گری‌ سیک: هرگز نمی‌توانیم مانع غنی‌ سازی اورانیوم ایران شویم

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۹۱۰۳۶۴ سرخط اخبار

به گزارش فارس، «گری سیک» از مقامات سابق آمریکایی و یکی از کارشناسان مسائل ایران در دانشگاه کلمبیا در مصاحبه ای به برنامه هسته ای پرداخت.

وی گفت: ما به خوبی می دانیم که سیاست هسته ای کنونی ایران با سیاست هسته ای در زمان شاه کاملا متفاوت است.

گری سیک ادامه داد: زمانی که شاه برنامه هسته ای ایران را به پیش می برد آمریکا حتی به وی کمک می کرد و در زمینه راکتورها و در زمینه دیگری که می توانستیم به وی کمک می کردیم. آمریکا این کار را انجام می داد چون ایران در آن زمان دوست آمریکا بود.

این مقام سابق آمریکایی اضافه کرد: حکومت کنونی ایران نیز در حال انجام همان کاری است که در زمان شاه انجام می شد و آنها هم اکنون نیز در حال ساخت راکتور هسته ای بوده و توانایی خود در این زمینه را افزایش می دهند.

وی تاکید کرد: ایران اقدام جنون آمیزی برای ساخت بمب [اتمی] نمی کند و اگر چه توانایی ساخت آن را دارد اما بمب نمی سازد.

گری سیک گفت: ایران هرگز غنی سازی را به سطح 90 درصد نخواهد رساند.

این مقام سابق آمریکایی اذعان کرد: باید این نکته را به یاد داشته باشیم که هرگز نخواهیم توانست که آنها را به عقب برانیم و مانع از غنی سازی اورانیوم توسط آنها شویم.

وی گفت: ایرانیان هرگز نحوه غنی سازی اورانیوم را فراموش نخواهند کرد اما می توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که اورانیوم غنی سازی شده را در خارج از این کشور ذخیره کنیم و زمانی که آنها بخواهند به سوی ساخت سلاح اتمی بروند مدت زمان زیادی طول بکشد.

کشورهای غربی مدعی هستند که ایران در پی برنامه غنی سازی اورانیوم خود به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است.

ایران بارها اعلام کرده که هرگز به دنبال ساخت اینگونه تسلیحات نبوده و رهبر ایران نیز بارها تاکید کرده که ساخت تسلیحات اتمی «حرام» است.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در تهران با یکدیگر مذاکره کردند.

هرمان ناکارتس» معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه و پس از مذاکرات روز پنجشنبه در تهران اظهار کرد: انتظار می رود در ماه ژانویه [ماه آینده/27دی] توافقی با ایران درباره موضوعات مهم درباره برنامه هسته ای تهران حاصل شود.

هرمان ناکارتس در ادامه گفت: نشست های خوبی داشتیم.

وی که در جمع خبرنگاران در فرودگاه وین صحبت می کرد، گفت: ما موافقت کردیم که بار دیگر در 16 ژانویه 2013 [27 دی ماه] با مقامهای ایران دیدار کنیم، جایی که انتظار داریم رویکرد ساختارمند [مدالیته] را نهایی کرده و اندکی پس از آن، اجرایی کردن آن را آغاز کنیم.

همچنین «علی اصغر سلطانیه» نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات روز پنجشنبه نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران را «مثبت و سازنده» توصیف کرد.

وی که با شبکه خبری العالم صحبت می کرد، گفت: این مذاکرات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و با مسائل دیگر ارتباطی ندارد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به برگزاری این نشست در دو جلسه صبح و عضر گفت: این مذاکرات سازنده بوده، به گونه ای که به نتایج خوبی دست یافتیم.

کلید واژه ها: بین المللی آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی انرژی غنی سازی مذاکرات اورانیوم


نظر شما :