دیدار باقری با نماینده فرانسه در 1+5

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۱۴۶۰۴ سرخط اخبار

معاون مذاکره کننده ارشد ایران با نماینده فرانسه در گروه 1+5 دیدار می کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به آلماتی قرار است پیش از آغاز دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 علی باقری با نماینده هیات فرانسه در گروه 1+5 دیدار کند.

علی باقری روز جمعه نیز با نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 دیدار کرد.

هم چنین گفته می شود مذاکرات روز شنبه در نوبت صبح با کمی تاخیر نسبت به زمان قبلی اعلام شده(9 صبح) آغاز می شود.

 

 

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین شب گذشته با اشاره به برگزاری دور دیگری از گفت وگوها میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 گفت: در مذاکرات آلماتی 2 جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مشخص و راهگشایی را برای پیشبرد روند گفت و گوها ارائه کرد.

وی با بیان اینکه چند ماه گذشته ایران طرح جامعی را به نام طرح "مسکو" در مذاکرات ایران و 1+5 در روسیه به طرف مقابل ارائه کرد، افزود: این طرح ابعاد مختلف روند گفت و گوها را در بر می گرفت و مبنا و چارچوب هایی که لازم است تا گفت و گوها بر اساس آن استوار شود در دل آن دیده شده بود.

 

باقری ادامه داد: برای شکل گیری گفت و گوهای جامع بین ایران و شش کشور برنامه عملیاتی در آلماتی 2 ارائه شد که دربرگیرنده پیشنهادهای مشخص و راهگشایی برای حرکت گفت و گوها به سمت جلو بود. بر اساس آن چه که برخی می نامند، "گام هایی اعتمادساز" باید توسط دو طرف برداشته شود که این گام ها دور جدیدی از همکاری ها میان دو طرف را شکل می دهد.

 

وی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در برنامه عملیاتی خود پیشنهادهایش را به گونه ای تنظیم کرده است که گام های متقابل به صورت هم جنس، متقابل و هم وزن برداشته شوند.

 

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد که ایران بر این نظر است که این گام های اعتمادساز به عنوان بخشی از راه حل جامع حل و فصل موضوع دیده شود تا ما را به هدف نزدیک کند. این گام ها بخشی جدا یا در این که در کنار راه حل جامع دیده شود، نیست و نباید این گونه تلقی شود.

 

باقری با اشاره به نشست عصر در روز نخست خاطرنشان کرد: در جلسه عصر نمایندگان شش کشور سوال ها و ابهام های خود را مطرح کردند و دکتر جلیلی به تفصیل به همه ابهام ها پاسخ دادند و فرصتی شد که ابعاد و زوایای بیش تری از پیشنهادهای ایران برای همه توضیح داده و بیش تر تبیین شود.

 

این عضو تیم مذاکره کننده کشورمان با اشاره به دیدارهای دو جانبه اش با برخی از نمایندگان کشورهای گروه 1+5 در حاشیه روز نخست مذاکرات گفت: ملاقات خوبی با معان وزیر خارجه چین داشتم و ملاقاتم با معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 پرمحتوا بود.

 

باقری همچنین از احتمال برگزاری دیدارهای دو جانبه دیگر در روز شنبه خبر داد و افزود: انتظار داریم فردا دور دیگری از گفت و گوها برگزار شود تا دیدگاه های تکمیلی طرف مقابل را درباره پیشنهادی های مشخص ایران داشته باشیم.وی ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل نسبت به پیشنهادهای ایران برخوردی سازنده داشته باشد تا به نتایج ملموس دست یابیم.

 

مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به 1+5 در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود 5 ساعت به طول انجامید.

 

 

ایران در آغاز مذاکرات برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح جامع مسکو را در ابعاد کوچک تری ارایه و تاکید کرد که اقدام هایی که از آن به عنوان" گام اعتمادساز" یاد می شود باید بخشی از راه حل باشد نه جدای از آن یا در کنار آن دیده شود.

 

 

1+5 در چارچوب پیشنهادی که به ایران در آلماتی 1 ارایه کرد خواستار برداشتن گام های اعتماد ساز متقابل دو طرف شد و در این زمینه اقداماتی را برای انجام پیشنهاد انجام داد. ایران در نشست کارشناسی به این پیشنهادها پاسخ داد و اعلام کرد که گام های مورد نظر آنها که خواستار اجرای آن از سوی ایران هستتند در ازای گام هایی که آنها باید در مقابل ایران برای لغو تحریم ها بردارند متوازن نیست. در عین حال ایران خواستار مشخص شدن آغاز، ابعاد و سرانجام روند گفت وگوها و چگونگی حل و فصل مساله هسته یی شده است و معتقد است که "گام های اعتمادساز" نمی تواند خارج از روند گفت وگوها مطرح شود بلکه باید بخشی از راه حلی باشد که میان دو طرف به توافق برسد.

 

 

از این رو ایران در روز نخست مذاکرات در چارچوب طرح جامع مسکو، پیشنهادهای خود را برای شکل گیری یک روند در گفت وگو ارایه کرد. این پیشنهادها و توضیحات از سوی 1+5" جالب " توصیف شد در عین حال که معتقدند این توضیحات به "ایده های آن ها پاسخ کامل نمی دهد".

 

 

به نظر می آید در حال حاضر اختلاف نظر عمده دو طرف بر سر میز مذاکره علاوه بر اختلاف نظرهای محتوایی، شکلی نیز هست. ایران اصرار دارد آغاز تا انجام روند گفت وگوها از ابتدای کار مشخص باشد، اما 1+5 خواستار یک دوره (شش ماهه) اعتماد سازی میان دو طرف است.

 

 

هنوز واکنشی از سوی 1+5 و نماینده آن ها در مذاکرات با ایران درباره پیشنهاد ایران که روز جمعه ارایه شد صورت نگرفته است.

کلید واژه ها: مذاکرات گروه 1+5 گوها پیشنهادهای گفت و گوها و گوها آلماتی وگوها در گروه 1+5 در گروه روز نخست گفت وگوها


نظر شما :