مذاکره ادامه می یابد

۲۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۱۱۶۹۱ سرخط اخبار

هرمان ناکارتس رییس تیم مذاکره کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات آژانس با ایران ادامه می یابد.به گزارش ایرنا، ناکارتس که روز جمعه هنگام بازگشت از تهران در فرودگاه وین با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: دور بعدی مذاکرات در روز 12 فوریه (24 بهمن ماه) در تهران برگزار می شود.

معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات دو روزه در تهران را فشرده خواند و گفت: با توجه به برخی اختلاف نظرها در این دور از مذاکرات نتوانستیم مدالیته جدید را نهایی کنیم.

هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی ناکارتس سه شنبه شب برای حضور در دور هشتم مذاکرات ایران و آژانس عازم تهران شد.

هشتمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

ایران، مدالیته 2007 را الگوی خوبی برای تدوین مدالیته جدید می داند.

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال 2007 یا همان سند INFCIRC/711، شش مساله باقیمانده ˈآزمایشات پلوتونیومˈ، ˈسانتریفیوژهای پی یک و پی دوˈ، ˈمنشاء آلودگیˈ، ˈسند اورانیوم فلزیˈ ، ˈپلونیوم 110ˈ و ˈمعدن گچینˈ در تاریخ 2008 حل و فصل شد و مدیرکل قبلی آن را به شورای حکام گزارش کرد.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران تیرماه سال گذشته در جریان سفر به وین ، آمادگی ایران را برای مذاکره در خصوص تدوین مدالیته جدید اعلام کرد.

ˈهرمان ناکارتس ˈمعاون پادمان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک ماه پس از سفر صالحی به وین، یعنی در مرداد ماه سال گذشته به دعوت جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج روز از تاسیسات هسته ای کشورمان بازدید کرد.

ناکارتس در آن سفر به همراه معاونین خود طی 5 روز از نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات غنی سازی در نطنز و فردو، تاسیسات هسته ای در اصفهان شامل کارخانه تولید میله های سوخت هسته ای و نیز رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کرد.

در آن سفر جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نظر خود در اقدامی بی سابقه حتی اجازه بازدید از سایت تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را نیز به معاون مدیرکل داد.

ناکارتس در آن سفر دو دستور کار مذاکراتی مهم داشت؛ دستور کار اول بحث درباره چگونگی اعمال ترتیبات پادمان در تاسیسات فردو بود و دستور کار دوم، پی گیری موضوع مطالعات ادعایی.

ناکارتس در بهمن ماه سال گذشته نیز به عنوان رییس تیم مذاکره کننده آژانس برای حضور در دور اول گفت وگو های ایران و آژانس سفر سه روزه ای به تهران داشت.

سه هفته بعد از آن نیز ، یعنی اول اسفنده ماه سال گذشته ، ناکارتس برای حضور در دور دوم گفت و گوهای ایران و آژانس به مدت دو روز به تهران سفر کرد.

وی اول خرداد ماه امسال نیز به همراه یوکیو آمانو سفری یک روزه به تهران داشت.

ریاست تیم مذاکره کننده آژانس با تهران در دور هفتم و هشتم مذاکرات نیز به ناکارتس بلژیکی سپرده شد .

کلید واژه ها: مذاکرات ناکارتس انرژی آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی مدالیته بین المللی مدیرکل مذاکره ایران و آژانس


نظر شما :