صنعت کود از بخش دولتی به بخش خصوصی است، تاکید کرد: تاکنون کود صرفا در دست دولت بوده و بخش خصوصی در آن دخالت چندانی نداشته است، اما دولت در حال حاضر تصمیم دارد این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند و برای شروع آن هم این کنسرسیوم را مبدا قرار داده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این که بخش خصوصی چه به لحاظ مدیریتی و چه اقتصادی در این حوزه ضعیف است و احتیاج به حمایت دولت دارد.

دارابی تصریح کرد: نمایندگان دولت ها صرفا به عنوان ناظر حضور دارند تا دستاوردهای اجلاس از آن چیزی که برنامه ریزی شده دور نشود.

دبیر برگزاری اجلاس دی هشت گفت: در شرایط کنونی اتحاد بخش خصوصی و حمایت دولت می تواند ما را یک قدم به هدفمان که همان رسیدن به منافع ملی است نزدیک تر کند.ک/1

کلید واژه ها: کود هشت اجلاس دی بخش خصوصی کشاورزی اجلاس دی کنسرسیوم دی هشت


نظر شما :