ادعای ویکی لیکس: رایزنی ولایتی با امریکایی ها

۳۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۶:۳۵ کد : ۱۹۱۵۱۰۷ سرخط اخبار

بر اساس سندی که از سوی ویکی لیکس منتشر شده است ، در مارس سال 2007 ، پزشکی که خود را از نزدیکان علی اکبر ولایتی در ایران معرفی کرده با یک دیپلمات آمریکایی در دبی ملاقات کرده و از وی خواسته تا دولت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن 2009 (22خرداد 1388) در تعامل با ولایتی باشد.ولایتی

به گزارش عصر ایران به نقل از " المانیتور" اسپانیا در این سند ، خانم "جیلین برنز" مسئول میز ایران در کنسولگری آمریکا در دبی از ملاقات ماه مارس 2007 خود با این فرد که سابقه 15 سال زندگی در آمریکا داشته و خود را از چهره های محافظه کار طرفدار ولایتی خوانده ، به وزارت خارجه این کشور در واشنگتن گزارش می دهد.

در این گزارش دیپلمات آمریکایی خود را از شنیدن پیشنهاد حمایت  آمریکا از نامزدی ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1388 "سردرگم" می خواند. 

بنا بر گزارش این دیپلمات آمریکایی، طرف ایرانی ملاقات کننده که خود را از نزدیکان و هواداران ولایتی معرفی کرده است به دولت آمریکا وعده داده   ولایتی پس از پیروزی در انتخابات اقدام به برقراری مجدد رابطه با آمریکا خواهد کرد.

خانم برنز در گزارش خود به نقل از این پزشک ایرانی می نویسد:" برنده شدن در انتخابات پول می خواهد و دکتر ولایتی به این پول نیاز دارد." سپس آنها در این باره با یکدیگر همفکری کرده اند.

 این دیپلمات آمریکایی در ارزیابی خود از اظهارات این شخصیت محافظه کار ایرانی که مدیر یک کلینیک نیز در ایران است ،می نویسد که ارزیابی های سیاسی طرف ایرانی بسیار ذهنی بوده و نباید قطعی در نظر گرفته شود.
  
نکته قابل توجه این که اسناد ویکی لیکس ، عمدتاً بر مبنای گزارش های تأیید نشده و مکاتبات و حتی محاورات داخلی دیپلمات ها تنظیم شده و تأیید صحت و سقم آنها بدون مستندات قابل اتکا میسر نیست.

 گفتنی است در انتخابات مورد اشاره ویکی لیکس ، هر چند ولایتی جزو کاندیداهای مطرح بود ولی نهایتاً کنار کشید و چند ماه بعد ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد.

کلید واژه ها: ولایتی آمریکا


نظر شما :