حضور نفت کش چینی در بندر خارک ایران

۰۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۹۱۴۳۶۲ سرخط اخبار

برای نخستین بار پس از تحریم های نفتی اتحادیه اروپا از تابستان سال گذشته یک نفتکش متعلق به شرکت دولتی نفت چین در نخستین روز سال نو در بندر خارک ایران پهلو گرفت.به گزارش عصر ایران به نقل از بلومبرگ، نفتکش چینی " یوانگ یانگ یو" که ظرفیت حمل بیش از 2 میلیون بشکه نفت خام را دارد در روز 21 مارس گذشته (اول فروردین 1392) برای بارگیری در بندر خارک ایران پهلو گرفت.

این نخستین بار از زمان اعمال تشدید تحریم های نفتی و بیمه ای ایران از سوی اتحادیه اروپا(از جولای 2012 - تیر ماه 1391 ) است که یک نفتکش خارجی(چینی) در بنادر ایران بارگیری می کند.

این اقدام از نظر نمادین ضربه ای بزرگ به تحریم های نفتی و بیمه ای تحمیل شده از سوی اروپا و آمریکا علیه ایران است.

طبق این تحریم ها شرکت ها و نفتکش هایی که نفت ایران را از بنادر این کشور بار گیری کنند مشمول تحریم های بیمه ای بانک ها و موسسات اروپایی خواهند بود.

ایران برای دور زدن این تحریمها در ماه های گذشته محموله های نفتی خریداران عمدتا آسیایی خود را با نفتکش های خود در بنادر مقصد تحویل خریداران می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در واکنش به این خبر در جریان یک کنفرانس خبری در پکن گفت: "چین به همکاری های عادی و شفاف خود در حوزه انرژی با ایران و در چاچوب نیازمندی های خود ادامه می دهد."

این مقام چینی با انتقاد از تحریم های یکجانبه کشورها علیه ایران افزود:" ما به طور آشکار مخالف تحریم های این چنین و اعمال قوانین تنبیهی داخلی کشورها به سایر کشورها هستیم."

گفتنی است شرکت نروژی بیمه کننده این نفتکش چینی اعلام کرده است که با توجه به نقض قوانین تحریمی اتحادیه اروپا از سوی این نفتکش، این شرکت به طور خودکار بیمه این نفتکش را معلق کرده است.

کلید واژه ها: نفتکش تحریم بیمه


نظر شما :