موسسه کارنگی مدعی پایین بودن کیفیت اورانیوم تهران شد

راه اندازی معادن جدید اورانیوم در ایران

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۱۴۷۶۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
موسسه کارنگی اعلام کرد که کیفیت پایین منابع اورانیوم ایران به هر ترتیب جمهوری اسلامی را ناچار می کند تا به منابع خارجی اورانیوم طبیعی و فراوری شده متکی باشد.
راه اندازی معادن جدید اورانیوم در ایران

دیپلماسی ایرانی: سه روز پس از پایان مذاکرات هسته ای آلماتی 2 و در روز ملی فن آوری هسته ای ایران، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور که پیش تر اعلام کرده بود قطار هسته ای از حرکت باز نمی ایستد، در سخنرانی خود به مناسبت این روز تاکید کرد فعالیت های هسته ای ایران متوقف نخواهد شد. وی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که فریدون  عباسی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی خبر داده و تصریح کرد، تهران آماده است دانش هسته ای خود را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.

اما در حالی که غرب خواستار محدود شدن برنامه های هسته ای ایران است، مقامات تهران روز سه شنبه از آغاز به فعالیت دو معدن اورانیوم در ایران خبر دادند. گزارش ها حاکی از آن است که ایران دو معدن اورانیوم را در یزد افتتاح کرده و تاسیسات کیک زرد شهید رضایی نژاد را نیز در اردکان تاسیس کرده است. کیک زرد ماده ای است که در صورت فرآوری بیشتر و انحام عملیات غنی سازی می تواند به سوخت برای راکتور های هسته ای یا ماده مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای تبدیل شود. این در شرایطی است که آمریکا و متحدانش پیش از آغاز به کار این معادن و تاسیسات نیز در خصوص برنامه های هسته ای ایران و ذخیره اورانیوم غنی شده ابراز نگرانی می کردند.

همچنین همزمان در آستانه اعلام پیشرفت های هسته ای ایران، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده بود که این احتمال وجود دارد که ایران پس از سال 2003، به دنبال فعالیت های هسته ای تسلیحاتی باشد.

اما تاکید بر ادامه فعالیت های غنی سازی و راه اندازی سایت های هسته ای جدید در شرایطی که اسرائیل بار دیگر موتور سخن پراکنی های خود علیه فعالیت های هسته ای ایران را به کار انداخته و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز متعهد شد از تل آویو در برابر تهدید ناشی از ایران حمایت می کند، می تواند به مبهم تر شدن چشم انداز توافق هسته ای با جمهوری اسلامی منجر شود.

با این حال رویترز به نقل از برخی کارشناسان غربی می نویسد، ایران معمولا پیشرفت های فنی را در برنامه های هسته ای خود اعلام می کند، اما تایید این پیشرفت ها از سوی منابع مستقل دشوار است.  البته گفته می شود که ایران از سال ها پیش سرگرم راه اندازی پروژه ها در یزد بوده است تا با توجه به تحریم ها در تولید سوخت هسته ای به خود کفایی برسد.

در مقابل این اقدام؛ برخی تحلیلگران غربی می گویند تهران تاکید دارد که در تولید کیک زرد بسیار پیشرفت داشته و به توجه به این نکته، راه اندازی معادن از نظر اقتصادی به صرفه به نظر نمی رسد. به گزارش موسسه بین المللی علوم استراتژیک، معادنی که هم اکنون در یزد به بهره برداری رسیده اند در سال 1985، کشف شده بودند، اما با توجه به عمق ذخایر و هزینه تولید تا کنون از آن بهره برداری نشده بود. به گزارش این موسسه روند توسعه این پروژه نیز بسیار کند بوده است.

این در حالی است که موسسه کارنگی در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرده بود که کیفیت پایین منابع اورانیوم ایران به هر ترتیب جمهوری اسلامی را ناچار می کند تا به منابع خارجی اورانیوم طبیعی و فراوری شده متکی باشد. این گزارش می افزاید: با وجود اظهارات مقامات تهران، حجم ذخایر اورانیوم در ایران به اندازه ای نیست که برای فعالیت های هسته ای برنامه ریزی شده ایران کافی باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اورانیوم فعالیت های هسته ای


نظر شما :