روز نخست مذاکرات آلماتی به روایت مطبوعات غربی

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۹۱۴۶۰۶ سرخط اخبار

با پایان یافتن نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در آلماتی، بخش عمده اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. بر این اساس، هرچند هنوز هیچ گونه جزئیات رسمی از مذاکرات روز گذشته منتشر نشده، اما اغلب مطبوعات بر پابرجا بودن اختلاف نظرهای طرفین تأکید دارند.


به گزارش «تابناک»، در این رابطه، سایت شبکه خبری «سی بی اس نیوز» و برخی دیگر از مطبوعات و رسانه ها، گزارشی تهیه شده توسط خبرگزاری «آسوشیتدپرس» را بازنشر کرده اند که با اشاره به سخنان یک دیپلمات غربی، از «فاصله بسیار زیاد» مواضع ایران و گروه 1+5 در مذاکرات سخن گفته است. این دیپلمات غربی گفته ایران بر خلاف انتظار 1+5، به جای پاسخ به پیشنهادهای این گروه، نسخه بازبینی شده پیشنهادهای خود در مذاکرات مسکو را مطرح کرده که در آن زمان مورد قبول طرف مقابل قرار نگرفته بود. در این گزارش همچنین به اظهارات «ویکتوریا نولند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که گفته ایران هنوز با تقاضاهای گروه 1+5 همراهی نشان نداده، اما این گروه امیدوار است که در گفت و گوهای روز شنبه پیشرفت حاصل شود. وی همچنین تأکید کرده هیچ برنامه ای برای گفت و گوهای دوجانبه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات آلماتی وجود ندارد.


روزنامه «کریستین ساینس مانتیور» نیز از دیدگاهی مشابه به موضوع مذاکرات پرداخته و مدعی شده ارائه پیشنهادهای بازنگری شده توسط ایران، خطر به بن بست رسیدن مذاکرات آلماتی را مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه، دیپلمات های غربی پیشنهادهای ایران را «ناکافی» دانسته اند. مانیتور همچنین اشاره می کند که قدرت های جهانی انتظار داشته اند پاسخ ایران به پیشنهادهایشان در «آلماتی 1» را دریافت کنند؛ اما ایران پیشنهادهای خود را مطرح نموده است. از سوی دیگر، این روزنامه با اشاره به سخنان علی باقری، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می نویسد ایران به دنبال اطمینان یافتن از این امر است که هرگونه ارائه امتیاز و اقدامات اعتمادساز، بخشی از فرایند با ابعاد تعریف شده و نتیجه نهایی مشخص است. این روزنامه ارائه پیشنهادهای ایران را برای 1+5 «غیرمنتظره» دانسته است.

روزنامه های «لس آنجلس تایمز»، «وال استریت ژورنال»، «کویت تایمز» و «نشنال» امارات از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که از منظری مشابه مذاکرات روز گذشته را مورد بررسی قرار داده اند.


خبرگزاری «ریانووستی» روسیه نیز موضوع ارائه پیشنهادهای جدید از ایران را مورد توجه قرار داده و به نقل از علی باقری می نویسد هدف از پیشنهادهای جدید ایران، آغاز یک همکاری جدید با طرف مقابل است. با این حال، این خبرگزاری اشاره می کند که هیچ جزئیاتی از این پیشنهاد جدید در اختیار مطبوعات قرار نگرفته است. ریانووستی اظهارات «مایکل مان»، سخنگوی کاترین اشتون را نیز مورد اشاره قرار داده که گفته بود در صورت اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، ممکن است حق غنی سازی اورانیوم ایران در این مذاکرات به رسمیت شناخته شود. دیدگاه نماینده روسیه در 1+5، بخش دیگری از مطلب این خبرگزاری را تشکیل می دهد که مذاکرات روز جمعه را «دشوار اما جالب» توصیف کرده بود.


همین موضوع، یعنی مواضع روسیه نسبت به مذاکرات، در خبرگزاری کویت نیز بازتاب یافته است. البته نقل قول این خبرگزاری از اظهارات «سرگئی ریابکف» اندکی متفاوت است و می نویسد وی گفت و گوها را «دشوار اما غنی» دانسته است. ریابکف همچنین گفته مذاکرات بر پیشنهادهای ارائه شده از سوی هر دو طرف استوار بوده است. وی پیش بینی نتیجه مشخصی برای مذاکرات را مشکل دانسته، اما گفته نتیجه آن، بستگی به توانایی های دو طرف در یافتن زمینه های مشترک دارد. ریابکف همچنین تأکید کرده هماهنگی اعضای گروه 1+5 با یکدیگر «بسیار بالا» بوده است.


در نهایت باید اشاره کرد که دیدگاه های متفاوتی نیز نسبت به مذاکرات روز گذشته در میان مطبوعات بین المللی وجود دارد. در این رابطه، می توان به روزنامه «هندو» اشاره کرده که از «آغازی مثبت در مذاکرات هسته ای ایران» سخن گفته است. این روزنامه می نویسد نمایندگان ایران و گروه 1+5، روز اول مذاکرات آلماتی را با امید به حصول پیشرفت خاتمه دادند. این روزنامه می نویسد امیدها، به رسیدن به توافقی است که ضمن اعمال محدودیت هایی بر فرایند غنی سازی اورانیوم در ایران و تشویق تهران به گشایش بیشتر در این روند، به صورت مرحله ای تحریم های وضع شده علیه ایران را از میان بردارد.

 

کلید واژه ها: مذاکرات پیشنهادهای می نویسد مطبوعات این روزنامه گروه 1+5 نویسد دانسته مذاکرات روز آلماتی


نظر شما :