تازه ترین ادعای الشرق الاوسط

ایران درخواست لغو تحریم ها را داد!

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۴:۲۸ کد : ۱۹۱۴۵۹۰ سرخط اخبار

روز اول مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه موسوم به ۱+۵ در حالی به پایان رسید که دو طرف سخن شفافی در باره جزئیات پیشنهادات نداشتند،اما روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط که مورد حمایت حکومت عربستان سعودی است، جزئیات این پیشنهادات را فاش کرده است.

به گزارش «تابناک» این روزنامه نوشته است که یک منبع مطلع از محتوای مذاکرات امروز گفته است که ایران در ازای دادن دسترسی بازرسان آژانس و نظارت از سایت های هسته ای این کشور و همچنین توقف غنی سازی اورانیوم در یک سطح خاص، خواهان رفع تحریم های موجود علیه این کشور شده است.

این در حالی است که تا کنون هم ایران اجازه بازدید از سایت های هسته ای خود به بازرسان آژانس را داده است و طرفین در این زمینه مشکلی نداشته اند. مشکل موجود در این زمینه در مورد پارچین بوده است. چرا که پارچین هیچگاه سایتی هسته ای نبوده که در آن غنی سازی اورانیوم صورت گیرد!

بر اساس این پیشنهاد، ایران غنی سازی اورانیوم را در سطح بیست درصد، متوقف خواهد کرد و از آن سو برخی از محدودیت های تجاری علیه این کشور برداشته شود.

تا کنون مقامات دولت آمریکا از اتخاذ هر گونه موضع در قبال مذاکرات امروز خود داری کرده اند، اما یکی از مقامات آمریکایی که نخواسته است نام او فاش شود گفته که دولت آمریکا انتظار دارد که ایران پاسخ های مثبتی به مذاکرات امروز بدهد.

این در حالی است که مایکل من، سخنگوی ۱+۵ اعلام کرده است در صورتی که ایران ثابت کند که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است، ممکن است حق غنی سازی اورانیوم برای این کشور به رسمیت شناخته شود.

اما سرگئی ریباکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم که در این مذاکرات حضور داشته است، می گوید مذاکرات امروز مذاکرات مشکلی بود، اما همزمان این مذاکرات جالبی هم بود چرا که در آن با رویکرد های جدیدی مواجه شدیم. وی همچنین اضافه کرد وی نمی تواند پیش بینی کند که فردا چه اتفاقی خواهد افتاد و مذاکرات چگونه به پایان خواهد رسید.

کلید واژه ها: مذاکرات مذاکرات امروز غنی سازی اورانیوم غنی سازی اورانیوم


نظر شما :